Dion Graus wil uitstel FM-veiling

Vorige week donderdag vond een Algemeen Overleg Telecom plaats in de Tweede Kamer. Daar ging het o.a. over de commerciële radiofrequenties op de FM. In 2022 lopen deze af en moeten deze wederom worden herverdeeld. Of dat via een veiling gaat of via een verlenging is nog niet duidelijk.

De commerciëlen willen een verlenging. Net zoals in 2017. Het Ministerie van Economische Zaken heeft de knoop hierover nog niet doorgehakt. Staatssecretaris Mona Keijzer heeft een Adviescollege Toekomstbeleid Commerciële Radio samengesteld en gevraagd of zij een advies willen uitbrengen. Daar is ook de vraag neergelegd of de commerciële FM-frequenties geveild moeten worden of kunnen worden verlengd.  

Het Adviescollege staat onder voorzitterschap van de Henk Don (voormalig bestuurslid toezichthouder ACM) en bestaat verder uit Annemarie Drahmann (universitair hoofddocent staats- en bestuursrecht Universiteit Leiden en expert in het verdelen van schaarse vergunningen) en Paul Rutten (lector creative business Hogeschool Rotterdam).

Spreekbuis.nl kreeg vanuit de hoek van commerciële radiostations te horen dat er grote bezwaren zijn met Paul Rutten.  Hij heeft zich in het verleden meermalen officieel uitgelaten dat hij en veiling als beste optie ziet voor de verdeling van de radiofrequenties, waardoor hij al voorafgaan al een opstelling lijkt te hebben ingenomen.

De Kamerleden zijn op de hoogte van dit bezwaar en hebben daar afgelopen donderdag over gesproken. De PVV heeft  de samenstelling ernstig in twijfel getrokken en overweegt een motie in te dienen bij een verslag van overleg (VAO) dat nog moet plaatsvinden.

Tijdens dit Algemeen Overleg hebben veel Kamerleden hun zorgen geuit over de slechte economische situatie vanwege de Coronacrisis en voorafgaand aan het Algemeen Overleg Telecom de staatssecretaris  schriftelijk gevraagd of veilen nog wel opportuun is. PVV-kamerlid Graus heeft bijvoorbeeld aangegeven momenteel geen nieuwe veiling te willen. Vooral omdat door de coronacrisis veel commerciële radiostations een derde van hun advertentie-inkomsten zijn kwijt geraakt. Hij wil ook dat het adviescollege van samenstelling veranderd.

Tijdens het Algemeen Overleg hebben enkele Kamerleden voorgesteld te verlengen of maanden uitstel te verlenen aan de radiostations. Daar lijkt Mona Keijzer tot op heden niet in te willen meegaan. Zij heeft aangegeven dat het Adviescollege in de herfst met een advies komt. 

4 Comments

  1. Dit is juist de tijd voor een veiling, en gaat lekker op ruimen in de ether.
    Kleintjes als Continu en NL ( en zn zusterstations )die het water aan de lippen heeft staan weg er mee muziek niet interessant voor de adverteerder ,wie wil er voor bijstands trekkers en alcohol listen adverteren, je verdient er geen knoop aan , en ze houden frequentie ruimte bezet voor stations die wel kunnen bestaan en interessanter aanbod qua muziek hebben.
    Ze moeten gewoon de eis stellen voor iedere muziek genre 1 zender en daar mee basta geen 10 in een dozijn zenders

  2. Nou, ik denk het wel.
    Graus collega Bosma was begin deze eeuw groot voorstander voor veilen en vond dat de stations die indertijd een tijdelijke frequentie hadden misbruik maakten van de omstandigheden en steeds de veiling wisten uit t stellen. Hij was directeur van Colorful radio, dus hij had belang bij veiling.
    Nu is de PVV kennelijk 180 graden gedraaid en vindt dat de huidige stations, lees vooral Talpa, mogen blijven in 2022. Misbruik makend van het corona virus.

    Graus heeft wel een beetje gelijk voor wat betreft die commissie en de uitkomst van het advies. Agentschap Telecom (AT) officieel uitvoerder van beleid, in werkelijkheid maker van beleid wat hun goed uitkomt, wil altijd alles wat los en vast zit veilen.

    Ik ben tegen een verlenging voor alles en iedereen omdat er van alles door de huidige vergunninghouders aan de laars wordt gelapt en er een veel te grote media concentratie is, waarover de ACM in feb 19 ook al een rapport schreef.
    Talpa heeft 4 vd 9 comm kavels, en domineert de advertentie markt met One Media Sales.
    Talpa en Q music proberen via stromannnen ook de regionale frequenties in handen te krijgen, wat tegen elk beleid en fatsoen indruist.

    • Talpa heeft bijna alles in handen.Via stromannen ook 100%nl en Slam.John zit momenteel vaster in het zadel dan de publieke omroepen.Hoe kan dat?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*