Boekrecensie: De Mediamaker

“18 april…, we kunnen het toch proberen?”. Nog maar weinigen zullen hierbij “Everlasting Love” inzetten. De kreet van 18 april, met daaronder de muziek van “Everlasting Love”, heeft alles te maken met de grote zeezender demonstratie in Den Haag, op 18 april 1973. De datum kwam even voorbij zetten in het boek “De Mediamaker” van Rob Wilson, dat recent verschenen is.

Het boek zal de schrijver geen literaire prijzen opleveren, net zo min als dat het de long- en shortslists van de vele publieksprijzen zal halen. Maar dat gezegd hebbende: het is een geweldig boek! In de romanvorm een boek over de zeezenders Radio Veronica en Radio Noordzee Internationaal, al heten zij in het boek anders. “De Mediamaker” pretendeert geenszins een volledig en een chronologisch juiste weergave van de geschieenis te zijn, maar mensen die de periode van de zeezenders meegemaakt hebben, zullen vlekkeloos alle punten die in die tijd speelden, eruit halen, en zonder al teveel problemen zijn ook enkele personages uit die tijd te herkennen.

Op de cover van het boek staat, dat “het nostalgie opwekt naar radioromantiek die voorbij is, maar in de herinnering nog voortleeft”. Perfect omschreven! Geen speld tussen te krijgen. De zeezenders zijn bij mij ingeslagen als een bom, vooral Radio Noordzee Internationaal, en misschien daarom spreekt het boek mij extra aan. Af en toe vroeg ik mij af, hoe dat bij lezers zal gaan, die de periode niet meegemaakt hebben. Zouden er überhaupt heel veel mensen zijn die de link leggen tussen “Radio 186” en Radio Noordzee Internationaal? Voor mij is het zo klaar als een klontje, maar wie legt de link met RNI, dat in februari 1970 op een golflengte van 186 meter begon?

Het tweede gedeelte van het boek gaat over één van de zeezenders, die officieel aan land komt, als eerste Nederlandse commerciële zender. Het is de “happy-ending” ontknoping, die in werkelijkheid nooit plaatsgevonden heeft, maar er is weinig fantasie voor nodig om daar de Veronica Omroep Stichting in te lezen, de voorloper van de Veronica Omroep Organisatie. Al is ook dit deel van het boek pure fictie, het gevoel is meteen terug in 1973 / 1974: zou het gaan lukken?

Na 224 bladzijden was het boek uit. Helaas! Het boek maakte helemaal waar wat er op de cover stond: het gevoel van nostalgie van de verloren gegane radioromatiek. Het boek maakte mij zelfs een beetje weemoedig / triest. Na 42 jaar komt het gevoel van woede en onmacht om een stuk gelegenheidswetgeving weer helemaal opzetten. Ontzettend knap als iemand dat gevoel met een boek kan opwekken. Ik kan niet anders zeggen dan: dit boek is een regelrechte aanrader!

De mediamaker is te koop bij oa AKO, Bol.com en Bruna,

Geef als eerste een reactie