Conflict tussen Top 40 en 192TV escaleert: samenwerking beëindigd

De muziekzender 192TV mag sinds deze week geen oude Top 40-overzichten meer uitzenden. De Stichting Nederlandse Top 40 heeft de samenwerking met het kanaal beëindigd.

Jarenlang werkten Stichting Top 40 en 192TV nauw samen, maar volgens Top 40-directeur Erik de Zwart heeft oprichter Bert van Breda meerdere afspraken uit het contract geschonden. Zo werden op de FAST-kanalen Your 60’s, Your 70’s en Your 80’s op Samsung TV de naam en het logo van de Top 40 gebruikt zonder toestemming.

Daarnaast zou Van Breda in strijd met de afspraken een eigen jaren 80-kanaal zijn gestart, terwijl Stichting Top 40 zelf plannen had voor een dergelijk themakanaal. Daarmee is er een einde gekomen aan een langdurige samenwerking tussen beide partijen.

22 Comments

  1. Die Stichting Top 40 moet weer eens met de voetjes terug op de grond komen. Nog even en ze gaan beweren dat ze het warm water hebben uitgevonden, kom zeg.

  2. Mogelijkheden voor DPG om met het merk Joe samen oude TOP40 lijsten uit te zenden online en op bv RTL7. In België op een van de VTM zenders.

    • @ Jaap
      De top 40 was t/m 31 aug. 1974 een uitgave van Veronica de zeezender. Zoals op de laatste Top 40 staat;”publicatie alleen met toestemming van radio Veronica” (zeezender). De week erna, 7 sept. 1974, stond op er op “”publicatie alleen met toestemming van de Stichting Top 40 i.o. (in oprichting)” Staat ook op de Top 40. Daarna is dus de Stichting opgericht. De evt. “rechten etc” zijn nooit overgedragen van Veronica naar de Stichting. Out en de zijnen hebben de Top 40 gewoon “meegenomen”, weet ik volgens een betrokkene, wel met toestemming van de directie van Veronica de zeezender. Die hadden er geen interesse meer in omdat er toch niet meer uitgezonden werd. Zo zit het.

    • Ja, ja, ja draaiD, vooral dat.
      Erik bij Nieuws van de Dag verkondigt exact de juiste dingen.
      Een echte Amsterdammer kent zijn pappenheimers en herkent de teloorgang van DE stad.

  3. Conflicten zijn er om opgelost te worden, want de kijker hoort centraal te staan. Het zou toch jammer zijn om die zaterdagmiddag gebeurtenis niet meer uit te zenden, want dat levert alleen maar verliezers op.

  4. Beetje moelijk doen over hitlijsten van 40, 50 of 60 jaar geleden. KOEKOEK! Waar een paar platenzaken werden gebeld voor de verkoopcijfers en wat singeltjes die kunstmatig in zo’n lijst werden gezet. En daar nu nog geld voor vragen? Erik slaat een beetje door met z’n stichting. Wat doen ze met de opbrengst, oude top 40 blaadjes afstoffen?

  5. In principe ben ik het met een aantal reacties eens die vinden dat de Stichting Top 40 hoog van de toren blaast.

    Aan de andere kant snap ik wel dat ze hun logo rechten verdedigen – ik zie her en der internet en lokale stations die gewoon fanatiek het Top40 logo gebruiken terwijl dit inbreuk op merkenrecht is. Van mij mogen ze, maar formeel gezien klopt het niet.

    Daarnaast is voor mij het belangrijkst dat Bert van Breda (192TV/BR Music) het lang niet altijd zo nauw neemt met afspraken. Ik moet daarbij altijd denken aan het voorbeeld van een CD die Van Breda wilde uitbrengen met Veronica Tunes en hij daar voor Heather van de Carpenters niet de rechten kon bemachtigen. Vervolgens wordt door “een fout” “heel toevallig” wel die bewuste versie van de Carpenters op de CD geperst. En op de heruitgaven ervan – toen de “fout” al bekend was.

    Dus de uitspraak dat Van Breda zich niet aan afspraken hield, ik kan het me wel indenken. En dan is het op een gegeven moment ook klaar. Kan Van Breda wel zielig gaan doen, maar dat zijn in mijn ogen krokodillentranen.

  6. Merkrechten moeten worden gerespecteerd. Je kunt ook niet zomaar de namen of logo’s van merken als MTV, RTL, Nike of Adidas gebruiken. Het bewaken van merk­kaders en huisstijlen is essentieel om de waarde en herkenbaarheid van een merk te behouden.

    Als je dan naar dat 80’s kanaal op Samsung kijkt dan gaat het al mis. Je wordt getrakteerd op een allegaartje van clips uit niet alleen de 80’s maar ook 60s en 70’s. Begrijpelijk dat de stichting niet wil dat hun merknaam daar zonder akkoord aan wordt gehangen.

  7. Ik keek echt uit naar de TOP40 elke zaterdag middag ging er echt voor zitten.
    En gaf op FB ook mijn favorieten aan.
    Nu dus TOP30 even wennen.
    Maar aan dat gedoe over merken recht na jaren , ga gewoon weer aan tafel en regel het weer zodat wij allen kunnen genieten van “onze” jeugd!
    Want ook Erik en Bart zijn nu toch ook wel volwassen?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*