EMG is aan een ‘spectaculair’ jaar bezig

Nu de coronacrisis toch echt voorbij lijkt, kijkt EMG (voorheen United) terug op twee hectische jaren. ‘Dit jaar wordt spectaculair’, verwacht directeur René Delwel.

Toen de coronapandemie in volle hevigheid losbarstte in maart 2020 zag het er aanvankelijk niet best uit voor het bedrijf. Delwel: ‘We verloren ineens de helft van onze business.’ Allerlei programma’s gingen plotseling niet door, vooral op het gebied van sport en evenementen. ‘Maar we werden wel gezien als essentiële sector. Het nieuws en de duiding in bijvoorbeeld talkshows moest doorgaan. Wij werken onder andere voor het NOS Journaal en we deden bijvoorbeeld ook de persconferenties van het kabinet over corona.’

Het bedrijf kwam dus niet volledig plat te liggen, maar de helft van je business plotseling kwijtraken, had natuurlijk wel impact, ook financieel. Toch kwam EMG er snel uit. Delwel: ‘We moesten opeens veel investeren in materialen om onze medewerkers te beschermen. Maar de overheid pompte heel veel geld in de economie, wat hielp om uit het dal te komen, en iedereen dacht en werkte mee. Onze huurbaas op het Media Park in Hilversum, Pinnacle, gunde ons een huurpauze, de Belastingdienst verleende uitstel, de bank belde om voor te stellen dat we de aflossing op leasestijdelijk zouden stoppen. Het was al gauw duidelijk dat we niet zouden omvallen.’

Lastig plannen
De kosten liepen intussen op, want veilig werken vroeg om maatregelen. ‘We hadden allerlei materialen nodig, zoals mondkapjes en plexiglasplaten, we lieten minder mensen samen in een busje reizen, we gebruikten extra regiewagens om ruimere werkplekken te creëren enzovoort. Uiteindelijk is toen niemand op de werkvloer besmet geraakt, daar zijn we trots op.’ Andere problemen kostten niet per se extra geld, maar droegen wel bij aan de hectiek. Delwel: ‘De planning heeft het deze twee jaar heel zwaar gehad. Niet doordat er heel veel mensen ziek werden, we hadden een verzuim van 3 procent, maar doordat er steeds kort van tevoren dingen veranderden en collega’s in quarantaine moesten. Het was nogal chaotisch. Toch hebben we iedereen kunnen bedienen.’

Krapte op de arbeidsmarkt
‘In 2020 hebben onze klanten veel afgezegd en programma’s die ze op voorraad hadden uitgezonden. Maar in 2021 was er grote vraag en was ons dilemma: hoe krijgen we het werk gedaan? Vorig jaar was het echt een uitdaging om voldoende mensen te krijgen.’

EMG merkt zoals zoveel bedrijven, ook nu de krapte op de arbeidsmarkt, maar heeft daar volgens Delwel beperkt last van. ‘Echte ICT’ers en developers zijn moeilijk te krijgen, maar verder vinden we nog steeds relatief makkelijk nieuwe medewerkers. Ik denk dat het te maken heeft met onze bedrijfscultuur. We doen mooie dingen voor interessante klanten en we hebben een leuke werksfeer. Bij het werven letten we meer op instelling en motivatie dan op diploma’s. Bij ons werken mensen die het werk leuk vinden, die op een creatieve manier een stap verder willen doen, die het fiksen. En die ook onrealistische vragen van klanten waarmaken, onder het motto: ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Bij ons gaat het ook bij doorstroming, bij promoties vooral om de vraag: zie ik het hem of haar doen? De menselijke maat is zeer belangrijk.’

Van United naar EMG
De afgelopen tijd is het bedrijf van naam veranderd; United werd EMG. Ook al merken medewerkers en klanten daar niet meteen veel van, er zit wel een strategische gedachte voor de langere termijn achter vertelt Delwel. ‘We maakten al deel uit van de Euro Media Group, eigenlijk een Frans concern dat z’n zetel heeft in Parijs. In verschillende landen werden uiteenlopende bedrijfsnamen gebruikt, in Nederland was dat United. Een lappendeken aan namen, logo’s en eigen identiteiten. We blijven lokaal ingebed, voor ons dus hier in Nederland, maar grote projecten coördineren we nu meer centraal. We werken vaak samen bij grote internationale evenementen, waar we nu uit verschillende landen staan met trucks met één logo, medewerkers met dezelfde kleding aan. Dat straalt niet alleen eenheid uit, het maakt het ook makkelijker, zeker op termijn, om meer samen te doen. Virtueel werken neemt toe en dat gaat over grenzen heen. Voor onze klanten betekent het dat onze dienstverlening nog beter wordt.’

Concentratie in de mediawereld
Grotere eenheden ontstaan meer en meer in het medialandschap, ziet ook Delwel, zoals de fusieplannen van RTL en Talpa in Nederland. ‘Dat is een beweging die je in heel Europa waarneemt. Er wordt ook steeds meer gewerkt met hubs, bijvoorbeeld één plek waar je realityshows opneemt voor een reeks van landen. Wij moeten daar slim op inspelen. Als je je meldt als een kleine, lokale partij met bij wijze van spreken drie camera’s dan tel je niet mee. Die concentratie van bedrijven gaat verder door denk ik. Onze branding helpt ons daarbij en maakt ons ook interessant voor partijen die ons verder kunnen aanvullen. Wij zijn sterk en willen groeien, bijvoorbeeld in gebieden waar we nu niet zo groot aanwezig zijn.’

Innovatie 
De mediawereld blijft zich ook in technologisch opzicht vernieuwen, bijvoorbeeld op terreinen zoals AugmentedReality, Virtual Reality en Artificial Intelligence. Delwelkent de plannen om op het Media Park een AI-hub te vestigen, die nog niet erg van de grond komt. ‘Ik ben voorzitter van Media Perspectives, dat bijvoorbeeld de ontwikkeling en het gebruik van AI-toepassingen probeert te versnellen. Samenwerking is in de mediawereld op dit punt lastig, de bedrijven zijn ideeënfabrieken die elkaar allemaal beconcurreren. Maar we moeten, vind ik, proberen de koek voor iedereen te vergroten. Het is echt de moeite waard om te zien waar we elkaar kunnen versterken, zonder dat we elkaar in de weg gaan zitten.’

Over het Media Park zelf en over eigenaar Pinnacle is hij zeer positief. ‘Pinnacle is een voortreffelijke huisbaas. Ik ben heel gelukkig met onze vestiging in het Muziekpaviljoen, we hebben bijgetekend tot 2032. Het park zit vol, als bedrijventerrein is het dus zeer geslaagd. Maar als Média Park kan het nog beter, en meer een omgeving worden die inspireert, waar bedrijven elkaars kennis kunnen gebruiken en grote partijen investeringen leveren en kleine bedrijven innovaties. Een ecosysteem dus, ik geloof in de kracht van de bedrijven op het park.’

Spectaculair 
Delwel heeft ook vertrouwen in de toekomst van EMG. ‘Het is natuurlijk nog niet zeker of corona nou echt bedwongen zal zijn, maar alles gaat weer open. De mondkapjes en andere maatregelen gaan weg. Dit jaar hebben we naast de gewone producties weer een aantal grote internationale projecten op bijvoorbeeld sportgebied. De realityshows groeien, er is steeds meer vraag naar entertainment, en er zijn weer events. Dit jaar wordt spectaculair.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*