Online tv-kijker kijkt steeds meer op het grote scherm

 Uit gebruikscijfers van online tv-dienst NLZIET blijkt dat de online kijktijd op het televisiescherm in 2018 met 30% is gegroeid.
Met een kijktijd-aandeel van 57% is de ‘good old tv’ veruit het belangrijkste apparaat op gebied van online live televisie en video on demand geworden. Deze 57% aan kijktijd is onder te verdelen in 31% settopbox (Apple TV en Chromecast) en 26% smart tv’s.  

Recente onderzoeken tonen al aan dat de verkoop van tablets en desktops steeds meer inzakt. Dat tablets en desktops steeds meer uit de gratie raken, is ook terug te zien in het kijkgedrag van NLZIET-gebruikers. Vorig jaar daalde het aandeel van kijktijd op desktops naar 19% (-30%) en op tablets naar 14% (-22%). Het aandeel van kijktijd op de smartphone daalde naar 9%, dit wordt ook beïnvloed door de grote groei in kijktijd op settopboxen en smart tv’s. Bij het streamen via een Apple TV en Chromecast wordt overigens ook vaak de smartphone gebruikt. 

Niels Baas (directeur NLZIET): ‘Kijkers nemen hun online kijkgedrag steeds meer mee naar het grote scherm. De huidige connected tv’s en streaming devices maken het nieuwe tv-kijken laagdrempelig en bieden een volwaardig en voordelig alternatief voor een tv-abonnement.’


Over NLZIET
NLZIET is een samenwerking tussen de Nederlandse Publieke Omroep, RTL Nederland en Talpa TV. Met de online tv-dienst NLZIET kunnen kijkers op één plek het meest uitgebreide online Nederlandse televisieaanbod bekijken. Via de apps voor web, mobiel, Apple TV, Android TV, PlayStation 4 en smart tv zijn programma’s uit het online aanbod van de omroepen in hoge kwaliteit live, terug en vooruit te kijken, veelal zonder reclame en maandelijks opzegbaar. Ga voor meer informatie naar www.nlziet.nl.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*