Arno Otto wil verdergaande samenwerking tussen Nederlandse mediapartijen

Na Netflix, NPOstart, Youtube, NLZIET, Videoland en Amazon is onlangs ook Disney in Nederland gelanceerd. Naar verwachting zullen komend jaar nog meer streamingdiensten lanceren, waardoor de landschap nog meer zal versnipperen. De voormalig RTL-manager Arno Otto (tegenwoordig ceo van Moon Ventures) wil dat NLZIET beter wordt ingezet door de Nederlandse mediapartijen om in de toekomst een rol te blijven spelen tussen de internationale techreuzen. Dat meldt hij in de BNR De Technoloog-podcast van Herbert Blankesteijn en Ben van der Burg.

Volgens de voormalig RTL-topman was online video was bij de start van NLZIET nog ‘nice to have’, maar anno 2019 is streaming video voor de meeste tv-partijen uitgegroeid tot core business. Als de Nederlandse tv-industrie in de toekomst een rol wil spelen tegenover internationale contentplatforms, zou er volgens Otto veel meer samengewerkt moeten worden.

Arno Otto: ‘In mijn laatste jaar bij RTL heb ik al aangegeven dat de oplossing om NLZIET op elk toestel te krijgen is om het als freemium dienst aan te bieden. Net als Spotify een gratis versie met advertenties, waarbij de consument ook kan kiezen voor een premium reclamevrije versie, waar dan betaald voor moet worden. Je creëert met een gratis NLZIET-versie de meest aantrekkelijk dienst die er is, waaraan ook andere premiumdiensten gekoppeld kunnen worden. Met bijvoorbeeld het toevoegen van Videoland kun je vervolgens ook content aanbieden wat nooit op televisie is geweest. Daar moeten ze onderling uitkomen. Uiteindelijk is het in het belang van de Nederlandse consument.’

Beluister hier de hele BNR-aflevering.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*