Dagelijks programma op CNN over Amerikaanse verkiezingen voor internationaal publiek

Over precies een week kiest de Amerikaanse kiezer een nieuwe president. Wordt het Clinton of Trump? Nog nooit zijn de Amerikaanse verkiezingen zo spannend geweest, het lijkt erop dat het tot en met de uitslag spannend blijft wie de nieuwe bewoner van het Witte Huis gaat worden.

Via CNN zijn de ontwikkelingen rond de verkiezingen te volgen in het dagelijkse verkiezingsprogramma State of the Race, dat elke dag om 20.30u wordt uitgezonden. Het programma wordt speciaal gemaakt voor een internationaal publiek en op Europese prime time uitgezonden.

Internationaal onderzoek toont wereldwijde interesse voor Amerikaanse presidentsverkiezingen

De getallen voor Europa zijn als volgt:
38%van de respondenten kiest voor CNN als #1 nieuwsbron – voor BBC (26%), Sky News (9%) en Euronews (6%).
63% van de mensen heeft de Amerikaanse verkiezingen gevolgd via CNN – 34% via televisie, 19% via de CNN website, 6% via social media en 4% via de CNN app
De belangrijkste redenen waarom de Europeanen geïnteresseerd zijn in de Amerikaanse verkiezingen zijn: het belang voor de wereld als geheel (69%); het belang voor mijn land (40%); het laat zien hoe de Amerikanen tegen de wereld aankijken (35%); het geeft me inzicht in het Amerikaanse politieke systeem (34%); de persoonlijkheid van de strijdende kandidaten (29%); en het helpt mij begrijpen wat belangrijk is voor de Amerikanen (28%)

Van alle respondenten die gevraagd werden om commentaar op de verslaggeving van CNN over de Amerikaanse verkiezingen zegt 66% dat de verslaglegging informatief is en intelligent; 64% vakkundig gepresenteerd, 64% begrijpelijk, 62% prettig, en 60% normbepalend.

CNN International heeft nieuw internationaal onderzoek laten uitvoeren waaruit blijkt dat er bij een wereldwijd publiek grote behoefte bestaat aan informatie over de Amerikaanse presidentsverkiezingen later dit jaar. De resultaten van het onderzoek bevestigen tevens dat CNN als leidend internationaal medium wordt gezien voor verslaggeving rond de Amerikaanse verkiezingen.

Dagelijks verkiezingsprogramma State of the Race om 20.30 uur
De presentatie van de resultaten van het onderzoek gaat vooraf aan de internationale lancering van het nieuwe dagelijks avondprogramma over de Amerikaanse verkiezingen op CNN International. Vanaf 16 mei wordt het programma State of the Race dagelijks van maandag tot en met vrijdag uitgezonden om 20.30 uur. Het programma wordt gepresenteerd door Kate Bolduan vanuit de studio’s van CNN in New York en brengt in 30 minuten nieuws, duiding en analyses over de race naar het Witte Huis. Het programma wordt speciaal gemaakt voor een internationaal publiek en op Europese prime time uitgezonden.

Tony Maddox, EVP en Managing Director van CNN International: “Over de gehele wereld spreekt men over de komende Amerikaanse verkiezingen. Nu we de beslissende fase van de campagnes ingaan en de belangrijkste verkiezings items zich aftekenen, brengt State of the Race inside informatie en duiding van CNN’s meest ervaren politieke journalisten. Wij leveren het internationale kijkerspubliek alles wat ze nodig heeft om deze belangrijke verkiezingen te doorgronden; met intelligentie, passie en een vleugje humor.”

Grote wereldwijde interesse voor Amerikaanse Presidentsverkiezingen
CNN vroeg onafhankelijk researchbureau Toluna* om een inschatting te maken van de kijkgewoonten en opinies van volwassenen in 23 landen in Europa, Midden-Oosten, Afrika, Latijns-Amerika, Azië-Pacific en Canada om een beeld te krijgen van hoe de wereld aankijkt tegen de Amerikaanse presidentsverkiezingen en hoe zij die volgt.

In de onderzoeksresultaten die vandaag bekend zijn gemaakt koos 51% van alle respondenten CNN als de meest geraadpleegde internationale nieuwszender om te Amerikaanse verkiezingen te volgen, aanzienlijk hoger dan de keuze voor andere internationale nieuwszenders als BBC (19%), Reuters (5%) en Sky News (4%). 78% van de respondenten verklaarde dat ze CNN verslaggeving gezien of gelezen hebben, waarvan 83% in de laatste week. De meerderheid van de mensen neemt het nieuws tot zich via CNN’s lineaire kanaal – 50% consumeert het nieuws via TV; 31% via de CNN website; 14% via social media en 8% via de CNN app.

Naast nieuwsconsumptie constateerden de onderzoekers een enorme interesse onder het internationale publiek voor de Amerikaanse verkiezingen.
85% van de mensen vindt de verkiezingen van belang voor de wereld als geheel en 73% van de respondenten is persoonlijk geïnteresseerd in het Amerikaanse verkiezingsnieuws.

De belangrijkste redenen waarom mensen verklaren geïnteresseerd te zijn in de Amerikaanse verkiezingen zijn: belang voor de wereld als geheel (68%); belang voor hun land (47%); het mogelijke economische effect op individuen (38%); inzicht in het Amerikaanse politieke systeem (35%); het laat zien hoe de Amerikanen tegen de wereld aankijken (34%); en de persoonlijkheid van de strijdende kandidaten (33%). Op de vraag waarom ze denken dat de Amerikaanse verkiezingen van belang zijn voor de wereld als geheel gaven de respondenten als verklaring: het belang van de VS voor de wereldeconomie (64%); gevolgen voor internationale relaties (63%); rol van de VS in wereldwijde veiligheid en contraterrorisme (57%); handelsvooruitzichten en mogelijke verschuiving naar een hardere Amerikaanse buitenlandse politiek (beiden 43%).

Records voor CNN in de VS
Deze bevindingen volgen op recordgetallen voor CNN in de VS voor verslaglegging over de verkiezingen. Het eerste kwartaal van 2016 was het best bekeken kwartaal in 7 jaar, een prestatie die CNN bracht tot het snelst groeiende netwerk in de Top 40 van kabelnetwerken in primetime, met 3-cijferige percentages toename in totale kijkersaantallen en onder volwassenen van tussen 25-54. In september 2015 zond CNN het best bekeken programma in haar historie uit: het GOP debat werd bekeken door gemiddeld 23,1 miljoen mensen. Op digitale platforms verwerkte CNN Politics het meeste verkeer ooit in februari 2016 (na 12 achtereenvolgende maanden nr. 1 in VS voor online politiek nieuws) met 36 miljoen unieke multiplatform bezoekers.

*CNN US Election Global View Study, uitgevoerd door Toluna, ondervroeg 4.792 volwassenen in 23 landen verspreid over Europa, Midden-Oosten, Afrika, Latijns Amerika en Azië-Pacific (+ Canada). De studie werd uitgevoerd in maart 2016. In Europa vonden 1.260 interviews plaats in 6 landen; voor het Midden-Oosten en Afrika 827 interviews in 4 landen; voor Latijns-Amerika 839 interviews in 4 landen, en in Azië-Pacific 1.656 interviews in 8 landen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*