Anne van der Velden (BNNVARA) is lBMYoung Mediatalent van het Jaar


Anne van der Velden, online creative bij BNNVARA, is verkozen tot BMYoung Mediatalent van het Jaar. Het was de derde keer dat deze prijs namens het jongerenplatform van BM (Broadcast Magazine) werd uitgereikt. Van der Velden kreeg de bijbehorende oorkonde tijdens de Dutch Media Week in Beeld en Geluid uit handen van Frans Klein, directeur Video bij de NPO en de regerend Omroepman van het Jaar.
Behalve Anne van der Velden waren ook Balou Crezee (redacteur bij ITV Studios) en Jorn Roelofs (Hoofdassistent bij EMG) genomineerd voor de titel BMYoung Mediatalent van het Jaar 2021. In 2019 had Niels Lodeweges, bij EndemolShine verantwoordelijk voor Legends of Gaming, de primeur van deze prijs en vorig jaar won Alain Dikken, Solutions Manager bij NEP.
 
De motivatie om de voorkeur te geven aan Anne van der Velden luidt als volgt:
‘In het steeds sneller veranderende medialandschap wordt het steeds belangrijker om mediatalent te vinden dat de vertaalslag van lineair naar digitaal écht goed weet te maken. Anne van der Velden is zo iemand en in haar doen en laten vormt ze de mediamaker van de toekomst. Tackelt ieder mogelijk format, heeft een ongelooflijke arbeidsethos en is daarnaast ook nog eens érg aardig. Iets dat vaak opvalt in de toch niet altijd zo brave mediawereld: Anne laat dagelijks zien dat kindness kan killen en dat een positieve attitude altijd naar de beste oplossingen leidt.’
 
Online successen
Anne van der Velden begon haar publieke omroepcarrière met online redactiestages bij eerst Het Klokhuis en later Zapplive, waar ze de liefde voor online redactie ontdekte. Na haar afstuderen wilde ze graag voor het publieke bestel blijven werken en kwam ze terecht bij Omroep Zeeland, waar ze een werkervaringsplaats kreeg op de online redactie.
 
Daar kreeg ze de uitdrukkelijke taak om journalisten enthousiast te maken voor online en dat lukte. De viral ‘U bent misschien ook niet zo mooi maar u heeft wel recht van leven’ werd mede dankzij haar geboren. Vervolgens werd het tijd om terug te keren naar Hilversum en bij de kinderprogramma’s van de EO aan de slag te gaan.
 
Daar stond ze aan de wieg van talloze online successen: de YouTube-kanalen van Checkpoint en Topdoks, de Instagram-pagina van Hip voor Nop en online only series als #Kelseyislelijk en Anne-Mar Probeert. Netmanager NPO Zapp en destijds eindredacteur Robert Fortuijn zegt daarover: “Er zijn maar weinig mensen als Anne. Ze is een enthousiaste, hardwerkende en (uiteraard) creatieve online creative. Anne is in staat onder hoge druk ideeën en plannen uit te denken en daarna om te zetten in kwaliteitscontent.”
 
Diezelfde creativiteit kan ze ook goed uiten bij BNNVARA, waar ze inmiddels ruim twee jaar werkt. Ze is verantwoordelijk voor grote merken van de omroep: First Dates, Over Mijn Lijk, Je Zal Het Maar Hebben, Au Pairs en de titels rondom Floortje Dessing. Daarmee is ze de spin in het web voor een aantal van de grotere communities die omroepland kent.
 
Maurice Driessens, eindredacteur & contentstrateeg Centrale Webredactie BNNVARA: “Het Nederlandse medialandschap is zich steeds meer bewust van alle digitale kansen en belangen die de afgelopen decennia zijn ontstaan. Dat wil echter niet zeggen dat alle makers qua kennis ook al zover zijn. Dat Anne wel zo’n persoon is, maakt haar in toenemende mate waardevol en onmisbaar. Ze is haarscherp in alle uitingen die ze overziet, en Nederland verdient het om te weten dat er talenten als Anne bestaan die aan de wieg staan van de content van de toekomst.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*