Blendle zou de ‘Netflix voor podcasts’ kunnen worden

[BLOG] De Nederlandse podcastindustrie is nog zoekende naar een goed verdienmodel.  Blendle zou veel voor hen kunnen betekenen.

‘In de toekomst lijken we van een tekst- naar een audiobedrijf te transformeren’,meldde Alexander Klöpping al dit voorjaar in een podcast van WPK.  Deze transformatie begon al begin 2018 met de introductie van Blendle Audio, waarin Blendle Premium-leden diverse voorgelezen nieuwsartikelen kunnen luisteren. Volgens Klöpping ideaal voor mensen die geen tijd hebben om een krant te lezen, maar wel tijd hebben om te luisteren. 

In mijn optiek is het een goede manier om alvast te differentiëren tegenover Apple News, die een soortgelijk concurrerend initiatief wil gaan introduceren. Ik heb overigens mijn twijfels of internationale reuzen als Apple, Facebook of Google grote Nederlandse uitgevers zover krijgen om hun content via hun kanalen te distribueren. Anno 2019 passen uitgevers wel op om nog meer afhankelijk te worden van deze internationale spelers. Bij Blendle is dat anders en tot op heden is er van kannibalisatie tussen Blendle en hun eigen nieuwsplatforms nog amper sprake.

Klöppings online kiosk heeft afgelopen twee jaar overigens ook wat in ambitie moeten inboeten. Plannen voor internationale uitrol en nieuw personeel werden naar beneden teruggesteld. Toch is Blendle een heel mooi platform wat keurig is neergezet, waarbij Klöpping het niet nalaat om nog steeds te innoveren. 

Klöpping zag de potentie van audio al vroeg en startte begin 2018 met audio nieuwsberichten. De potentie van audio op het Blendle-platform kan echter veel groter zijn dan enkel voorgelezen nieuws. 
De podcast industrie is immers zoekende naar een goed verdienmodel. Patrick Kicken noemde laatst al in een Spreekbuis-column dat podcast maken momenteel vooral vrijwilligerswerk is. Daar waren enkele prominente podcastmakers, waaronder Botte Jellema, het overigens niet mee eens (zie ook reacties onder het artikel). Na vele gesprekken met podcastsmakers moet ik echter ook concluderen dat op dit moment er vrijwel niemand in Nederland een echte en goedgevulde boterham van het maken van een podcast kan verdienen.

Overigens wel op indirecte wijze, bijvoorbeeld het produceren van podcasts voor anderen, zoals uitgevers of merken. Podcasts worden vrijwel allemaal gratis aangeboden via diverse platformen (al lijkt daar wel verandering in te komen). 
Klöpping meldde vorige week het zelf ook al: “Waarom zijn podcasts gratis?” Juist Blendle kan een perfect platform zijn om podcasts betaald aan te bieden. De Blendle-doelgroep is al welwillend om voor losse content te betalen, maar ook gemiddeld voldoende ‘sawy’ in het gebruik van moderne mediatechnieken, zoals podcasts.

Ik ben ervan overtuigd dat veel makers van kwalitatief hoogstaande podcasts best hun vrije distributie en eventueel reclame-inkomsten willen opgeven voor een exclusieve distributie via het Blende Audio-platform (mits de inkomsten uiteraard hoger worden).  Een podcast die je uit je Blendle-wallet kan betalen of onbeperkt via Blendle Premium, waarbij wordt afgerekend op gebruik of consumptietijd. 
Een soort Netflix voor unieke hoogwaardige podcasts zou zeker kansrijk zijn. 

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

4 Comments

  1. Mooi verhaaltje. Blendle wordt nog veel te weinig gebruikt. En dat is zonde.

    Het zou goed zijn als Blendle zijn diensten wat verder uit gaat breiden; liefst met unieke content. In het verleden hebben ze al eens de beruchte Klaver-documentaire achter hun betaalmuur gezet. Dit soort dingen zouden ze vaker moeten doen. Of het nou tekst, audio of video is.

  2. Een redactielid heeft Alexander Klöpping vorige week benaderd, maar we hebben nog geen reactie ontvangen. Geen reactie is soms ook een reactie 😉

  3. Blendle komt op mij toch over als een dienst die graag een graantje wil meepikken van alles en iedereen. Alsof Google ineens geld gaat vragen voor haar zoekresultaten. Ik zie deze vorm het niet overleven met de tijd. Gewoon de koppen lezen van mijn nieuwsoverzicht op de telefoon is al vaak genoeg voor me. Er komt al zoveel gratis info op me af dat mijn aandacht de betaling is. Dat wordt denk ik ook het betaalmodel voor de toekomst. Jij wil mijn aandacht? Kom met iets interessants of waardevols voor me dan zal ik het consumeren.

  4. @patrick,
    En dat is wat Blendle doet. Ze bieden nu premium artikelen aan. Uiteraard zijn er genoeg mensen die voldoende hebben aan het lezen van gratis content, maar voor de verdieping heb je soms toch een abonnement of Blendle nodig. Maar deels heb je gelijk hoor; zo succesvol is Blendle ook weer niet. Al denk ik ook weer dat wanneer dat wel het geval zou zijn een partij als De Persgroep er direct uit zou stappen ivm kannibalisatie. Het is als op twee paarden wedden als je eigen paard het snelst is.. 🦓
    Ik geloof vooral in Blendle als partij voor de zelfstandige journalist en podcastmaker zonder eigen groot distributienetwerk (ofwel bereik). Aan de makers de taak om hoogwaardige en onderscheidende content te maken en aan Blendle de taak dat zij voldoende inkomsten voor deze makers weten te genereren.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*