Casper Meijer: ‘Social media is erg belangrijk voor NOS op 3’

Op OnlineRadioAwards.nl is het nu mogelijk om te stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Casper Meijer (NOS op 3 Tech Podcast)

Waarom heet jullie podcast ‘NOS op 3 Tech Podcast’? Waar staat die ‘3’ voor?
NOS op 3 is de naam van de afdeling binnen de NOS die zich richt op een jongere doelgroep (15-35 jaar) en die experimenteert met andere/nieuwe vertelvormen. De naam komt uit de tijd dat we voornamelijk nieuwsuitzendingen maakten voor 3FM op radio en NPO 3 op tv. Vandaar die 3.

Inmiddels hebben we al een tijdje geen uitzending op de traditionele tv meer, maar maken we hele toffe online verhalen en video’s die we via o.a. Youtube, Facebook, Instagram en andere social media wegzetten. Qua radio verzorgt NOS op 3 nog altijd verklankte nieuwsbulletins, maar niet alleen op 3FM, ook op FunX, Radio 2 Soul & Jazz en nog een hoop lokale zenders. Ik werk zelf bij NOS op 3 en we maken onze Tech Podcast onder die vlag, en richten ons op de NOS op 3-doelgroep. Daarom zit het in onze naam verwerkt.

Er zijn al talrijke sites en podcasts over tech en innovatie. Hoe maken jullie met de NOS op 3 Tech Podcast het verschil?
Wij proberen tech en innovatie toegankelijk te maken voor een breed publiek, en niet alleen voor mensen die er al veel van weten. Qua onderwerpkeuze proberen we het ook breed te houden. Natuurlijk houden we de grote techbedrijven in de gaten en hebben we het over nieuwe gadgets en innovaties. Maar we hebben het ook geregeld over de sociale impact van tech en een thema als privacy vinden we ook heel belangrijk, dat hoor je terug in de onderwerpkeuze.

Ik vind het een leuke uitdaging om de balans te zoeken tussen toegankelijkheid en technische diepgang. Het is onmogelijk om iedereen te bedienen in één podcast. Als je een spectrum voor je ziet met de complete digibeet aan de ene kant en de spreekwoordelijke supernerd aan de andere kant, proberen wij een breed stuk in het midden van dat spectrum te pakken.

Tegelijkertijd vind ik het leuk om soms wel wat dieper op bepaalde technische aspecten van een onderwerp in te gaan, om onze ‘nerd-kant’ te laten zien. Het is fijn dat we altijd met 4 of 5 mensen in de studio zitten, want als we dan dreigen te verzanden in té specifiek technisch geneuzel is er altijd wel iemand die ingrijpt. Maar goed, dat is dus een beetje balanceren en dat gaat de ene keer beter dan de andere.

Jullie maken, om jullie podcast te distribueren, gebruik van meerdere platformen. Welk platform werkt voor jullie het best?
We gebruiken Soundcloud voor de hosting van de podcast, en volgens mij is ‘ie in elke podcast app wel te vinden, met uitzondering van Spotify. Betrouwbare statistieken zijn helaas nog altijd lastig te vinden voor podcasts. Afgaand op de cijfers van Soundcloud lijkt het erop dat het grootste deel van de luisteraars een iOS apparaat gebruikt, op afstand gevolgd door Overcast, Pocket Casts en andere kleinere apps.

Jullie bespreken talkrijke nieuwe tech producten, diensten en fenomenen. Is jullie podcast ook direct een belangrijke inspiratiebron voor de innovatie-afdeling van de NOS?
Wij maken ons programma voor de luisteraar. Social media is erg belangrijk voor NOS op 3 en als er een nieuwe populaire app is, kijken we wat we daarmee kunnen. We waren er snel bij om korte nieuwsvideo’s te maken voor Snapchat en Instagram, en we kijken nu bijvoorbeeld wat we met IGTV willen doen en experimenteren met het draaien van verticale video.

We houden dat soort ontwikkelingen dus in de gaten, maar dat doen we met z’n allen bij NOS op 3, daar is de Tech Podcast niet leidend in. Maar we bespreken die ontwikkelingen natuurlijk wel in de show.

Veel consumenten maken dagelijks gebruik van Facebook, Twitter en Instagram. Wat is volgens jou de reden dat deze grote platformen vormen als audio on demand, podcasting of online radio nog niet hebben geïntegreerd?
Dat is voor mij als buitenstaander lastig te zeggen, maar ik denk dat social media apps erg visueel ingesteld zijn en voor een groot deel draaien om korte interacties. Je komt steeds terug om te zien of er nog iets nieuws opstaat en je kan blijven scrollen, en tussendoor zie je steeds advertenties.

Podcasts werken net iets anders, je moet daar (langere tijd) met aandacht naar luisteren. Dat is wel goed te combineren met bijvoorbeeld sporten, autorijden of huishoudelijke klusjes, maar niet echt met het lezen van bijvoorbeeld andere tweets. Dus ik kan me voorstellen dat podcasts voor de makers van die apps niet bovenaan hun lijstje staan.

Is 2018 hét jaar dat podcasting de grote massa gaat bereiken of gaat dat nog wel langer duren?
Aiii, nog zo’n lastige. Ik hoop het in ieder geval. Ik begon mijn eerste podcast vanuit mijn slaapkamer in mijn ouderlijk huis in 2005. Dat was de tijd dat je met een kabeltje je mp3-speler of iPod moest synchroniseren met je computer, om daarna in de trein te kunnen luisteren. In die tijd was er wel een soort buzz rond het fenomeen podcasts, maar de grote doorbraak kwam niet.

Sindsdien is er een hoop verbeterd en dankzij smartphones heeft het fenomeen een enorme opleving gekregen. Het is nu makkelijker dan ooit om podcasts te luisteren én te maken, en je ziet steeds meer mensen en organisaties op die bandwagon springen. Zeker het laatste jaar zie ik een explosie in het aanbod van Nederlandstalige podcasts.

Ik hoop vooral dat het publiek net zo hard groeit als het aanbod. Het is goed dat er zoveel keus is, want als er voor ieder wat wils is, zullen hopelijk meer mensen ontdekken dat podcasts bestaan en wat een leuke dingen er gemaakt worden. Tegelijkertijd is het volgens mij nog altijd een niche-ding en strijd je met meer makers om de tijd van de luisteraar, die ook series kijkt, boeken leest en muziek luistert.

Welke zaken zouden op podcast-gebied nog verbeterd moeten worden om nog meer luisteraars te bereiken?
Nog meer naamsbekendheid, het gaat de goede kant op, maar nog meer mensen moeten ontdekken dat het bestaat. De Podcast app van Apple kan wel een redesign gebruiken. (Er komt in ieder geval ondersteuning voor chapter marks in iOS 12.) Het is tof dat Google onlangs met een eigen podcast app voor Android is gekomen. En ik ben erg benieuwd naar de invloed van smart speakers.

Wat voor invloed gaan smart speakers op online radio en podcasting hebben?
Ik ben hier dus heel benieuwd naar. In principe kan je natuurlijk dankzij bluetooth, Airplay en kabeltjes al op iedere mogelijke speaker naar podcasts luisteren, dus ik wil niet meteen op voorhand zeggen dat dit een totale game changer is. Maar ik hoop dat het bijdraagt aan nog meer luisteraars.

Foto: Stefan Heijdendael.
Kijk voor meer informatie op:
OnlineRadioAwards.nl
NOS op 3 Tech Podcast

1 Comment

1 Trackback / Pingback

  1. Interviewoverzicht #OnlineRadioAwards

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*