
Het internet vergeet niets, maar belangrijker nog: het internet vergroot alles uit. Waar vroeger een gênant moment in een stadion of concertzaal bleef hangen bij enkele duizenden aanwezigen, kan het tegenwoordig binnen enkele minuten wereldwijd viraal gaan. Voor publieke figuren is dat bijna beroepsrisico, maar steeds vaker worden ook willekeurige individuen opeens wereldnieuws — met verstrekkende gevolgen.
Coldplay en de ongewilde hoofdrolspelers
Tijdens een Coldplay-concert in juli 2025 in het Gillette Stadium ging een Kiss Cam-moment de hele wereld over. Twee bezoekers, later geïdentificeerd als Andy Byron (CEO van het techbedrijf Astronomer) en Kristin Cabot (HR-hoofd bij hetzelfde bedrijf), omhelsden elkaar zichtbaar ongemakkelijk toen ze groot in beeld kwamen. De grap van zanger Chris Martin — “Either they’re having an affair, or they’re just very shy” — gaf het fragment extra brandstof. Binnen uren werd hun identiteit achterhaald. Wat begon als een luchtige concertgag eindigde in een corporate crisis: Astronomer stelde een onderzoek in, beide bestuurders moesten aftreden, en zelfs Gwyneth Paltrow werd tijdelijk ingeschakeld als woordvoerder van het bedrijf. Kristin Cabot heeft haar scheiding aangevraagd en de vrouw van Andy Byron gebruikt op haar social media niet meer de achternaam van haar overspelige echtgenoot.
Phillies Karen 2025: van tribuneruzie tot internetfenomeen
Een paar weken later gebeurde iets soortgelijks bij een honkbalwedstrijd tussen de Miami Marlins en de Philadelphia Phillies. Daar belandde een vrouw in een verhitte ruzie met een vader en zoon om een home-run bal. Het incident leek klein, maar een video van bijna 50 seconden, gedeeld door Collin Rugg op X, liet zien dat ze later nog met meer fans in conflict raakte. Ze praatte terug tegen hecklers, werd uitgejouwd door een hele sectie en reageerde door het publiek uit te joelen met een middelvinger.
Binnen enkele uren was ze online omgedoopt tot “Phillies Karen.” De gevolgen waren meteen voelbaar: haar identiteit werd gezocht, maar ook verkeerd vastgesteld. Een onschuldige Red Sox-fan moest publiekelijk verklaren dat zij níét de vrouw in de video was. Ook zou “Phillies Karen” ontslagen zijn als schoolassistente bij Hammonton Public Schools in New Jersey. De school heeft gisteren echter officieel verklaard dat zij nooit bij hen heeft gewerkt. Misverstanden die illustreren hoe snel en onzorgvuldig digitale heksenjachten verlopen.
Van publieke schaamte naar structureel probleem
De overeenkomsten zijn pijnlijk duidelijk: een kort fragment, een ongemakkelijke blik of gebaar, een suggestieve context — en het internet doet de rest. Wat voorheen niet meer was dan een gênant of onbeleefd moment, wordt nu een bron van publieke vernedering. Het verschil is dat in het geval van Coldplay ook de werkgever direct betrokken raakte, terwijl bij Phillies Karen het vooral ging om reputatieschade en verkeerde identiteiten.
In een tijd waarin iedereen met een smartphone of stadioncamera kan worden vastgelegd ligt een digitale schandpaal altijd op de loer. Viral momenten leveren clicks, memes en grappen op, maar voor de betrokkenen kan de prijs hoog zijn: baanverlies, reputatieschade, of zelfs verwarring over wie überhaupt de “dader” is.

Geef als eerste een reactie