Angry Bytes: ‘Wij faciliteren een nieuwe, onderscheidende manier van televisie maken’

Evenementen gestopt en geen toeschouwers in de tv-studio’s, je zou denken dat het een probleem was voor Angry Bytes, dat nou juist interactie met publiek mogelijk maakt. Maar de afgelopen coronaperiode leverde vooral extra werk op.  ‘We denken van begin af aan mee met een producent of omroep over de ontwikkeling van een format.’

Angry Bytes biedt met CMS-systeem ABC Manager tal van organisaties in de mediawereld een digitaal platform voor hun publicaties, en maakt met Play Now! onder meer evenementen en tv-programma’s real-time interactief. Thuis meespelen met een quiz op tv? Angry Bytes maakt het mogelijk, en dat is maar een voorbeeld van de interactieve oplossingen die het bedrijf biedt. Oprichters Marc Veuger en Ralf Verhoef hebben de perceptie van hun werk door de jaren heen zien veranderen. ‘We waren in het begin vooral het sluitstuk voor tv-makers’, zegt Verhoef. ‘Die kwamen dan aan het eind van de rit bij ons met de vraag of we ook iets interactiefs met publiek konden doen. Nu denken we van begin af aan mee met een producent of omroep over de ontwikkeling van een format. Het is echt onderdeel geworden van een totaalpakket.’

Ondanks en dankzij corona
Als het om publieksinteractie gaat, heeft Angry Bytes ook in de coronaperiode veel kunnen realiseren, ondanks alle beperkingen. Veuger: ‘BNNVARA bijvoorbeeld had publiek op afstand, via Zoom, en zo konden die mensen toch aan een quiz meedoen. Veel evenementen zijn verschoven naar online, denk bijvoorbeeld aan Concert at SEA op de Brouwersdam, dat al sinds 2006 wordt georganiseerd. BLØF speelde vanuit een strandtent en wij verzorgden voor het festival de livestream, zodat mensen het thuis konden volgen.’ ‘En Q Dance’, vult Verhoef aan. ‘Normaal komen daar veel mensen op af, nu konden ze het op afstand toch ook meebeleven.’ Veuger noemt nog een voorbeeld, de Nacht van de Popmuziek van de NTR. ‘Dat was vier uur plaatjes draaien. Kijkers werden er onder meer bij betrokken doordat ze op de vraag ‘hoe kijk jij’ een foto konden insturen van zichzelf met de tv, die dan op de tv kwam. Wij faciliteren een nieuwe, onderscheidende manier van televisie maken. Lineaire tv is trouwens nog altijd heel groot en belangrijk. Het biedt interactie, lokale content en urgentie, dat kunnen grote streamingdiensten niet.’ Verhoef: ‘live tv is ook gewoon leuk en spannend.’

Blijvende veranderingen
De invloed van de coronacrisis is blijvend, verwachten Veuger en Verhoef. ‘Er zal meer op afstand worden gedaan’, zegt Verhoef. ‘Helemaal uit Groningen naar Zeeland gaan? Dat doen veel mensen niet meer.’ Veuger: ‘Bedenk ook dat publiek naar bijvoorbeeld een tv-studio een flinke logistieke operatie betekent. Zie trouwens maar eens een studio vol te krijgen voor de talkshows op de avond, dat valt niet mee.’ ‘Interactie bij tv-programma’s neemt steeds meer toe’, vertelt Verhoef. ‘Het wordt complexer en kijkers en hun reacties zijn van invloed geworden op het verloop van het programma zelf. Dat geldt trouwens ook voor events, zoals opendagen van hogescholen.’ Veuger: ‘De virtuele bezoekers kunnen dan bijvoorbeeld een vraag stellen aan de rector, meedoen aan een poll en ga zo maar door.’

Data
Ook na een lineaire tv-uitzending of livestream van een event is er nog interactie met publiek mogelijk. ‘Je ziet bij een herhaling op tv bijvoorbeeld wel in beeld dat er niet meer kan worden gestemd’, zegt Verhoef, ‘en dat is jammer. Dus ontwikkelen we mogelijkheden om toch iets te doen.’ Veuger: ‘Ook bij on demand-kijken kun je dan meespelen, vragen beantwoorden, en een beloning krijgen.’

Al met al levert het veel interessante data op voor makers, merken de oprichters van Angry Bytes op. Veuger: ‘De makers kunnen bijvoorbeeld precies zien wanneer publiek afhaakt of juist instroomt. Die gegevens kunnen ze gebruiken om hun format aan te passen.’

Platforms en niches
Naast Play Now! biedt Angry Bytes via het CMS-systeem ABC Manager complete platforms voor mediabedrijven. ‘Dat is een heel complete oplossing’, zegt Veuger. ‘Voor bijvoorbeeld NH Media is dit een mogelijkheid om zowel regionaal als lokaal content te brengen. Die kan door iedereen worden aangeleverd en kan zelfs met bijvoorbeeld de NOS worden gedeeld als het om nieuws gaat dat ook landelijk interessant is. Artikelen worden ook automatisch vertaald in andere talen. En met behulp van Artificial Intelligence kun je automatisch de teksten van bijvoorbeeld sportberichten en filemeldingen produceren, artikelen laten samenvatten en van koppen voorzien.’ Verhoef: ‘Met behulp van ABC Manager kun je ook audiocontent in de vorm van podcasts publiceren. Dat is volledig geautomatiseerd en geïntegreerd in de workflow.’

Verhoef: ‘ABC Manager is ook het platform voor 24Trains, een soort Netflix voor liefhebbers van alles wat met treinen en modelspoorbouw te maken heeft. Er zijn onder meer films en series op te zien, en iedereen met relevante content, zoals spoorwegmusea, kan content aanleveren en krijgt daarvoor per view betaald. Dit concept kun je voor elke niche gebruiken.’

Tijdens de coronaperiode is veel belangstelling voor gespecialiseerde radiostations ontstaan, merken de twee op. Veuger: ‘Dat komt door het thuiswerken. Mensen hoeven dan geen rekening meer te houden met de smaak van anderen, maar kunnen luisteren naar de muziek waarop zij zelf willen werken.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*