
Een nieuw amendement van de Kamerleden Arend Kisteman en Erik van der Maas moet het horecaondernemers en organisatoren eenvoudiger maken om EK- en WK-wedstrijden van het Nederlands elftal gezamenlijk te vertonen. Het voorstel past het zogenoemde dienstbaarheidsverbod in de Mediawet aan, zodat horecagelegenheden en publieke kijkevenementen met maximaal 5.000 bezoekers geen extra toestemming of kosten meer hoeven te maken voor het vertonen van door de NPO uitgezonden wedstrijden.
Volgens de indieners is het niet uit te leggen dat ondernemers opnieuw aanzienlijke bedragen moeten betalen voor uitzendingen die al met publieke middelen zijn gefinancierd. Zij stellen dat de huidige regels onnodige kosten veroorzaken voor horecaondernemers die investeren in gezamenlijke kijkmomenten tijdens grote voetbaltoernooien.
De voorgestelde uitzondering geldt uitsluitend voor door de NPO uitgezonden wedstrijden van het Europees Kampioenschap en Wereldkampioenschap voetbal en voor evenementen met maximaal 5.000 bezoekers. De initiatiefnemers wijzen erop dat een vergelijkbare grens ook in België wordt gehanteerd. Voor alle andere situaties blijft het dienstbaarheidsverbod ongewijzigd van kracht.
Het amendement is ingediend bij het wetsvoorstel over de versterking van de publieke mediaopdracht op lokaal niveau en werd op 23 juni 2026 bij de Tweede Kamer ingediend.
WAARDEER DIT ARTIKEL!
Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage, dan kan dat. Zo help je onafhankelijke mediajournalistiek in stand houden.
