Blog Richard Otto: ‘Uiteinde’ 

Naast de krimpflatie, graaiflatie en oorlogen in de ‘echte wereld’ was het ook in de omroepwereld een roerig jaar. De landelijke FM-veiling schudde na 20 jaar de radiowereld op. Er moest door mediabedrijven flink betaald worden om hun frequenties te mogen behouden. Komende jaren moet dit terugverdiend gaan worden en de impact zien we nu al terug. Sommige stations hebben het mes moeten zetten in hun personeelsbestand en naar verwachting zullen we het vaker moeten doen met een playlist, die wordt afgedraaid in plaats van een radiojock. 

De Vlaamse mediareus DPG Media nam RTL Nederland over. Alles lijkt nog wel even hetzelfde te blijven, want de ACM moet de overname nog goedkeuren en we weten nog met de mislukte Talpa/RTL fusie dat een uitspraak hierover nog wel even op zich laat wachten. Ondertussen draait de wereld bij RTL door en hebben ze per 1 januari Matthijs van Nieuwkerk als nieuwe presentator. We komen er dan snel achter of het publiek Matthijs zijn misstappen heeft vergeven, maar ook niet wordt geveld door het Jack Spijkerman-syndroom. Zelf denk ik dat het allemaal gaat afhangen van de formats die hij mag gaan presenteren.


Door de verkiezingsuitslag zijn er grote zorgen bij de publieke omroep. Alle rechtse partijen die nu aan de coalitietafel zitten, willen een flinke bezuiniging op het omroepbudget doorvoeren. Hierdoor lijkt de unieke pluriformiteit van het bestel op het spel te komen te staan. Van belang is dat de jarenlange spanningen tussen NPO en de omroepverenigingen van tafel gaan en dat er gezamenlijk een plan wordt gemaakt hoe het bestel ook komende jaren een baken voor het Nederlandse publiek blijft. 

Tot nu toe is in de maandoverzichten nog goed te zien dat de NPO de belangrijkste rol op het gebied van bereik op tv en radio. Het Nederlandse publiek gebruikt echter steeds meer andere kanalen voor contentconsumptie en da’s niet van gisteren. Facebook en Youtube werden alweer 15 jaar geleden gelanceerd. Netflix vierde dit jaar alweer haar 10de  verjaardag in Nederland en ook het l razendsnel opkomende ChatGPT bestaat alweer ruim 1 jaar. Deze en vele andere spelers hebben een enorme impact op de mediawereld, maar uiteraard vooral op hoe de Nederlandse consument media consumeert. 

Net als veel andere redacties maakt Spreekbuis.nl gebruik van diverse AI-oplossingen, waaronder het automatisch gegenereerde Spreekhuis Journaal met de virtuele stem van Patrick Kicken (mogelijk gemaakt door XS2Content), maar ook het regelmatig inzetten van door AI-gegenereerde afbeeldingen. Uiteraard houden we hier altijd rekening met de journalistiek leidende regels. Komend jaar gaan we nog meer AI-toepassingen inzetten, maar daar later meer over. 

Mooi om te zien dat Spreekbuis.nl haar positie als dé vakmediasite voor mediaprofessionals verder heeft kunnen verstevigen. met vorige maand werd bij Spreekbuis.nl met bijna 600.000 bezoekers nog wen record verbroken.

Ik wil daarom alle interviewers, redacteuren en bloggers: Peter Schavemaker, Patrick Kicken, Niels Bruinsma, Walter van Dijk,  Sybrand Verwer, Ton Verlind en Bas Nieuwenhuijsen hartelijk danken. 

Ook alle dank aan onze partners, die dit platform mogelijk maken: Omroep MAX, AVROTROS, ON! Opt-Out Advertising, Paramount Network, RedBee, EMG, Talpa Network, NEP, NLPO, RPO, Omroep MAX, PNO Media, XS2Content, Ping Media, Beeld en Geluid, Mediahuis, NederlandFM, Tens Media, Quadia en Lichtmacht.

Wat rest is dat ik u een heel prettig uiteinde toewens. Tot morgen in het nieuwe jaar!

Richard Otto / uitgever Spreekbuis.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*