Blog: ‘Een NL heffing voor internationale streamingplatforms heeft ook een keerzijde’

[BLOG] De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap houdt op woensdag 12 februari 2020 een rondetafelgesprek over Nederlandse content binnen online streamingdiensten en videoplatforms. In deze bijeenkomst zullen Nederlandse contentmakers politici en vertegenwoordigers van streamingdiensten gezamenlijk bespreken of internationale contentplatforms, zoals Amazon, Disney en Netflix een investeringsverplichting voor Nederlandse producties moeten krijgen. Deze investeringsverplichting lijkt in eerste instantie zeer positief voor Nederlandse audiovisuele industrie, maar heeft ook een keerzijde..

De Raad voor Cultuur heeft vorig jaar in haar Advies toekomst publieke omroep er op gewezen dat internationale aanbieders steeds dominanter worden, maar geen noemenswaardige investeringen doen in Nederlandse culturele producties. Wanneer vanuit de overheid buitenlandse contentreuzen verplicht worden gesteld om meer te investeren in Nederlandse producties, zouden Nederlandse mediabedrijven, zoals NPO, Talpa en RTL Nederland juist hun meest onderscheidende kenmerk verliezen: het Nederlandse product. 

Mede op basis van het onderzoek van Dialogic kiest het Minister er niet voor om quota ten behoeve van Nederlands cultureel audiovisueel aanbod in te stellen. De onderzoekers constateren dat quota kunnen leiden tot bulkaankopen, verschraling van de kwaliteit van het aanbod en een afname van de vraag.

In eerste instantie biedt een heffing vooral nieuwe financiële mogelijkheden voor Nederlandse contentmakers om hoogstaande producties te kunnen maken voor een groot publiek. Wanneer Nederlandse content ook op buitenlandse platforms beschikbaar komt zal er echter een verwatering van het onderscheidende aanbod ontstaan. De Nederlandse kijker zal steeds minder onderscheid zien tussen de producties van Nederlandse omroepen en internationale platforms. Daarnaast is er een kans dat de mooiste Nederlandse producties door internationale contentreuzen worden opgekocht. De mooiste producties zijn wellicht straks niet meer op de Nederlandse platforms te zien zijn, waardoor meer Nederlandse kijkers de nationale streamingplatformen de rug toekeren.       

Naast het risico van het verliezen van kijkers, zal ook de politiek de toegevoegde waarde van het publieke bestel onder de loep nemen met eventuele bezuinigingen als gevolg. Daarnaast zullen de internationale platforms ook eisen stellen bij het financieren van Nederlandse producties, bijvoorbeeld een aanpassing op rolverdeling of script gericht voor een betere aansluiting internationale markt in plaats van alleen Nederland. Een opgelegde heffing zal dan niet meer een verrijking voor de Nederlandse tv-industrie zijn, maar juist negatief kunnen uitpakken.

Er zijn ook alternatieven voor het verbeteren van de financiering voor tv- en filmproducties. De diverse fondsen, waaronder CoBo, het Filmfonds en NPO Fonds zouden bijvoorbeeld worden samengevoegd tot één Nederlands audiovisueel fonds. Iets wat De Raad voor Cultuur al eerder voorstelde in haar adviesrapport. Nederlandse film- en tv-producties zouden eventueel extra ondersteund kunnen worden door bijdrages vanuit het Europees filmfonds Eurimages.

Daarnaast zouden ook Nederlandse mediabedrijven voor film- en tv-projecten intensief kunnen samenwerken bijvoorbeeld in één nationaal platform, zoals NLZIET, waardoor zij gezamenlijk een beter kunnen concurreren tegen de miljoenen producties op bijvoorbeeld Netflix en Disney. Al kan de verkoop van film- en tv-producties aan contentplatforms als Amazon, Netflix en Disney kan dan nog steeds plaatsvinden, maar is het dan enkel gericht om Nederlandse producties ook voor de internationaal publiek buiten Nederland beschikbaar te maken. Hiermee kunnen de steeds hoger wordende kwaliteitseisen van het Nederlands publiek en de financiering van Nederlandse producties, alsmede het onderscheidend vermogen van de Nederlandse broadcastindustrie worden gewaarborgd.  

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*