Elger van der Wel: ‘Podcasts zijn te lang gratis geweest’

Diverse podcasts, waaronder ‘Man man man, de podcast’, ‘De Willem’, ‘POM’,‘Zelfspodcast’ en ‘Moordcast’ zijn vanaf nu exclusief te beluisteren bij nieuwe podcastdienst Podimo. Podcastspecialist Elger van der Wel meldt in zijn nieuwsbrief dat hij begrijpt dat de Nederlandse consument hier aan moet wennen, maar ziet ook dat de podcastindustrie aan het evolueren is. 

Van der Wel: ‘Podcastluisteraars zijn zo gewend dat alles gratis is dat betalen voor een podcast voelt als oneerlijk of hebberig van de makers. Daarnaast lijkt er een sentiment te heersen dat podcasts worden gemaakt als hobby en dat je er dus als maker niks aan hoeft te verdienen. Podcasting is van oudsher natuurlijk een prachtig, open medium, maar we zijn het hobbystadium al jaren voorbij. Om de kwaliteit te leveren die het grote publiek wil horen, moet er inkomen worden gegeneerd. Advertenties leveren over het algemeen te weinig op (en het is ook heel wisselend of ze verkocht worden). Donaties werken voor podcasts met een trouwe fanbase vrij goed, maar voor verhalende podcasts werken ze totaal niet (net als advertenties trouwens). Merchandise, evenementen, theatershows, reizen e.d. zijn voor sommige shows een mooie inkomstenbron, maar kosten tegelijkertijd veel tijd, moeite en geld.”

Volgens hem is een abonnementsmodel voor podcasts een heel logisch verdienmodel. 
‘Dat bewijzen alle andere mediavormen waar dit al gangbaar is. Eigenlijk heeft de podcastindustrie zijn content veel te lang gratis weggegeven, waardoor mensen het raar vinden dat je er voor zou moeten betalen. Tegelijkertijd is het publiek van podcasts extreem trouw en is de relatie tussen maker en luisteraar heel intiem.’, aldus Van der Wel. 

Bron: Elger Nieuwsbrief

2 Comments

  1. Een breed beeld op de wereld krijgen of gewoonweg vermaakt worden is enkel bereikbaar voor mensen met een hoger inkomen. Door de opkomst van allerlei betaalplatformen is het duur geworden als je diversiteit wil. Alles zit immers op een ander platform. Stel dat een huishouden met een lager inkomen geld heeft, dan moet men kiezen of het opgaat aan Disney+, Dplay, Netflix, Videoland, Viaplay of een van de andere aanbieders.

    Goede series die voorheen nog op de publieke of commerciële zenders lineair te volgen zouden zijn, blijven nu vastzitten in het platform. Bij podcasts zal nu hetzelfde gebeuren. Nu kan de podcastmarkt nog wel een kwaliteitsslag gebruiken want er zijn veel podcasts die uit een half uur geklets zonder kop en staart bestaan.

    Maar denk je echt dat zoveel mensen nu al zouden podcasten als ze er geen bal mee konden verdienen? Kijk naar Sander Schimmelpenninck, die kan leven van podcasten, en hij zal vast niet de enige zijn. De opkomst van platforms zorgt ervoor dat de verdiensten toe zullen nemen. Maar de groep die het kan betalen en beluisteren wordt kleiner.

    Voor podcasters zelf voorzie ik nog risico’s. Nu kun je je product nog overal aanbieden. Maar op termijn stoppen anderen met het aanbieden van die dienst omdat er te weinig ‘bestseller’podcasts zijn om een goede mix te hebben. Ze kunnen er dan te weinig aan verdienen. Als je je podcast alleen nog bij Podimo kan aanbieden zal je daar of meer voor moeten betalen, of je krijgt steeds minder per gestreamde podcast. Zorg dus op zijn minst voor 1 of 2 sterke concurrerende platforms, dan heb je altijd keuze.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*