De Mega Top 50 wordt de Mega Top 30

Vanaf aankomende editie is het volgens 3FM de meest actuele hitlijst van Nederland. Zo wordt de volgorde van de top 3 tijdens de uitzending van de lijst pas bepaald door de luisteraar en vertegenwoordigt de lijst zo nog beter welke platen er op dat moment het meest populair zijn. Ook sluit de lijst door de aangepaste samenstelling beter aan bij wat populair is onder de 3FM-luisteraar.

Olivier Bakker, 3FM-dj en presentator Mega Top 30: “Door de lijst van 50 naar 30 te brengen is ‘ie lekker compact en relevant. Zo komen de liedjes nog beter tot hun recht. De top 3 blijft nog steeds bestaan uit de 3 populairste tracks van Nederland, maar de volgorde bepaal je nu als luisteraar door tijdens de show te stemmen via de website. Dit maakt het nog spannender en meer in het moment!”

Sharid Alles, zendermanager NPO 3FM: “De Mega Top 50 is al 26 jaar een begrip en belangrijk onderdeel van 3FM. 3FM heeft zich qua muziekstijl het afgelopen jaar ontwikkeld en dat hoorde je niet terug in de lijst. Nu wordt, naast airplay op verschillende zenders, streams op Spotify en views op YouTube, beter rekening gehouden met wat onder de 3FM-luisteraar populair is zodat de lijst nu beter aansluit bij wat er verder op de zender te horen is.”

De Mega Top 30 (AVROTROS) is elke zaterdag tussen 14.00 en 16.00 uur te horen op NPO 3FM.

8 Comments

  1. Even los van de inhoudelijke keuze: moet “het meest ACTUEEL” per se zo’n MOMENTELE opname zijn? In de eerste plaats: stemmen via internet sluit sowieso al een hele groep van minder digitaal bedreven luisteraars uit. Is hun mening bij voorbaat reeds irrelevant dan? De wereld lijkt me toch iets groter dan de ‘smartphone’-generatie. Ten tweede: hoe duurzaam wil je een dergelijke hitlijst laten zijn? Vroeger had je de Top 40, die toch een geldigheidsduur van een week had. Waarop die rangorde precies gebaseerd was, werd niet altijd helemaal duidelijk, maar het leek alsof deze lijst minstens een grond had in verkoopcijfers van plaatjes, via de groot- of detailhandel, dat weet ik niet zeker. Met dat ‘streamen’ en ‘downloaden’ wordt alles natuurlijk feilloos geregistreerd, maar wanneer is er nu sprake van echte beluistering en waardering? Moet er minimaal een bepaalde duur van contact of verwerking plaatsvinden en hoe vindt beoordeling dan plaats? Ik vind dat iemand een product minimaal 1 keer geheel gehoord moet hebben om daar een evaluatie over te geven. Dat moet technisch te registreren en te controleren zijn. Hoe vang je echter die subjectieve score? Louter het aantal ‘downloads’ of ‘contacten’ tellen lijkt mij niet bevredigend. De helft neemt niet eens de moeite om te luisteren of te kijken tot het eind, maar haakt na acht keer in- en uitademen al af. Ik zou bij dit soort metingen frequentie, duur, intensiteit (interesse of belang), motivering, relevantie en representativiteit (afspiegelingsgraad) wel willen weten. Tenslotte: 30, 40, 50 of 100 plekken met of zonder stip? Het blijft allemaal nogal willekeurig. Zou tien of twintig niet nog “compacter en relevanter” zijn? Sommigen tellen immers: 1, 2, 3 … veel. Het is dat we 5 vingers aan elke hand hebben, tien aan twee handen en zelfs twintig extremiteiten aan fikken en voeten samen. Som er een neus, twee oren en twee ogen bij op en we komen op 25. Vijf en twintig omvat ongeveer het aantal jaren, dat het brein nodig heeft om volwassen te worden, dus …

  2. Citaat: “Zo wordt de volgorde van de top 3 tijdens de uitzending van de lijst pas bepaald door de luisteraar”…… Dat hebben we in het verleden zo veel mogelijk proberen te beperken. Ken je het werkwoord “hypen” nog. Leuk om je luisteraars erbij te betrekken, maar dat heeft niets met een objectieve hitnotering te maken.

    • Internet heeft een enorme versnelling en vluchtigheid van informatie teweeg gebracht. Kijk eens naar de “Buienradar”. De weerprognose voor twee weken wordt zo ongeveer elke twee uur bijgesteld en aangepast. Soms geeft het “geen neerslag verwacht” aan, terwijl het bij mij buiten pijpenstelen giet. Verkoopcijfers kwamen vroeger natuurlijk vertraagd binnen. De top 40/50 van week n vormde eigenlijk een weergave van de omzet in weken (n-1) of (n-2). Dat besefte niemand feitelijk, want ‘live’ radio was de actualiteit en realiteit. Tegenwoordig is het: ‘What you see or hear, is what you get and believe.’ Toetsing of analyse kost teveel tijd en moeite. De mentaliteit eist reageren of negeren. En er wordt meer ontweken dan ontvangen, hoor. De oudere generatie verwerkt informatie serieel: eerst het ene, dan het andere en liefst ook nog in een rationele en logische volgorde. Jongeren lopen parallel tegen een scherm vol prikkels aan en ‘focussen’ op datgene, waar hij/zij van omhoog komt. De rest is ballast en wordt vermeden of weg gegooid. Voordeel: snellere informatieverwerking en flexibel & alert reageren. Nadeel: een ontstellend gebrek aan parate kennis & kunde, weinig overzicht en begrip van de samenhang der (verschillende) dingen, oppervlakkigheid en onverdraagzaamheid jegens het onbekende of onverwachte.

      • Ik denk dat er bij 3FM toch wel 1000 andere dingen moeten gebeuren dan een beetje sleutelen aan de Mega TOP50. Bestond die lijst nog dan? Heeft toch niet meer bij de NPO te zoeken deze lijst? Gooi om te beginnen die Sharid Alles er eens uit! Tot nu toe is Alles wat Sharid heeft gedaan bij 3FM mislukt. Geef die frequentie aan Radio 5 ben maak van 3FM een kleine Studio Brussel (3 voor 12) achtige zender waar het helemaal draait om de muziek en niet om de dj en allerlei zaken er omheen. Maak Eric Corton of Rob Stenders (met Fred Siebelink) de directeur van de zender. Zender kan tevens dienen als opleiding. Gooi Serieus Request naar Radio 2 waar het al zo’n 4 jaar thuis hoort.

  3. Citaat:”De top 3 blijft nog steeds bestaan uit de 3 populairste tracks van Nederland, maar de volgorde bepaal je nu als luisteraar door tijdens de show te stemmen via de website”. Slaat nergens op! Organiseer een flink team dat inlogt en je hebt een #1. Ik begrijp dat ze naar nieuwe wegen en publiciteit zoeken voor de Mega Top 30, maar de hitparade lijkt zo meer op een talentenjacht en erger nog, de top 3 is dus TE KOOP. Dat is niet “modern” of “van deze tijd”; die hype hebben we in de vorige eeuw al meegemaakt. We zijn gewoon weer terug bij af……

    • Koopt er iemand nu eigenlijk nog weleens een CD? Downloaden, streamen op dat stuk lul- en loerplastic is toch de tegenwoordige vorm van muziekbeleving? Ik geef nog steeds de voorkeur aan het afspelen van gekochte CD’s thuis of onderweg op mijn discman, die overigens meestal na vier maanden dienst het alweer opgeven vanwege een mechanisch mankement. Ik heb er, na de diefstal van een duurzame Sony, inmiddels al een dozijn versleten. MP3? Een belachelijk overgemoduleerd laag (doodvermoeiende bonkbassen), een rafelig scherp schel, flutterig hoog en een vaag. karakterloos middentonen gebied. Ik heb bovendien geen zin om 6 of 7 duizend CD’s op MP3 bestanden te zetten. Voor die mobiele smartphones heb ik te dikke vingers. Mijn fijne motoriek is nooit erg virtuoos geweest. Ik koop mijn CD’s nog steeds vaak en graag bij Velvet of Plato in Leiden. Daar is het tot mijn geruststelling regelmatig best behoorlijk druk. Dus die markt blijft voorlopig wel bestaan. En er is natuurlijk de opleving van het vinyl. Het analoge genot van de zwarte schijf. Waarop moet een hedendaagse hitparade gebaseerd worden? Als sociaal wetenschappelijk onderzoeker van origine blijf ik wel belangstellend.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*