Eurovisie Songfestival objecten naar collectie Beeld en Geluid

Outfits v.l.n.r.: Nikkie de Jager door Edwin Oudshoorn, Jan Smit van Oger, Chantal Janzen door David Laport en Edsilia Rombley door Tess van Zalinge. Fotografie: Samuel van Leeuwen. 

Beeld en Geluid voegt diverse objecten van het Eurovisie Songfestival 2021 toe aan de collectie. Het gaat onder andere om de kleding van de presentatoren, de presentatiedesk en ontwerpen voor decor, licht en geluid. Het instituut voor media ontving de collectie uit handen van Gerard Timmer, algemeen directeur NOS, Sietse Bakker, Jessica Stam, Emilie Sickinghe en Astrid Dutrenit, executive producenten Eurovisie Songfestival en Diek Pothoven, Eurovision Head of Styling.

De objecten zijn te zien in een tijdelijke expositie tijdens Dutch Media Week (1 tot en met 10 oktober) op de Gooische Brink in Hilversum. 

Finale kleding en bokaalkoffer

De stukken die worden opgenomen in de collectie van Beeld en Geluid zijn de jurken van Chantal Janzen ontworpen door Claes Iversen, David Laport en Edwin Oudshoorn, de jurken van Edsilia Rombley ontworpen door Tess van Zalinge, Studio Elzinga en David Laport, de jurken van Nikkie de Jager ontworpen door Edwin Oudshoorn, Maison the Faux en David Laport en de pakken van Jan Smit van Oger. Ook de MARTAN-kleding van Diek Pothoven, gedragen door dansers en artiesten zoals Davina Michelle, wordt aan de collectie toegevoegd. Daarnaast worden het programmaboekje, de presentatiedesk van de finale, ontwerpen voor decor, licht en geluid en de bokaalkoffer, die de Italiaanse winnaar Måneskin destijds is vergeten, overgedragen aan het instituut voor media.  

Eurovisie in de collectie

De afgelopen jaren werkte het instituut al aan het complementeren van de audiovisuele collectie rond het Eurovisie Songfestival. In nauw contact met het Eurovision-archief werden de tot dan toe ontbrekende uitzendingen aangevuld. Op 1956 en 1964 na – waarvan de beelden niet meer bestaan – beschikt het instituut nu over audiovisueel materiaal van alle edities. 

‘We zijn ontzettend blij dat we nu, naast de uitzendingen van het Eurovisie Songfestival, het verhaal van deze grootse productie ook aan de hand van objecten en kleding kunnen illustreren. Een uitzending als die van het Eurovisie Songfestival 2021 toont aan hoeveel fantastische mediamakers Nederland heeft, van creatie tot innovatie. Dat maakt een klein land groots! Wij bewaren én vertellen dit unieke verhaal dan ook graag tot in de eeuwigheid,’ aldus Eppo van Nispen tot Sevenaer, algemeen directeur Beeld en Geluid. 

Gerard Timmer, algemeen directeur NOS: “Met dit evenement is er een nieuw stukje televisiegeschiedenis geschreven. Uniek door haar veelkleurigheid, de (inter)nationale samenwerking, innovatie, organisatie en thematiek. Het moment waarop dit alles gebeurde, midden in de coronatijd, maakt het nog specialer. Daar kunnen we met trots op terugkijken en dat willen we natuurlijk delen. Geheel passend bij het thema ‘Open Up’ stellen we de iconische stukken beschikbaar voor iedereen in Beeld en Geluid”.

Songfestival Xperience @ Dutch Media Week

Een deel van de objecten is voor het eerst voor publiek te zien in de pop-up expositie de Songfestival Xperience van Dutch Media Week. Bezoekers worden van 1 tot en met 10 oktober meegenomen langs alle facetten van deze ongelofelijke productie. Van het ontstaan en de geschiedenis van het Songfestival, via de creativiteit van de regisseur, decorbouwers en licht- en geluid ontwerpers tot innovaties op het gebied van camera en augmented reality. Zo introduceerde Nederland het bewegende decor, de Green Room en de korte postcards waarin landen zich voorstellen. Maak een selfie achter de presentatiedesk, ga op de foto met de spectaculaire finale outfits van Nikkie, Chantal, Jan en Edsilia of droom nog een keer weg bij beelden van de finaleshow.

MARTAN, Diek Pothoven, kleding Davina Michelle

Outfit Davina Michelle van MARTAN door Diek Pothoven. Fotografie: Samuel van Leeuwen.

Koffer bidbook, programmaboekje, bokaalkoffer

Koffer met bidbook Rotterdam, bokaalkoffer Måneskin en programmaboekje 2021. Fotografie Samuel van Leeuwen.

Gerard Timmer, directeur NOS en Eppo van Nispen tot Sevenaer, Beeld en Geluid. Fotografie Samuel van Leeuwen. 

Over Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen benadert vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*