Crypto’s voor op televisie

Uit recent onderzoek blijkt dat jongeren in Nederland steeds meer investeren in crypto-currencies. 27% van de jongeren doet dit met crypto’s zoals Bitcoin. Eerder dit jaar werd bekend dat al meer dan 700.000 Nederlanders (5%) Bitcoin bezitten en ruim 3,5 miljoen Nederlanders overwegen te investeren in de relatief nieuwe valuta. Het is vermeldenswaard dat de tv-industrie deze enorme trend tot op de dag van vandaag achter ons heeft gelaten.

Het is niet verrassend dat de belangstelling voor beleggen in cryptocurrencies nog steeds toeneemt. De Bitcoin-prijzen en Cardona-prijzen hebben immers over een lange periode gemiddeld een aanzienlijke groei doorgemaakt, waardoor het een interessante investering is voor veel Nederlanders die hun vermogen willen opbouwen. Dit komt ook omdat het geld op de bank te maken krijgt met negatieve rentes en daardoor aan waarde begint te verliezen. De vastgoedmarkt lijkt te ver te zijn gegaan en het investeringsrisico is hoog.

Uit onderzoek blijkt dat veel jongeren zich terdege bewust zijn van deze risico’s. 61% van hen zei dat crypto riskant is, maar door uitgebreide prijsinformatie te volgen voor cryptocurrencies zoals Stellar, Carcando, Ethereum en Bitcoin op bijvoorbeeld https://bitcoin-prime.app/nl/. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat veel crypto-investeerders op de hoogte willen blijven van het laatste nieuws over Bitcoin en andere cryptocurrencies. Een kwalitatief, uitgebreid en betrouwbaar tv-programma met het laatste nieuws, prijsinformatie en tips en tricks over Bitcoin en andere valuta zou een mooie aanvulling zijn op bestaande kanalen, met name online, zoals Cryptonieuws.nl, Crypto-insiders en Cryptoclan.

Voor tv-zenders is dit meteen een mooie kans om zowel nieuwe sponsors als jongeren aan te trekken. De gemiddelde leeftijd van crypto-investeerders is 38, veel jonger dan het huidige algemene publiek op televisie.

Tv kijken blijft een van de favoriete bezigheden van Nederlanders. Uit het jaarlijkse tv-verslag blijkt dat de gemiddelde Nederlander 183 minuten tv per dag kijkt. Het jaarverslag van de show laat de ontwikkeling van de totale kijktijd zien, inclusief uitgesteld kijken. In 2014 bereikte de gemiddelde kijktijd een recordhoogte: 200 minuten per dag. Sindsdien daalt dat aantal. Hoe jonger de leeftijdsgroep, hoe eerder deze daling begon. Sinds 2012 is de kijktijd in de leeftijdsgroep van 6 tot 34 jaar afgenomen, en pas sinds 2014 is de kijktijd in de oudere leeftijdsgroep afgenomen.

Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na uitzending is gestegen. De belangrijkste reden voor de daling is dus de lagere lineariteit. SKO noemde het vaker kijken naar video-on-demand en het vaker kijken naar tv-programma’s via smartphone of tablet als belangrijkste factoren die bijdragen aan deze daling. Geen van beide is opgenomen in deze gemiddelde kijktijd.

In 2021 kijken we gemiddeld 3 uur en 20 minuten tv per dag. Live kijken deden we 2 uur en 8 minuten , en uitgesteld kijken gemiddeld 27 minuten per dag. Met andere woorden: we kijken 2 uur en 35 minuten per dag om tv-programma’s en commercials.. We kijken elke dag 46 minuten aan verschillende inhoud op onze tv-schermen. In technische termen noemen we dit “ander schermgebruik”.

Tv kijken is wel steeds meer een activiteit van de oudere generatie. Televisie kijken is nog steeds populair onder senioren en de liefde van jongeren voor het grote scherm neemt snel af.

Nederlanders kijken minder “traditionele” tv. Zelfs als we het kijken uitstellen en “andere schermtijd” tellen (oa Netflixen, games, etc.), brengen we minder tijd door voor het “grote scherm”. Deze trend is zichtbaar sinds 2015, toen het aantal kijkuren in Nederland voor het eerst in decennia daalde.

We kijken echter steeds meer later en de hoeveelheid “andere schermtijd” neemt toe. Tien jaar geleden liep de gemiddelde mens 2 minuten per dag vertraging op. 2018 is al 17 minuten; 10% van de totale tv-tijd. Gemiddeld besteden we 15 minuten per dag aan het kijken naar video-on-demand of het spelen van games voor onze tv. Dat aantal is verdubbeld sinds 2015, toen ‘andere schermtijd’ voor het eerst werd gemeten.

Sinds 2015 is de totale tv-tijd met gemiddeld zo’n 4% per jaar afgenomen. Maar dit geldt voor “normaal” Nederlands (wat natuurlijk niet bestaat). Toen we naar de verschillende leeftijdscategorieën keken, waren de verschillen indrukwekkend.

65-plussers kijken niet alleen vaker, maar vanaf 2008 kijken ze ook meer. De eerste afzonderlijke meting van kijkgedrag in deze leeftijdsgroep dat jaar wees uit dat oudere volwassenen meer dan 4 uur keken. In 2012 steeg dit aantal tot ruim 4,5 uur (280 minuten) en is sindsdien stabiel gebleven.

Stabiliteit is moeilijk te vinden in andere leeftijdsgroepen. Kijkers van 50 tot 64 jaar piekten met 256 minuten kijktijd in 2014 en 2015, om daarna af te nemen tot iets meer dan 4 uur (243 minuten), een daling van 1% tot 2% per jaar. In 2018 kijkt de gemiddelde 50-plusser nog steeds meer dan 4 uur per dag.