Chain ziet grote kansen in 2021

Na een inzinking tijdens de eerste coronagolf heeft de markt zich hersteld, merkt Chain (live audio, visuals, licht en rigging). Ondanks de tweede coronagolf kijkt commercieel manager Paul Chamalaun met een positief gevoel naar volgend jaar. Al wordt 2021 wel een uitdaging: ‘Als er wordt gevaccineerd ontploft alles, dan moeten we wel de juiste keuzes maken’.

Op de vraag hoe het met Chain gaat in deze tweede golf, heeft Chamalaun eigenlijk aan één woord genoeg: ‘Goed!’. Dit jaar leek van tevoren een topjaar te worden, tot corona toesloeg. ‘Na de eerste golf had de markt tijd nodig, in augustus kwam het allemaal maar traag op gang. Maar in de laatste week van die maand kwamen ineens de aanvragen weer van alle kanten op ons af. Sindsdien hebben we weer ‘normaal’ gedraaid.’ Dat is vooral te danken aan het aantrekken van de reclamemarkt, weet Chamalaun. ‘Die heeft zich hersteld en dat is belangrijk voor ons. Wij zijn voor de helft afhankelijk van de reclame-inkomsten van de commerciële zenders. Als die wegvallen, worden er geen nieuwe programma’s gemaakt, of worden ze veel goedkoper geproduceerd. Chain is op de broadcastmarkt gericht, dus dat merken we direct.’

Testen
Hoewel Chain dus, ondanks de tweede coronagolf, weer als vanouds draait, wil dat niet zeggen dat het bedrijf niks van het virus merkt. Chamalaun: ‘We hadden al voorzorgsmaatregelen genomen, maar die zijn nu nog scherper geworden. Wij zijn tot nu toe redelijk gespaard gebleven als het om besmettingen gaat, maar je hoort veel over incidenten in onze sector. Onze mensen zijn vaak alleen of met z’n tweeën aan het werk in de studio’s. We zorgen ervoor dat ze zich zo min mogelijk mengen onder de andere mensen die daar werken. Je wilt wel dat ze het gevoel houden dat ze deel van de productie uitmaken, maar je wilt niet dat het virus zich door de hele keten kan verspreiden. We laten ook veel testen uitvoeren, om onzekerheid onder onze mensen weg te nemen. We zijn erg blij met de snelteststraat die de collega’s van NEP hebben ingericht op het Media Park in Hilversum. De lijnen zijn kort, we kunnen snel handelen. Je merkt trouwens wel dat het wat met de mensen doet, als ze zich laten testen. Dat is best spannend, corona is geen onschuldige ziekte. Het maakt de druk op de operatie hoger.’

Markt ontploft in 2021
Met Chain gaat het, commercieel gezien dus weer goed, al zal het wegvallen van werk tijdens de eerste golf niet goed gemaakt worden. ‘De pijn daarvan blijft’, zegt Chamalaun, ‘maar we stabiliseren nu en kijken positief naar volgend jaar. Het is wachten op vaccins, maar daarna wordt het knallen. Daar proberen we nu al op voor te sorteren. Chain is onderdeel van een grotere holding (Rentall), waarvan het andere deel gericht is op corporate events, theaters, festivals en andere evenementen. Als er in de lente wordt gevaccineerd ontploft alles, dan gaat het helemaal los en dan moeten we wel de juiste keuzes maken. Dan is bijvoorbeeld de vraag: waar halen we de goede mensen vandaan, welke projecten zijn de juiste om aan te pakken? We zullen niet op alles ja kunnen zeggen, denk ik, dat is gewoon onmogelijk. We praten daar nu al over met freelancers. Een aantal mensen zijn uit de sector gestapt. Die mensen zijn bijvoorbeeld in de bouw gaan werken. Dat begrijp ik, ze zijn dan elke avond vrij en gewoon thuis bij hun gezin, maar we zijn daardoor veel kennis kwijtgeraakt.’

Extra schakel erbij
Toen tijdens de eerste coronagolf de opdrachten wegvielen, is voor de hele holding waar Chain deel van uitmaakt overheidssteun aangevraagd. ‘De pijn bleek uiteindelijk maar voor een klein stukje bij de tv-producties te zitten. We hebben wel ingeleverd, maar we zouden daar zeker niet failliet door zijn gegaan. Maar dat wisten we in maart nog niet. De rest van de holding is veel zwaarder getroffen. Je leert enorm veel in zo’n jaar! Uiteindelijk zal deze crisis onze kijk op het werk en het inzetten van onze mensen veranderen, denk ik. Het waarborgen van continuïteit is veel waardevoller geworden, rust en stabiliteit wordt nu enorm gewaardeerd.’

‘Ik verwacht dat er uiteindelijk meer werk voor onze sector komt. Er is wel eens voorspeld dat diensten zoals YouTube het einde van lineaire tv zouden betekenen. Niet dus. Er komt wel een extra schakel bij. Als straks alles weer kan, zullen veel evenementen een hybride vorm van live en online hebben. Zakelijke events ook, dat is echt een grote kans voor onze branche.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*