Drie jaar omroepplatform Spreekbuis.nl

Vandaag viert het online platform Spreekbuis.nl alweer haar derde verjaardag. Het digitale initiatief voor én door omroepmedewerkers kent echter een lange geschiedenis.

Het omroepblad kwam 1946 eerst onder de titel ‘De Omroeper’ uit. Vanaf 1969 werd de naam veranderd in Spreek’buis. Het blad werd al snel het belangrijkste nieuwsmedium voor professionals in de omroepwereld. Wegens bezuinigingen besloot de NPO echter in 2013 het vakblad met een oplage van 12.000 exemplaren op te heffen. In 2014 maakte mediaondernemer Richard Otto bekend dat Spreekbuis in digitale vorm een tweede leven ging krijgen. In september 2014 ging de geheel vernieuwde Spreekbuis.nl website live.

De omroepwereld is dusdanig veranderd dat Spreekbuis zich tegenwoordig niet alleen meer op de publieke omroep richt, maar ook op commerciële zenders en faciliterende mediaorganisaties. De focus ligt vooral op omroepbeleid, media-innovaties en het veranderde medialandschap, maar door de lange historie van Spreekbuis komt ook de rijke omroepgeschiedenis veelvuldig aan bod.

Richard Otto (uitgever): “Door door de steun van mediapartners en de tomeloze inzet van onze bloggers, redacteuren en andere ondersteunende partijen is het ons gelukt in twee jaar tijd een populair platform voor mediaprofessionals op te bouwen. Sinds vorig jaar hebben wij een contentpartnership met dagblad Gooi en Eemlander en deze week starten wij met de Spreekbuis-nieuwsbrief. Hiermee kunnen we naast web, app en onze social mediakanalen nog beter onze doelgroep bedienen met scoops en achtergrondinformatie. Tevens willen we komende tijd vaker events organiseren om naast online ook fysiek dicht bij de lezers te zijn.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*