Beeld & Geluid lanceert OnderwijsApp voor Mediamuseum

Beeld & Geluid lanceert met trots de OnderwijsApp, een app die onderwijsgroepen een speciale reis biedt door het pas geopende Mediamuseum in Hilversum. Aan leerlingen van scholengemeenschap Huizermaat donderdagmiddag de eer om af te trappen: het is de eerste schoolklas die het museum bezoekt met de OnderwijsApp.

De vwo-klas van het Huizermaat uit Huizen krijgt als eerste groep het Mediawijsheid-certificaat. Tijdens een bezoek aan Beeld & Geluid leren leerlingen over de gemedialiseerde wereld waarin ze opgroeien. Zo is het klassenuitje niet alleen leuk, maar lopen de scholieren ook mediawijzer het gebouw uit. 

De OnderwijsApp
De Beeld & Geluid OnderwijsApp stelt groepjes leerlingen in staat het Mediamuseum zelfstandig te ontdekken en biedt educatieve verdieping en ondersteuning. Studio Kloek ontwikkelde de app, die iedere leerling een unieke ervaring geeft en kan aansluiten op de Mediaworkshops van Beeld & Geluid Onderwijs. Heeft een klas net de workshop Fake News gevolgd? Dan stuurt de app leerlingen naar exhibits over de betrouwbaarheid van nieuws. De app past bovendien het taalgebruik aan op basis van het onderwijsjaar en -niveau en weet precies welke exhibits in het museum vrij zijn, waardoor een bezoek zonder oponthoud mogelijk is.  “Het is ons gelukt om een complex, technisch proces (het managen van alle groepen door de ruimte) op een speelse manier, heel natuurlijk aan te laten voelen. Daar zijn we best trots op”, laat Studio Kloek weten, de maker van de OnderwijsApp. 

Ontmoet Glitch
In de OnderwijsApp ontmoeten leerlingen Glitch, een avatar die overweldigd is door alle langskomende media. Glitch ziet namelijk veel moois maar ook veel lelijks en weet niet wat te vertrouwen en hoe te reageren. Al chattende met Glitch volgen de leerlingen een route langs de exhibits in vijf museumzones (Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen, Spelen) en helpen zij de avatar een plek in de wereld van media te vinden. De OnderwijsApp en de exhibits raken aan de belevingswereld van de leerlingen: van influencers tot het wel/niet delen van toegestuurde video’s, er komt van alles voorbij. Glitch zet de leerlingen in de chat aan het denken, waardoor ze spelenderwijs mediawijzer worden. Welke invloed hebben media op hen en welke invloed hebben zij op media?


Beeld: Screenshots uit de OnderwijsApp 

Enthousiaste testklassen

Om de functionaliteiten en verhaallijn te testen bij de doelgroep, werd de OnderwijsApp de afgelopen maanden volop getest. En dat leverde lovende reacties op. De eerste testklas gaf de app het rapportcijfer 7.7, de tweede een 8.4. Een greep uit de enthousiaste reacties van de leerlingen die kwamen testen. 

“Het voelde alsof ik er een nieuwe vriend bij had!” 

“Verslaggever zijn was heel erg leuk! Met de microfoon en alles.”

“We konden antwoorden zoals we dat zelf ook zouden doen.” 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*