De binnenstad kan nog veel leren op mediagebied

Deze week was Beeld en Geluid het toneel van het Retail en Media congres. In de voor dit thema toch matig gevulde theaterzaal stond ‘de innovatievebinnenstad’ centraal, met als hoogtepunt de bekendmaking van de finalisten voor de ‘Beste Binnenstad van Nederland’-verkiezing. Voordat deze eer te beurt viel aan respectievelijk Almere en Hoofddorp in de categorie middelgrote binnensteden en Arnhem en Breda in de grote binnensteden, poogden sprekers uit verschillende hoeken de link te leggen tussen media en retail. Maar wat leerden we er?

Het middagprogramma was flink volgepland met een scala aan sprekers. Eerste hoogtepunt was direct voor Pernille Kok-Jensen: Connectivity & Trend Director bij MARE Research en auteur van het trendboek ‘Always be yourself. Unless you can be a unicorn, then always be a unicorn’. In een visueel aantrekkelijke presentatie nam ze de zaal in hoog tempo mee door hedendaagse jongerenculturen en aanverwant mediagebruik. De vele citymarketeers in de zaal, die afkwamen op het slotakkoord, knikten gretig mee terwijl krachttermen als ‘copymorph context’ en ‘brand bandits’ op het scherm verschenen.

Waar de zaal ook in meeging was het verhaal van John Terra: Research Director Retail van Q&A en onderzoeker bij de Store of the Future en het Street Innovation Lab. Met aansprekende beelden en voorbeelden begon hij zijn verhaal over ‘The future of retail starts with the ultimate question: “What if”’. In handige blokkenschema’s werd de ideale customer journey blootgelegd, zonder hierover erg de diepte in te gaan. Iets dat ook ontbrak bij het verhaal van Peter Wiegman: directeur van Het Media Loket en initiatiefnemer van Mediaonderzoek.nl. Dat steeds meer mediabudget naar mobiele advertenties verschuift is al lang geen nieuws meer.

Waar de aanwezigen wel weer overeind veerden was bij het verhaal van Monique Zwinkels: programmamanager Binnenstad Rotterdam en meest recente winnaar van de Beste Binnenstad van Nederland. Zij liet heel inspirerend zien hoe de tweede stad van ons land dit succes heeft opgebouwd en ten volle heeft benut. Een verhaal dat wat verder afstond van het thema ‘Retail en Media’, maar wel een prima voorspel was voor de bekendmaking van de finalisten voor dit jaar. Zo eindigde de dag alsnog met een lach bij de ‘winnaars’ en een handvol teleurgestelde citymarketeers. Op mediagebied zijn we niet veel wijzer geworden en retailers zouden bedrogen uitgekomen zijn hadden ze een kaartje gekocht, maar het thema an sich verdiende zeker een vollere zaal.

Auteur Robbert van Loon is eigenaar van Bureau Basket.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*