Arian Buurman (STER) over de impact van de omroepplannen

De toekomst plannen voor de publieke omroepen zijn door het gezamenlijke concessieplan helder geworden. Wat voor een effect deze plannen hebben op de STER zijn echter nog onduidelijk.

Arian Buurman (STER): ‘Staatssecretaris Dekker zegt twee dingen: de publieke omroep moet aan eigen inkomsten gaan weken en de Ster moet meer gaan verdienen. Maar de publieke omroep krijgt wel veel minder geld. We zitten dus in een behoorlijke spagaat.’

Buurman blijft echter positief, vooral doordat de STER al een lange historie heeft. Onlangs zijn de inkomsten van topjaar 2014 bekend gemaakt. Dit betrof echter wel een jaar vol met grote sportevenementen. Dit jaar zal het daarom lastig worden om 2014 te evenaren. Daarnaast zullen de veranderingen binnen het publieke bestel ook nieuwe uitdagingen ontstaan om reclame-inkomsten op pijl te houden. Voor adverteerders zijn er daarnaast niet alleen steeds meer andere advertentie alternatieven, ook de commerciële zenders zijn op gebied van branded content flexibel, terwijl op de publieke zenders content en advertising gescheiden zijn.

De Ster krijgt echter wel steeds meer ruimte voor reclame. Arian Buurman: ‘Natuurlijk zijn wij in staat om de adverteerders een aantrekkelijk propositie te bieden, maar radio en tv is één, je hebt ook het digitale domein. Iedereen weet dat daar groei zit. Natuurlijk zijn er regels voor, maar de vertaling van de mediawet naar online is minder stak omschreven.’ Tevens ziet de STER-directrice andere mogelijkheden om de inkomsten te vergroten, waaronder programma-onderbrekende reclameblokken. Diverse ideeën heeft de STER reeds bij Staatssecretaris Sander Dekker liggen.

Zorgen over de toekomst van de STER maakt de Arian Buurman zich niet: ‘De afgelopen 50 jaar heeft de STER een substantiële bijdrage geleverd aan de mediabegroting.’ Al eerder gaf zij op Spreekbuis.nl aan dat de STER inkomsten door omroepbezuinigingen belangrijker worden. 

Het gehele interview is te lezen in Adformatie

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*