‘Beter in bouwen dan breken’

Driemaal kreeg ik in de afgelopen 25 jaar te maken met RTL. De eerste keer heette de zender nog Veronique. Ruud Hendriks en Lex Harding bezochten mij aan de vooravond van de introductie van commerciële televisie in Nederland in mijn tuin in Bussum. Ze wilden mij overhalen over te stappen van de publieke naar de nieuwe omroep die via reclame zijn eigen broek moest ophouden. Dat laatste sprak mij wel aan, maar toch besloot ik bij de AVRO te blijven, waar ik inmiddels was opgeklommen tot adjunct-directeur.

De tweede keer, in 1994, was het raak. Het was de toenmalige CEO van RTL, Freddy Thys, die mij uitnodigde de programmabaas te worden van RTL 5. De zender die in de markt was gezet met hoog opgeleide mannen als doelgroep was niet van de grond gekomen en er was behoefte aan iemand die daar wel zijn tandjes in wilde zetten. Freddy stond niet bekend als een van de meest betrouwbare omroepdirecteuren, al had hij wel veel betekend voor RTL op de Nederlandse markt. Hij beloofde mij te overleggen met Bert van der Veer die zowel RTL 4 als RTL 5 onder zijn hoede had, want ik wilde niet tegen de wens van de hoogste programmabaas bij RTL aan de slag gaan. Freddy verzekerde mij dat Bert erachter stond tot ik mij op mijn eerste werkdag bij RTL op het Hilversumse Kerkelanden meldde. Bert was geheel niet geraadpleegd. Uiteindelijk is alles wel goed gekomen.

Na een jaar hadden we de zender van 3 procent marktaandeel naar 11 procent getild met spraakmakende programmaformules, waarvan Bert van der Veer later zei dat hij van het bestaan toen niet eens afwist. Aan de muur in mijn kantoor hangt nog een handgeschreven warm dankbriefje van Michel Delloye, toen de hoogste baas van RTL Group. Soms lopen de zaken anders dan je wenst, RTL 5 moest weer enigszins worden afgebouwd om op de commerciële kijkersmarkt ruimte te scheppen voor de publieke omroep Veronica die uit het bestel wilde overstappen naar RTL dat toen was omgedoopt tot de Holland Media Groep. Omdat ik kennelijk beter in bouwen dan breken was, pakte ik met twee handen het aanbod aan om Nederland met een nieuwe commerciële omroep te verrijken die naar de naam SBS luisterde.

De derde keer was het weer raak. Na een aftastende bespreking met Gerhard Zeiler – hij wilde wel eens praten met dat ventje dat een stevige concurrent van de HMG in de markt had gezet – bood hij mij zonder enige omhaal de hoogste positie bij HMG aan, dat wij kort daarop omdoopten tot RTL Nederland. Mijn opdracht was simpel. Maak van het verlieslatende RTL Nederland weer een winstgevende organisatie. Dat paste goed in mijn uitgangspunt dat een commerciële omroep die geen geld verdient een hobby is en geen gezond bedrijf. Met een aantal fantastische mensen, onder wie mijn opvolger Bert Habets, die over de financiën waakte, speelden we het in vier jaar klaar om de zaak om te buigen tot een zeer winstgevende commerciële omroep. Jaar op jaar konden we recordwinsten bekendmaken.

Een goed bewaard geheim was de vraag van Gerhard Zeiler, ongeveer twee jaar na mijn indiensttreding van RTL, of ik de baas van RTL Duitsland, de grootste commerciële omroep van Europa wilde worden. Ik heb die beker aan mij voorbij laten gaan en daar nooit spijt van gehad. Mijn hoogtepunt was de introductie van de family of stations waarbij alle zenders van RTL onder een en dezelfde sterke merknaam door het leven gingen. Al was de overname van Talpa ook niet mis. Vijf prachtige jaren bij RTL Nederland en vooral de voorzetting en vergroting van het succes van RTL na mijn overdracht aan Bert Habets vervullen mij nog steeds met grote trots.

 

Bron: RTL Nederland 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*