Boekrecensie: 65 jaar televisie in Nederland

Bert van der Veer weet met zijn nieuwe boek wél te overtuigen.

Het NTR-programma ’65 jaar TV: Tijd voor pensioen?’ kreeg afgelopen weken vernietigende recensies. Slechts weinigen konden de presentatietalenten van ‘Mister TV’ Bert van der Veer (65) waarderen en ook inhoudelijk werd het programma als rommelig en onsamenhangend gezien. Zijn programma zal inderdaad geen Televizierring in de wacht slepen, al kreeg het verleden week wel een ode in het tv-programma Koefnoen.

Er zijn veel tv-regisseurs in Nederland, maar slechts weinigen van hen weten zoveel bekendheid te krijgen als Van der Veer. In het verleden wist hij als regisseur naam en faam te maken met legendarische programma’s zoals Toppop, Countdown, Tineke, Soundmixshow, Suprisehow, Barend & Van Dorp en Pauw & Witteman. Voor deze programma’s wist hij oa een Gouden Beeld, Televizierring en Zilveren Nipkowschrijf in de wacht te slepen. Met deze bovenstaande carrière-hoogtepunten en prijzenkast zouden critici zijn laatste presentatie-avontuur mogen vergeven.

Genoeg over het tv-programma, want de regisseur is ook bekend om zijn columns en tientallen boeken. Gelijktijdig met het NTR-programma kwam Van der Veer met het ’65 jaar televisie in Nederland’. Dit boek kijkt echter niet in de toekomst, maar alleen in het rijke omroepverleden. Dat er in het boek geen brug wordt geslagen naar het TV-programma is niet zo erg, maar een website met video-hoogtepunten had een extra beleving aan het rijk geïllustreerde boek kunnen toevoegen.

De details en de zeer toegankelijke verhalen in het boek laten goed zien dat Bert van der Veer naast programmamaker ook zeer bekwaam tv-deskundige en schrijver is. Het nieuwe boek is geen exacte kopie van zijn vorige ’60 jaar televisie in Nederland’-boek al zijn veel iconische afbeeldingen wel weer gebruikt. Voor de bezitters van het oude ‘60 jaar televisie in Nederland’ is er geen urgentie om deze nieuwe editie aan te schaffen; daar zijn de verschillen gewoonweg te klein voor. Heb je dat boek nog niet, dan is de prijs van zijn nieuwe editie is wel zeer aantrekkelijk: Voor slechts €19,90 krijg je als lezer een 235 pagina’s tellend hardcover boek met veel (kleuren) foto’s van legendarische programma’s.

’65 jaar televisie in Nederland’ is daarmee een aanrader voor tv-liefhebbers en omroepmedewerkers.

Geef als eerste een reactie