Blog Martin van Doren: ‘Relevant’

Voor wie van complottheorieën houdt moeten het haast wel gouden tijden zijn. Opeens valt de één na de ander over RTL heen. Dat kan nauwelijks toeval zijn. De zendergroep wil inhoudelijk niet reageren, maar kwam wel met een statement, een veelzeggend statement.

Over de programma’s van RTL kan ik helemaal niets zeggen, om de doodeenvoudige reden dat ik niet zou weten wanneer ik voor het laatst iets van RTL heb gezien. De televisie begint in het algemeen steeds meer een ‘sta-in-de-weg’ in de kamer te worden. Neemt niet weg dat ik zeer geïnteresseerd het medianieuws lees.

Eén opmerking van het RTL statement viel mij op, en dan neem ik de tekst zoals die hier in Spreekbuis stond. RTL 4 doet het tot nu toe met 18,4 procent marktaandeel (in 2016 17,5 procent) beter dan vorig jaar in de voor ons relevante commerciële doelgroep van 20-49 jaar.’

Het zit hem in het ‘relevant commerciële’. Nou is dat op zich helemaal niets nieuws, maar zelden is het zo hardop gezegd. RTL is een commerciële zendergroep, en derhalve is het woordje ‘commerciële’ in het statement overbodig. Voor RTL is de groep 20-49 jaar relevant. 20- en 50+ kunnen het schudden. Ook dat is geen nieuws, maar wel een linke opmerking als je er de demografische gegevens van Nederland naast legt.

Het leuke van het statement is, dat RTL, naar ik aanneem geheel onbedoeld, impliciet een lans breekt voor de Publieke Omroep. Bij de NPO moet het statement met gejuich ontvangen zijn. Vooral de NTR kan nog tijden verder met haar slogan ‘Speciaal voor iedereen’.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*