Consumenten besteden minder tijd aan tv en films kijken

Amerikaans onderzoek wijst uit dat consumenten meer tijd besteden aan het spelen van games en het luisteren naar muziek en podcasts.

Volgens nieuw onderzoek  besteden consumenten minder tijd aan het kijken naar tv en films en meer tijd aan het spelen van games, waaronder consolegames, maar ook online casino’s in Nederland (lees hier meer over dit soort casino’s) Ook het luisteren naar muziek en podcasts is een steeds populairder onderdeel van de contententertainment, wat resulteert in een grotere diversiteit in tijd die wordt besteed aan consumentenentertainment, vooral onder jonge consumenten. 

Uit het onderzoek van Interpret, Holistic Entertainment 2021 blijkt dat de gemiddelde wekelijkse tijd die aan entertainment wordt besteed tussen 2019 en 2021 met gemiddeld vijf uur is toegenomen. 
Het kijken naar uitzendingen daalde in de periode met ongeveer een uur per week. Uren besteed aan streamingdiensten compenseerden de daling in het kijken naar tv-uitzendingen. Muziek, gaming en podcasts zijn een groter aandeel van consumentenentertainment geworden. Vooral mobiel gamen is toegenomen: Amerikaanse consumenten besteden in 2021 ruim 2 uur meer per week aan mobiele games dan in 2019. Het lezen van fysieke media (gedrukte boeken, kranten en tijdschriften) daalde in amusementsaandeel, evenals, niet verrassend, het aantal bezoekers aan live-evenementen. 

“Over het algemeen wordt de tijd die consumenten aan entertainment besteden steeds diverser”, zegt Brett Sappington, Vice President bij Interpret. “Films en tv-programma’s vertegenwoordigen nog steeds het grootste deel van de entertainmenttijd, maar andere activiteiten dringen zich snel op. Vooral jonge consumenten zien gaming, korte video en livestreaming als geldige, zelfs te verkiezen, alternatieven voor premium videocontent. De industrie moet de grenzen van entertainment blijven verleggen om met consumenten in contact te komen en in de loop van de tijd relevant te blijven.”

Interpret’s Holistic Entertainment 2021: The Complete Consumer is een consumentenonderzoek dat de gewoonten en uitgaven van consumenten in de loop van de tijd onderzoekt. Het onderzoek is gebaseerd op online-enquêtes onder 9.000 Amerikaanse consumenten van 2019 tot 2021 en meet het entertainmentgebruik in verschillende media en vrijetijdsactiviteiten, waaronder tv en films, online activiteiten, digitaal entertainment, fysieke media, lichaamsbeweging en buitenactiviteiten, het bijwonen van evenementen, sociale media en andere gebieden. Het onderzoekt ook verschillen in consumptie tussen bepaalde segmenten, waaronder abonnees van betaaltelevisie, OTT-abonnees, gamers en verschillende leeftijdsgroepen, waaronder zogenaamde Digital Natives, Millennials en Boomers.
Nu games steeds belangrijker in de contentconsumptie gaat worden, zitten streamingpartijen zoals Amazon en Netflix niet stil en maken ze de eerste stappen om naast films en series ook games uit te brengen. Vorige week kondigde Netflix aan dat het zich zal wagen in de gamingwereld, een van de meest winstgevende markten die er zijn. Netflix Games begon met vijf titels die beschikbaar zijn voor Android-, iPhone- en iPad-gebruikers, waarvan er twee gerelateerd zijn aan het universum van een van de beroemdste Netflix-shows: Stranger Things.


Netflix sluit zich aan bij een trend die is gestart door grote bedrijven zoals Google en Amazon die een hap willen nemen van de gamingmarkt die met de dag groeit. Volgens Netflix zullen de games worden vermeld in een speciale categorie binnen het platform en worden ze opgenomen in het basisabonnement, zonder extra kosten, advertenties of in-game aankopen. Netflix lijkt niet van plan om direct winst te maken door games aan het publiek te verkopen (op dit moment niet). In plaats daarvan richten ze zich op iets dat veel belangrijker en moeilijker te bereiken is; iets dat games een uitstekende strategie blijken te zijn om te gebruiken. 


Waarom Netflix games ontwikkelt en publiceert? Het draait allemaal om tijd en aandacht Ja, Netflix wil meer tijd en aandacht van klanten en daarvoor investeren ze in games.

Zoals gemeld in The State of Online Gaming Survey 2021, besteedt de gemiddelde gamer meer dan 8 uur per week aan het spelen van videogames (25% speelt meer dan 12 uur).  Dat is een stijging van 14% in vergelijking met de enquête van vorig jaar. Verwacht wordt dat dit aantal de komende jaren nog groter zal zijn en dat is precies waar Netflix (ook Google en Amazon) op gokt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*