Commissariaat voor de Media: huidige wijze van bekostiging lokale omroepen niet optimaal

Iedere drie jaar voert het Commissariaat voor de Media een evaluatie uit van de bekostiging van de lokale omroepen. Op basis van de meest recente evaluatie, over de periode 2019-2021, concludeert het Commissariaat dat de huidige manier van bekostigen niet optimaal is. 

Op dit moment vindt de financiering van de lokale omroepen decentraal plaats via de lokale overheid. Gemeenten en omroepen ervaren onduidelijkheid over het proces, de hoogte van de jaarlijkse bijdrage, mogelijke voorwaarden en de verdeling van taken. Hoewel de gemeenten verplicht zijn om de kosten te dekken waar de lokale omroep geen andere financiering voor heeft, is het resultaat van een derde van de omroepen negatief. Een kwart van de omroepen heeft een ongezonde financiële positie.

In het coalitieakkoord Rutte IV is de afspraak opgenomen om de financiering van de lokale omroepen over te hevelen van de lokale overheid naar het Rijk. Een goed georganiseerde financiering draagt bij aan een goed functionerende lokale informatievoorziening.

Het rapport ‘Evaluatie Bekostiging Lokale Publieke Media-Instellingen’ staat ook online op de website van het Commissariaat:

https://www.cvdm.nl/nieuws/bekostiging-lokale-omroepen-schiet-geregeld-naast-doel/

4 Comments

    • Ja dat is ook de grote ellende bij lokale omroepen,NON STOP Maar de voorzitters programmaleiders en co-ordinatoren zijn stokdoof , en zitten voor hun eigen plezier , maar weinig oor naar de luisteraar Zelf 17 jaar bij een lokale omroep gewerkt , en veel ideeen aangedragen, en ….dat ze ook geen krantjes moeten voorlezen , de straat op moeten voor actualteiten , radioprogramma`s verzorgen volgen de ICE norm en… de muziek draaien voor hun doelgroep , en geen puber de muziek laten uitzoeken bij een programma voor de 40, 50 plusser ,daar draai je geen hedendaagse 538 shit bij Heel veel playlijsten zijn ook verkeerd samengesteld bij lokale omroepen , te jongeren gericht , maar de programmamakers ,samenstellers beseffen niet dat Jongeren totaal geen belangstelling hebben voor lokale omroep. en het bestuur/ programmaleiders overdrijven als het om luistercijfers gaat in hun luisterrapporten. kan daar hele boekdelen over schrijven hoe dat gaat .Het is altijd te positief want weinig luisteraars levert ook geen advertenties op. Er was eens een programmamaker van een lokale omroep die zei dat ze moesten opboksen tegen 3FM ,en dat ze meer marktaandeel hadden dan heel radio Noord-Holland. In 1990 was de lokale omroep nog leuk en werd er nog wel geluisterd, maar anno 2023 is het achterhaald en ouderwets

  1. Radio is voor ouwe zakken en langzaam aan ’t verdwijnen ..zondegeld… ik ben 53 en ik luister nieteens meer .. wat een ophef zeg
    Beter geld steken in de mensen die amper geld om rond te komen

  2. Radio is voor ouwe zakken en langzaam aan ’t verdwijnen ..zondegeld… ik ben 53 en ik luister nieteens meer .. wat een ophef zeg Beter geld steken in de mensen die amper geld hebben om rond te komen

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*