Blog Klaas Salverda: ‘Foute Vrijdag; God, wat zijn wij leuk!’

De 600 pagina’s tellende krantenbijbel Testament van de Pers die feitelijk één schreeuw om beschaving is, gaat deze week naar de matties van ‘You make us Q’ Music.

Ik moest meteen denken aan ‘Ze weten niet wat ze doen’ toen de marketeers van QMusic Goede Vrijdag traditiegetrouw (sic) en met knallend eigeel tot Foute Vrijdag bombardeerden. De armen van geest zullen niet weten waar deze uitspraak vandaan komt. Ik neem het hen niet kwalijk. Wie ben ik om die gasten te veroordelen? Temeer omdat de uitroep in de grootste eenzaamheid van de menselijke geschiedenis wordt ingeleid met een roep tot een Vader om vergeving. Maar zij willen niet dat het een Goede Vrijdag is. Zelfs die moet Fout zijn.

Respect
Donderdag zal The Passion opnieuw een miljoenenpubliek trekken. Han Peekel, die ze bij QMusic niet zullen kennen, weet als geen ander dat slechts enkele televisieprogramma’s vanzelf uitgroeien tot een waar televisie-monument. The Passion is daar één van. De grotendeels live-registratie vertelt aan een breed publiek één van de verhalen waar het eeuwenoude christendom en uiteindelijk ook onze westerse beschaving op is gebaseerd. Al heeft het tegenwoordig minder met geloof maar meer met respect te maken.

Dit jaar wordt The Passion in Dordrecht gehouden. Het wordt nu even moeilijk voor QMusic, maar dat een stad met 120.000 inwoners en ruim duizend monumenten. Een stad vol kerkelijke historie, want tijdens de Synode van Dordrecht werd vierhonderd jaar geleden opdracht gegeven voor de eerste officiële Nederlandse bijbelvertaling, de zogenoemde Statenbijbel. Daar valt nog veel meer over te vertellen, maar ik wil het de bedenkers van Foute Vrijdag niet te moeilijk maken.

Relikwieën
De creatieven achter QMusic zijn vast wel eens in Parijs geweest. Daar, op het Ile de la Cité in het centrum, staat een kathedraal, de Notre Dame, waar ze een paar honderd jaar aan hebben gewerkt. Zelfs nog met bomen uit het jaar 800. Bij QMusic zullen ze de kerk vast wel eens gekscherend de ‘snotterende dame’ hebben genoemd. Dat klopt in zoverre dat het majestueuze bouwwerk deze week in een paar uur is afgebrand.

Er volgt nu even een moeilijke term. In de kathedraal worden drie relikwieën van Christus bewaard: de doornenkroon, een stuk uit het kruis en een van de nagels waarmee Christus gekruisigd zou zijn. Verdrietige Parijzenaars zongen maandagavond verstild in het donker prachtige liederen. Alleen maar met hun bescheiden stemmen. Dat maakt dit jaar de Stille Week voor Pasen een hele Stille Week.

Gelukkig dat er na de Foute Vrijdag van QMusic, die van oudsher Goede Vrijdag heet omdat die dag voor veel mensen een leidraad is geworden om hun leven in te richten, ook dit jaar weer een Stille Zaterdag is.

Rust
Gewaardeerd collega Syp Wynia, die ze bij QMusic vast niet zullen kennen (want van Elsevier), schreef deze week in de Telegraaf dat ‘ze’ Pasen en Pinksteren eens met rust moeten laten. (Even tussendoor voor QMusic: het nog ingewikkelder feest van Pinksteren volgt nog, op de zevende zondag oftewel 49 dagen na Pasen. Daarvoor, op de veertigste Paasdag, is het Hemelvaart). We geven al zoveel weg, signaleert Wynia. We gooien al zoveel weg, voeg ik eraan toe.

Richtingaanwijzers
We leven ook in een turbulente tijd. Het hele culturele klimaat van samenleven en elkaar begrijpen, de politiek en religie – niets is meer vanzelfsprekend. Betekenisvolle systemen in de zin van normen, regels en waarden lijken te hebben afgedaan. Er zijn geen richtingsaanwijzers meer, signaleer ik in krantenbijbel Testament van de Pers, die ik ter lering en vermaak naar QMusic stuur.

In zijn lezenswaardig boekje ‘God verloren’ (Elsevier 2015) zoomt Hans Hillen in op de verloren godsdienst. Hij schetst hoe in een tijdsbestek van veertig, vijftig jaar een traditie van eeuwen bij het grofvuil werd gezet. Naar inhoud jammer. Vanwege de essentie van de joodse en de christelijke religie. Die een ‘opdracht tot zuiverheid en tot naastenliefde’ hebben, verwoord in een gebod dat QMusic niet zal begrijpen.

Waardevolle bagage
Maar hij wijst ook op een ander gevolg van het overboord zetten van wat we eerder met elkaar deelden, namelijk het verdwijnen van maatschappelijke samenhang. De moderne Nederlander hecht zo veel waarde aan zijn individuele vrijheid, dat hij amper meer te temmen is door een collectief verband. We kennen geen enkele terughoudendheid meer om de samenleving als geheel beter te laten functioneren. Dat krijg je als je waardevolle bagage achteloos bij het afval slingert.

Spot en hoon
Ik vrees dat mij zijdens QMusic hoongelach ten deel zal vallen. Bespotting die in het niet valt bij de bittere spot ooit op Goede Vrijdag. Ze weten niet wat ze doen. Maar ik heb wel een goede tip voor vast foute muziek op QMusic. Misschien vinden jullie het best een moeilijk liedje: ‘Erbarme dich’ van Johann Sebastian Bach, de componist van de Matthaüs Passion. Waarvan de muziek en de opbouw en de tekst nog steeds en zelfs steeds meer mensen iets doet.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*