‘Cable cutting’ groeit in coronatijd

Steeds meer mensen stoppen met een vast tv-abonnement van kabelexploitanten. Uit het onderzoek ‘Future of TV’ blijkt dat het zogenoemde ‘cabble cutting’ zal versnellen in 2021, waardoor kabeltelevisieabonnementen in vrije val terecht komen. Maar liefst 27% van de Amerikaanse huishoudens zegt dat ze hun betaaltelevisiepakket tegen het einde van het jaar zullen opzeggen komt in het onderzoek naar voren.

Dat is bijna het dubbele van het van de 15% in 2020, en ver boven de cijfers van voorgaande jaren, volgens het tweede Future of TV-onderzoek onder 2.100 Amerikaanse consumenten die vandaag is vrijgegeven. Cord cutting heeft al flinke impact op de industrie. Slechts ongeveer tweederde van de Amerikaanse huishoudens zijn nog steeds geabonneerd zijn op kabel-, satelliet- of “skinny bundle” -pakketten van traditionele omroep- en kabelnetwerken.

De tijd besteed aan het kijken naar traditionele tv is ook sterk gedaald, omdat kijkers de aandacht tijdens de pandemie steeds meer verlegden naar streamingdiensten, aldus het onderzoek. Nu al wordt 68% van de kijktijd aan ‘streamers’ besteed en slechts 28% aan traditionele tv.

Ook in Nederland is het fenomeen cord cutting gaande.  In 2018 was drie procent van de Nederlanders van plan zijn tv-abonnement binnen een jaar op te zeggen. Inmiddels is dat aantal verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van Telecompaper. Achttien procent verwacht in de toekomst z’n abonnement op te zeggen. Steeds meer Nederlandse consumenten kiezen voor kabel-alternatieven, waaronder KIJK, NPO Start en NLZIET.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*