
Gisteren is bekendgemaakt dat Jet de Ranitz de nieuwe bestuursvoorzitter van de NPO. Hoewel in de zoektocht naar een opvolger van Frederieke Leeflang al eerder bekend was dat de voorkeur ging naar een vrouw is haar naam nog steeds verrassend te noemen, aangezien zij, naast haar (vice-voorzitterschap) van raad van toezicht NTR in 2018, geen directe media-achtergrond heeft. Iets waar haar voorganger vaak op bekritiseerd werd. Toch is de keuze voor Jet de Ranitz niet enkel een strategische, maar ook een logische keuze die de NPO hard nodig heeft.
De aanstelling van De Ranitz is een duidelijk signaal dat de NPO, naast het beheren van de interne chaos en de aankomende bezuinigingen, de focus op de technologische toekomst richt.
Jet de Ranitz brengt een schat aan ervaring uit de publieke sector met zich mee, waarbij innovatie en IT/technologie altijd centraal stonden. Als CEO van SURF was ze verantwoordelijk voor de ICT-infrastructuur van het Nederlandse onderwijs en onderzoek. Hier stonden zaken als big data, netwerkinnovatie en het moderniseren van de digitale leeromgevingen centraal. Vervolgens maakte ze de overstap naar Microsoft Nederland als directeur Publieke Sector, een positie waarin ze zich richtte op het begeleiden van overheidsinstanties door hun digitale transformatie. Twee weken geleden lanceerden ze nog de DigiDuck: een Donald Duck-special die kinderen helpt digitaal vaardiger te worden, die via Kidsweek wordt verspreid op scholen. Een speels, toegankelijk en effectief middel waarmee kinderen al op jonge leeftijd leren omgaan met AI, nepnieuws, online veiligheid en digitale tools.
De Ranitz is niet zomaar een bestuurder; ze is een bestuurder die weet wat het betekent om grote, complexe publieke organisaties door ingrijpende digitale veranderingen te loodsen. Deze expertise is precies wat de NPO nu nodig heeft om toekomstbestendig te worden. De NPO heeft naast de komende bezuinigingen flink wat digitale uitdagingen. De strijd om de kijker gaat niet langer om zendtijden, maar om de strijd tegen platforms als Netflix, Disney+ en YouTube. Dit vereist een geavanceerde, gebruiksvriendelijke en technisch robuuste digitale infrastructuur. Met hun belangrijkste troef NPO Start wil het nog niet helemaal vlotten. In de Apple Store en Android Play Store scoort de gratis app zeer laag en krijgt het al jaren een berg aan negatieve reviews. Hun (online) pressence richting jongeren is ook al een zorgenkindje. Jongeren worden vrijwel uitsluitend online bereikt. Een duidelijke strategie om jongeren te bereiken is er nog niet. Hun lineaire doelstellingen om jongeren te bereiken via 3FM en NPO 3 lijkt al jaren geleden te zijn opgegeven. Technologische modernisering is cruciaal om de NPO en de omroepen efficiënter te laten samenwerken. Bovendien moet het verloren vertrouwen, zowel intern als extern, worden teruggewonnen; iets waar transparantie en moderne governance – vaak ondersteund door slimme IT – essentieel zijn.
Jet de Ranitz verdient dan ook alle respect dat ze de rol van bestuursvoorzitter op zich neemt. Het is een functie die de afgelopen jaren heeft laten zien dat het geen makkelijke opgave is, met publieke en politieke tegenwind, interne omroeppolitieke strijd en mondige commerciële media aan de zijlijn.
De lineaire kijktijd 18-jarigen in Nederland is afgelopen jaar 15 jaar grofweg met -65% tot -80% gekelderd. De urgentie voor een cruciale technologische transformatie is om de publieke omroep te overleven is groot. Met haar achtergrond heeft de NPO in ieder geval gekozen voor een bestuurder die de taal van de digitale toekomst spreekt.

Yeah right 😂