Digitale audio in stroomversnelling

Vandaag publiceert Audify het Audiojaarrapport 2021

Audio digitaliseert steeds verder, zowel vanuit het perspectief van de luisteraars als van de adverteerders. Al eerder berichtte Audify dat de audioreclamebestedingen in 2021 met 23,4% stegen naar een recordniveau van 209,5 miljoen. Audify publiceert vandaag het Audiojaarrapport over het jaar 2021 met alle inzichten in de radio-investeringen, luistercijfers en ontwikkelingen van de audiomarkt.

Stijgende beluistering
Er wordt steeds meer audio geconsumeerd. Opvallend is dat de 20 tot 34-jarigen, met zeven minuten langere luistertijd, meer audio consumeren in 2021 dan voorheen. De digitalisering zet voort, het aantal streaming uren in januari 2022 is 10% gestegen naar 32,8 miljoen streaming uren per week (t.o.v. een jaar eerder).

Streaminguren per week in 2021, bron NLO / Triton Digital

Reclame-investeringen volgen de consument
Aan de audioreclame-investeringen valt op dat de bestedingen aan digitale audio exponentieel groeien naar bijna 8 miljoen euro. Dat komt door een combinatie van meer adverteerders die gemiddeld genomen ook meer besteden.
Audify ziet grote verschuivingen bij de branches. Zo besteedt de FMCG-branche fors meer aan audioreclame en komt de top 10 van grootste sectoren binnen. Dit lijkt een direct gevolg van de toegenomen aandacht voor sonic branding. Ook E-commerce adverteerders weten de weg naar audioreclame beter te vinden. De goede attributie-mogelijkheden van audioreclame, waarmee resultaten van campagnes direct in kaart kunnen worden gebracht, spelen daar een belangrijke rol in.

Over Audify
Stichting Audify (voorheen Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*