Column Arno Otto (RTL): ‘Er was eens…’

Toen ik op m’n 22ste begon met pionieren in wat later ‘de digitale wereld’ bleek te zijn, was internettechniek echt een mannending. Op de middelbare school en tijdens mijn studie waren de meisjes sowieso amper geïnteresseerd in techniek of computers. Ondertussen bestaat het internet, net als RTL, alweer ruim 25 jaar. Toen ik recent meewerkte aan een boek over die bewogen begindagen van het internet in Nederland in opdracht van de Amsterdam Economic Board kwam ik er achter dat er verhoudingsgewijs heel weinig vrouwen in die publicatie staan. Dat moet de komende 25 jaar absoluut veranderen en ik zal uitleggen waarom.

Van levensbelang
De technologische ontwikkelingen gaan hard, heel hard. Nederland, met name Amsterdam, wordt daarbij steeds meer gezien als een belangrijke internationale digitale hub. Het hart van digitale innovatie. Dat is een geweldige ontwikkeling, waar ook RTL inmiddels hard aan meewerkt. Als meisjes die nu naar de middelbare school gaan of er net op zitten, niet worden aangespoord ’to go digital’ dan zou dat kloppende hart wel eens stuk langzamer kunnen gaan groeien simpelweg door een gebrek aan tech expertise. Kortom; more women in tech!
 

Transformatie
Ondanks het feit dat technologie ten grondslag ligt aan heel veel wat in mijn ogen de samenleving interessant en uitdagend maakt, is het jammer genoeg nog steeds niet de voor de hand liggende keuze voor meisjes. En dat terwijl technologie super hot is! Of je nu een internationaal modemerk wilt lanceren, je eigen YouTube kanaal start of een app bouwt; technologie is de motor achter bijna elk nieuw initiatief en cruciale kennis bij de transformatie van de meeste bestaande businesses. Ondernemen betekent, anno nu en straks, kennis hebben van technologie.
 

17 and awesome
Zelf vind ik het verhaal van de zeventienjarige Brittany Wenger uit Florida een uitstekend voorbeeld. Zij won in 2012 de Google Science Fair, een jaarlijkse wetenschapswedstrijd voor studenten tussen dertien en achttien jaar. Brittany ontwierp en ontwikkelde een applicatie voor de iPhone waarmee dokters sneller borstkanker kunnen vaststellen en is daarmee inmiddels een voorbeeld voor veel Amerikaanse meisjes.
 

Project Prep
Brittany en alle nieuwsgierige meiden in Nederland en daar buiten zijn de reden dat wij Project Prep van Janneke Niessen hebben omarmd. Janneke en ik gaan way back en zij heeft haar sporen in het digitale inmiddels ruimschoots verdiend. Ze weet waar ze over praat en heeft een mooie manier gevonden om onder andere de kunst van het ‘coden’ (programmeren) toegankelijker te maken voor meisjes. In de vorm van een boek, dat dan weer wel 😉 Ik vind het een prachtig initiatief, want zo kunnen we vanuit de belevingswereld van jonge meiden laten zien hoe leuk en zinvol het is om je te verdiepen in technologie. Niet alleen voor vandaag maar zeker voor morgen.

Weg met dat boek!
Project Prep past ook perfect in onze bedrijfsfilosofie dat nieuwsgierig zijn en nieuwsgierig maken de drijfveer is van ondernemerschap en innovatie. En daarom krijgen alle RTL-ers een exemplaar van Project Prep om weg te geven aan een meisje tussen de 10 en 14 jaar in hun familie of kennissenkring. Dat is onze manier om te laten zien dat wij geloven in broodnodige diversiteit in het technologie domein. Zo kan Nederland nog lang mee in de voorhoede van de digitale opmars. You go girls!

Arno Otto, Chief Digital Officer RTL Nederland

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*