Patrick Kicken: Vrouwenvoetbal en de vrouwen op NPO Radio 2, dit zijn de overeenkomsten

[BLOG] Zo met de finale van het Europees Kampioenschap damesvoetbal deze zondag leek het me wel eens leuk om de overeenkomsten tussen vrouwen in een voetbalshirt met een bal en vrouwen met een microfoon en mengpaneel voor hun neus te beschouwen. Op papier ziet het er natuurlijk, op een paardenstaart en borsten na, hetzelfde uit als de mannelijke variant. Maar hoe komt het dan toch dat er vaak zoveel kwaliteitsverschil te zien en te horen is? Laten we het zestal van ’s lands grootste publieke radiozender NPO Radio 2, waar we dus als brave burgers allemaal aan meebetalen, eens onder de loupe nemen. Iedere omroep wil wel een vrouw op zender, want daarmee maak je lekker veel kans op een plekje in de programmering, waar inclusiviteit voorop staat.

Nummer 6: Desiree van der Heijden (Powned)
Mocht ‘s avonds vanaf 22u de luisteraars vermaken. Deed ze best aardig maar werd vervangen door popprofessor Tim op het Broek. Zit nu weer in de nacht, is fan van Abba, maatschappelijk betrokken, kortom: de ultieme NPO deejay. Dat het voor omroep Powned is daar hoor je natuurlijk niks van, beter was het om types als Jan Roos en Dennis Schouten radio te laten maken voor Powned op dat tijdstip, maar hey dat zou spannende radio opleveren en als er een ding is wat ze niet willen bij NPO Radio 2 is het dat: doe maar normaal en vertel titel, artiest en van welk album dan doe je al gek genoeg.

Nummer 5: Tannaz Hajeby (Omroep Max)
Volgens haar Instagramprofiel, met 9000 volgers, is ze grappig, spraakmakend en inhoudelijk sterk. Positief dat ze zelfvertrouwen uitstraalt, dat heb je nodig in een keiharde radiowereld die vooral door mannen gedomineerd wordt. Toch wordt ze, ondanks haar nog niet zo prominente rol in de programmering, geplaagd door relletjes. Ruzie met luisteraars on-air en de Palestijnse zaak promoten (ze is zelf Iraans) hebben haar een bijsmaakje gegeven. Benieuwd of ze dit nog weet te ontstijgen.

Nummer 4: Martine ten Klooster (EO)
Haar achternaam is natuurlijk goud voor de Evangelische Omroep. Flauw, ik weet het, maar dat is ook het niveau van opmerkingen in deze radioshow. Voor de rest natuurlijk veel muzikale Wikipedia feitjes, het virus waar de hele zender mee besmet is.

Nummer 3: Evelien de Bruijn (KRO-NCRV)
Evelien is al vaak door de mangel gehaald hier, zeker toen ze ineens op vrijdagmiddag van 14 tot 16u mocht doen alsof ze discjockey is. Want dat is het grote probleem bij veel vrouwelijke radiomakers, ze zijn geen deejay maar doen wel alsof. Ze hebben jarenlang naast (mannelijke) deejays gezeten en zijn vaak omhooggevallen producers die, omdat ze na jaren koffiehalen zich inmiddels bij iedereen naar binnen geslijmd te hebben. Zo leuk bevonden worden (past zo lekker in het team!) dat ze het eens mogen gaan proberen op de zender: we zien wel waar het schip strandt. Nou bij Evelien is dat inmiddels gelukkig nog alleen maar overdag in het weekend, maar ook daarvoor heeft ze niet de juiste skills in handen. Ga nou eerst eens leren hoe een mengpaneel werkt, anders sta je dadelijk weer met je radioblooper op het instagramaccount Airchecken.

Nummer 2: Annemieke Schollaardt (AvroTros)
Is eigenlijk veel te alternatief voor NPO Radio 2. Draait het liefst moeilijke muziek met een veel te aanwezige gitaar erin, zeker voor het tijdstip waarop ze zit. Schijnt niet heel collegiaal te zijn, komt tien minuten voor haar show binnen en gedraagt zich voor de rest als een diva. Teksten als ‘Gijs Staverman moest voor mij moven!’. Het grootste probleem van haar dagelijkse radioshow bij ’s lands grootste publieke zender: de show is inwisselbaar. Of je nou op woensdag luistert of een week eerder op dinsdag: het klinkt iedere keer precies hetzelfde. Natuurlijk is een beetje consistentie goed, maar zodra luisteraars precies weten wat ze iedere keer krijgen haken ze mentaal af. Voorspelbaarheid is killing.

Nummer 1: Emmely de Wilt
Het grootste vrouwelijke talent op de Nederlandse radio, volgens velen. Tja, het is net als bij het vrouwenvoetbal, als de rest er niet zoveel van bakt dan steek je er al gauw met kop en schouders bovenuit. Emily doet ook vooral druk over de muziek die ze draait en denkt dat een dansje doen op je instagramstories meteen fantastisch vermaak is. Of tien foto’s (!) van haarzelf in één post waarop ze Royal Park Live staat te presenteren. Het is vaak als bij het vrouwenvoetbal: je bent al blij als de bal niet uit gaat maar het net raakt, of dat nou de zijkant van het net is maakt niet uit. Bij Emily hoor je dat ze technisch beter bedreven is dan haar vrouwelijke collega’s maar daar begint het pas: daarna gaat het om origineel uit de hoek te komen op de radio en niet ook weer te verzanden in het ene na het andere feitje over de broer van de bassist van de band. Van alle vrouwen op NPO Radio 2 heeft ze niet alleen de beste looks maar ook de beste stem, daarom staat ze op 1 en mag ze van mij stuivertje wisselen in de programmering met de nummer 2.

Het grappige blijft toch dat ze bij de grote commerciële zenders (Qmusic, 538 en Radio 10) bijna geen enkele vrouw goed genoeg bevinden om een soloplek in de dagprogrammering te krijgen, bij NPO Radio 2 zijn het er acht! Als je Carolien Borgers en Shay Kreuger ook nog meetelt. Het valt toe te juichen dat ze in ieder geval proberen om meiden ook enthousiast te krijgen voor het medium door ze voorbeelden voor te schotelen, maar dat het niveau beduidend lager ligt dan bij de mannelijke varianten is de duidelijkste overeenkomst tussen dames voetbal en dames radio. Waar een man met dezelfde kwaliteiten hooguit een weekendprogramma bij de regionale radio zou krijgen, worden vrouwen meteen in het diepe gegooid in een dagprogrammering bij de landelijke publieke radio. Dat is eigenlijk pas discriminatie en niet goed voor zowel de maker, het station en het allerbelangrijkste: de luisteraar.

De grote overeenkomst tussen vrouwenvoetbal en vrouwenradio is toch vaak het gebrek aan techniek, het zou een tweede natuur voor je moeten zijn als landelijke radiodeejay zodat je je op wat uit je mond komt kunt concentreren. Niet ‘waar dient dit knopje voor?!’ of ‘Oh help, hoe krijg ik de galm uit!’. Marieke Elsinga schuift niet zelf, dat doet Mattie. Dus kan ze zich volledig op haar content concentreren. Waarom zouden vrouwen per se zelf moeten schuiven als dat ten koste gaat van de inhoud? Geef ze een technicus net als Meta de Vries en Tineke vroeger! En: er wordt vaak de denkfout gemaakt dat het als radiodeejay gaat om verstand van muziek hebben, maar het gaat op de eerste plaats om verstand van radiomaken hebben. Dát is overigens gewoon te leren uit studieboeken, maar daar mag je in Nederland al helemaal niet mee aankomen.

Patrick Kicken

122 Comments

  1. Desiree is geen favoriet van mij, en ze zit nu overigens tussen 0:00 en 2:00….Tim op het Broek uit Roggel (L) zit tussen 22:00 en middernacht….Overigens had ik het liever andersom gehad, nu moet ik bij het slapen gaan nòg Desiree aanhoren.

      • Degene die wat mij betreft geschikt is als vrouw voor de uren van Annemieke is Emmenly en anders zou ik zeggen: ze heeft toch de PABO gedaan? Doe dan iets taalkundigs in je programma! Mijn tip is, net als wat men bij NPO radio 5 gedaan heeft, oude formats terughalen en wat mij betreft zet je haar als sitkick neer. Bel Frits Spits op en laat Tijd voor Twee terugkeren van 12:00-14:00. Een andere optie is nog om misschien een flinke aderlating te laten bij NPO Radio 5 en Simone Walraven terug te halen.

    • Ik kan prima naar iedereen luisteren, maar het ontstijgt vaak het niveau van de lokale omroep niet. Je hoort en voelt als luisteraar de spartelingen, de spanning, het niet authentiek zijn, noem maar op.

  2. Grappig vergelijking. Mijn Radio5 is met uitstek een oude witte mannen bolwerk maar maken het met Simone Walraven goed. Angela Groothuis vind ik minder. Die is echt Amsterdamse: “Ik ik en ik” Maar er zullen er genoeg zijn die haar wel top vinden. Ik hoop dat er in de toekomst meiden worden geselecteerd op talent. Dat moet er zijn. De Vivianne Miedema,s van de radio.

  3. Tegenwoordig wordt er geselecteerd niet om wat je kunt maar wie je bent omdat dit beter in het woke/inclusiviteits plaatje past, zeker bij een zender als NPO Radio 2 wat een bolwerk is hier van.

  4. Geselecteerd worden omdat je toevallig het neefje van de baas bent kan goed uitpakken maar zo ging het vroegah blijkbaar. Radio2 is misschien doorgeslagen. Voorbeelden uit het verleden bewijzen dat het meiden met talent echt moet lukken. Meta de Vries, Anne van Egmond, Tineke.

  5. Die tannaz is echt niet om aan te horen, daar zap ik sochtends echt voor weg. Overigens voor alle nacht programmas van radio 2. Ik zit vaak vroeg in de auto en het lijkt wel of de dj’s voor de ochtend show begint om 06.00 nog even het beste van zichzelf willen laten zien met saaie te langdradige spelletjes of eeuwige gesprekken.

  6. Geen van de vrouwen en geen van de mannen is in staat het “Theatre of the mind” uit te voeren. Dan ben je geen radiomaker maar een soort van file-nieuwslezer. Iemand die feitjes oplepelt vanaf een feitjes website. Met “radio” heeft het in elk geval weinig van doen.

  7. Mannen willen geen vrouwen op de radio horen. Ze willen rust overdag tijdens het werk. Als ze ’s avonds thuis komen hebben ze meer dan genoeg aan het stemgeluid van hun vrouw of vriendin.
    😎😎😎😱😱😄😄😄🤓🤓🥸🥸🥸🥸

    • Er zitten weer veel vooroordelen bij, maar niet alleen mannen luisteren radio, ook vrouwen en die herkennen zich soms beter in vrouwelijke dj’s dan in die mannetjesputters. Geldt ook voor het vrouwenvoetbal, wat je er ook van vindt.

  8. Vroeger waren er ook vrouwen op de radio te horen. Tineke de Nooij, Francis Dix, Carola. Ik vraag me toch af wat er met die laatste twee is gebeurd. Kan er weinig over vinden.

    • Mee eens, al is het huidige music driven programma van haar minder aansprekend voor mij. In twee-vier toen ze Herman verving vond ik het programma persoonlijker.

  9. Anne van Egmond had de mooiste stem van de radio
    Helaas mocht ze niet terug vanwege haar leeftijd, terwijl er genoeg mannen van dezelfde
    leeftijd door mogen gaan

  10. Ik luister graag naar vrouwen op de radio, maar niet op NPO Radio 2. Dat ligt aan het format van NPO Radio 2. Waar Ruud de Wild en Eddie Keur een zeer eigenzinnige show mogen maken, moeten al deze vrouwen zich vooral overdag strak aan het format houden: muziek en een beperkt praatje.

    Geef die vrouwen wat meer vrijheid en ruimte. De Vlaamse en Britse zenders laten horen dat dat goed kan en lekker klinkt.

    En dan de commerciëlen: in tegenstelling tot de NPO zijn daar echt weinig vrouwen in de lead. Dat zou wel fijn zijn als ze daar ook wat meer vrouwen aannemen.

    • Desiree is formatvrij, ze houdt het eerste uur gesprekken en dat kan ze echt goed, en mooi en tweede uur is verzoek

    • Niet alleen eigenzinnigheid zou goed zijn, ook meer ruimte voor diepgang. Ook op doordeweekse dagen een lang interview in de studio. Daar blijft een mens ook voor luisteren.

  11. Vrouwen op de radio zijn gewoon niet leuk, zeker niet als ze bij een muziekstation zitten. Op radio 1 zullen ze nog wel tot hun recht komen maar voor leuke spraakmakende radio moet je gewoon geen vrouwen hebben.

    • Waarom moet radio altijd spraakmakend zijn? Nogal vermoeiend, jet is vooral vertier en tijdverdrijf op de achtergrond

  12. Inhoudelijke argumenten helemaal prima om een rijtje vrouwelijke dj’s te beoordelen, maar je vervalt toch wel erg in generalisaties en seksistische opmerkingen Patrick!

    Om te beginnen: je zet Emmely de Wilt (wat je totaal verkeerd spelt, doe je factcheck!) op 1 omdat ze de beste looks heeft? (en beste stem ja, maar dit moet je ook benoemen?)

    Ik vind het een nare opmerking dat veel vrouwen omhooggevallen producers zijn! Heel wat mannen hebben die stap toch ook zo gemaakt?

    En zich ‘na jaren koffie te hebben geschonken naar binnen geslijmd’? Nee, hard gewerkt voor hun carrière! Op welke ontzettend achterhaalde & neerbuigende gedachte rust deze opmerking?

    Betrek het op de specifieke personen en niet vrouwen in het algemeen! En kom niet met geruchten of aannames, maar onderbouw het inhoudelijk. Niet in orde deze opmerkingen & onderbouwing!

    • En dat mag jij allemaal vinden Dirk, net als ik er anders over denk. Heerlijk zo’n vrijheid van meningsuiting he? Een groot goed

      Hard werken voor een carrière zie ik toch anders, behalve dat je natuurlijk ook een dosis geluk moet hebben. Right girl at the right place, beetje de goede mensen kennen. In Hilversum gaat het sowieso op de eerste plaats niet om wat je kunt maar wie je kent

      • In het geval van Emily kan ik je verzekeren dat zij haar status voor een groot deel op ambitie heeft gehaald. Ben ik als ex-collega namelijk zelf getuige van geweest.

        Ambitie hoeft overigens niet altijd positief te zijn, maar dan werk je in elk geval voor je centen.

  13. Precies dat Wouter, het is gewoon een mannenvak.
    Dat geeft helemaal niks maar door tegen beter weten in toch vrouwen te programmeren om zo lekker inclusief te zijn zitten de luisteraars er wel mee opgescheept.
    Overigens zijn er ook genoeg mannelijke dj’s waar ik bij wegzap maar dat is een ander verhaal.

      • En dan moet ze er ook nog een beetje ‘verkoopbaar’ uit zien, vanwege social media, posters in bushokjes, enzovoort. De typische radiohoofden zijn iets van vroeger.

        • Niet alleen radio hoor.
          Kijk maar eens op een website van willekeurig welk Nederlands bedrijf dan ook en probeer de foto van ‘het team’ te vinden.

          Twee factoren die dan opvallen: de gelikte bekkies en de gemiddelde leeftijd van zo’n ’team’. Vind ik hilarisch, omdat zo’n bedrijf dan meteen per foto demonstreert op leeftijd en uiterlijk te discrimineren.

          Alleen een beetje vervelend dat ze daar meestal mee wegkomen. C’est la vie.

      • En hoe ga je die vinden als meiden de godganse dag alleen maar mannen op de radio horen, en door dit soort stukjes tekst weg worden gezet?

  14. M.b.t. de onderste alinea: Waarom zijn vrouwen slechter daarin dan mannen? Hartelijke groeten van Nico in Gouda. 🙂

      • Emmely de Wilt heeft jarenlang het vak geleerd achter de schermen bij Stefan Stasse, toen nachtradio en toen pas weekendradio, ze is echt wel een vakvrouw.

        • Ze is vervolgens ook op exact dezelfde, belerende en vervelende ‘poëtische’ manier gaan presenteren als professor Stasse.

          • Ja dat is wel een probleem, in radio wordt veel gekopieerd en gedaan als die ander. Zelfde manier van praten, zelfs dezelfde stem op zetten. Het maakt het onnatuurlijk en niet prettig om naar te luisteren. Bedoeling is dat je je eigen stem en manier van presenteren vindt

          • @Marcel Omdat dit bij Stasse zijn eigen stijl is. Dan is het leuk. Emmely en Shay zijn het minst erg om naar te luisteren van de vrouwen op Radio 2.

  15. Ten eerste is het EMMELY de Wilt, ten tweedee is ze wel het nivo van Vrouwenvoetbal ontstegen en kan ze zich meten met de mannen en is beter dan heel veel mannelijke DJ’s. Ze presenteert en schuift strak, ze heeft een goede muzieksmaak en is adrem.

    Desiree is goed in het neerzetten van een intieme sfeer en komt tussen 12 en 2 goed tot haar recht, ze heeft (soms prachtige) gesprekken, ze luistert en weet er een clubgevoel van te maken

    Tannaz maakt idd nog steeds ruzie met de luisteraar en als die zeggen dat ze schreeuwt doet ze er een schepje bovenop om te treiteren

    Ik mis Evert Duipmans op die plek

    • Eens, graag Evert Duipmans terug op de zaterdag en zondag waar Tannaz mijn ochtend slecht laat starten.

      Jammer dat hier (en op andere plekken in de programmering) omroeppolitiek voor kwaliteit en voorkeur van de luisteraar gaat.

      • Programmeringen bij NPO Radio worden al jaren gebaseerd op persoonlijke voorkeur, hoe mensen in het team liggen en hoe goed de omroepbaas ligt bij de leiding. Als het gebaseerd wordt op populariteit of talent dan zag je dat terug in de programmeringen

        • Of de ene omroep stopt met een programma om wat voor reden dan ook, en een andere omroep neemt het programma over en het blijft zoals het was. Of het belang van de luisteraar dan voorop staat is niet echt duidelijk. Voorbeeld is Nieuwsweekend van wijlen Peter de Bie en the golden lady van de Nederlandse radio; Mieke van der Weij. Zo kan je programmering nooit “updaten”.

      • Evert en Tannaz, het is allebei niets. Willen graag een grootse show maken op een tijdstip dat de luisteraar daar helemaal niet op zit te wachten. Kunnen een voorbeeld nemen aan Eddy Keur als hij weleens invalt in de vroege ochtend. Dan maakt hij een totaal andere show dan dat hij in de middag doet.

  16. Ruzie maken met een “klant” (lees: luisteraar). Moet je eens proberen in het bedrijfsleven . . .

    Jan Slagter, lees je mee of is dit typerend voor het “bedrijf” Omroep MAX ??

  17. Moet toch een Hilversums probleem zijn, elders doen vrouwen het vaak heel goed als jocks.
    Veel mannelijke jocks zijn op grote Nederlandse zenders ook vaak niks, het zijn eerder kleine zenders die echt goeie jocks aan boord hebben.
    Die kan je zonder internet helaas meestal in het grootste deel van NL niet beluisteren, en dan kom je automatisch bij Sky uit.

  18. De beste vrouwelijke DJ’s zijn in mijn ogen Jorien Renkema en Emmely de Wilt. Die twee kunnen echt wel wat: Zijn allebei technisch en inhoudelijk goed! Hebben allebei aardig wat muziekkennis en vooral Emmely kan soms grappig uit de hoek komen. Dat vrouwen geen radio kunnen maken is onzin. Er zijn zowel slechte als goede mannen en vrouwen op de radio. Tannaz is veruit de slechtste: Waarom zij op de radio zit: Constant reacties uitlokken bij luisteraars en de luisteraars treiteren: Zij moet echt weg!!

    • Dat vrouwen geen radio kunnen maken wordt hier dan ook niet beweerd. We zoeken uit hoe het komt dat ze vaak voorspelbaar klinken en niet 100% zichzelf durven zijn on-air. Ik durf te beweren dat dat door een gebrek aan zelfvertrouwen is omdat de techniek geen tweede natuur voor ze is en ze het kunstje afgekeken hebben van iemand die ze eerst produceerden. Niet zichzelf van A tot Z hebben bijgespijkerd over het vak radio. Het goede nieuws: dit kun je ook nu nog doen, ook al ben je al landelijk te horen

  19. Er zijn geen goede, vrouwelijke DJ’s. Ik kan er niet naar luisteren. Laat mij dan maar stigmatiserend of ouderwets zijn, maar DJ is een mannenberoep.

    • Eens, terwijl vrouwelijke presentatoren wel prima kunnen. Zie NPO Radio 1. De vergelijking met Formule 1 kun je ook leggen: moeten er ook vrouwen gaan mee racen tijdens dezelfde race met Max Verstappen?

      • Ooit sabiene schmitz in actie gezien? De helaas overleden ‘queen of the Nurnburgring? Die reed mannelijke collega’s t snot voor de ogen

        • Nee, maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Ik zeg niet dat vrouwen dingen niet kunnen, maar wij mannen kunnen ons best blijven doen om een kind borstvoeding te geven: we zullen er een flesje bij nodig hebben

          • Je maakt een fysiek onderscheid dat voor het dj-vak totaal irrelevant is.

  20. Met een technicus is vaak beter.
    Zelfs WABC77 NYC Dan Ingram ea werkte met programma technici. En dat Terwijl de plaatjes van cart kwamen, erg makkelijk dus.

  21. De column had eigenlijk door een vrouw geschreven moeten worden, vanuit het perspectief van een vrouwelijke luisteraar. Luisteren die anders dan mannen? Het is bekend dat vrouwelijke luisteraars interessanter zijn voor adverteerders dan mannen. Dus als vrouwen de vrouwelijke dj’s prima vinden, dan is dat commercieel aantrekkelijk.

    • Het is vooral bekend dat vrouwen niet zo graag naar een vrouw op de radio luisteren, ze horen liever het donkere stemgeluid van een man en ergeren zich sneller aan de mening van een andere vrouw

      • Zou interessant zijn als je de onderzoeken naar dat luistergedrag een keer bespreekt. En of vrouwen om die reden dan ook naar bv Sky Radio en Sublime luisteren. Of naar playlists op Spotify.

  22. Mevrouw Schollaard is de reden dat Radio 2 hier al een heel tijdje rond de lunch niet meer aanstaat. Op dit moment is dat van pure armoede Veronica.

    • Nu kan je via DAB+ veel en via Internetradio alle zenders van de hele wereld ontvangen. Waarom dan van pure armoede voor Veronica kiezen. Als dat het niet voor je is, kies dan een leuke zender of stream uit.

  23. Inderdaad missen we Marisa Heutink hier Patrick. Die stijgt nog ver uit boven mevrouw Schollaardt. Kan ik niet naar luisteren, als je er op let hoe vaak ze ‘eh’ zegt… Echt een tick en een vervelend maniertje van presenteren. Emmily is toch wel de beste inderdaad. Eens dat wij in NL de kwaliteit soms voor lief nemen om maar een vrouw in de programmering te hebben. Hoe zit dat in de USA, het walhalla van de radio Patrick?

  24. Vrij stigmatiserend stukje. Ben het er wel mee eens dat er een boel vrouwelijke djs op Radio 2 zitten die eigenlijk hooguit op de lokale omroep thuishoren (zelf vind ik Shay Kreuger het absolute dieptepunt, zowel inhoudelijk als technisch erg ondermaats). Annemieke Schollaert is technisch wel goed maar komt niet veel verder dan mauwen met de producer (“Naat”, met zijn gehinnik).
    Emmely de Wilt vind ik wel een echte vakvrouw, mag er graag naar luisteren. Technisch sterk, goede flow in het programma, hoorbare passie voor muziek.
    Op 3 vind ik Sophie (ook tijdens Serious Request) en Vera erg sterk.
    In het verleden zette Claudia de Breij ook een sterk programma neer. Eigenzinnig, echt háár programma en niet 13 in een dozijn, ook de techniek had ze heel goed in haar vingers.
    En vergeet Roosmarijn Reijmer niet, 3voor12 heeft ze jarenlang heel strak gepresenteerd. Ook weer een voorbeeld van een vrouw die zowel techniek als inhoud zeker niet onderdeed voor haar mannelijke collega’s.

    Het gaat gewoon te ver om te stellen dat vrouwen als dj per definitie onderdoen voor mannen. Wanneer Sander Lantinga de techniek moest doen op 3 was het hoorbaar slechter dan wanneer Coen het deed. Als de hier zo vaak bewierrookte Evert Duipmans de Verrukkelijke 15 overnam leek het meer op een Radio 1 programma, zo onherkenbaar en zakelijk. Als Emmily nu de V15 zou overnemen weet ik zeker dat het herkenbaar de V15 blijft.

    Kortom het geslacht van de dj maakt geen moer uit. Vrouwen worden wel vaker in het kader van diversiteit voorgetrokken, daar wringt de schoen wat mij betreft. Beoordeel op talent, op kwaliteit. De beste kandidaat, ongeacht geslacht op prominente plekken programmeren. Op minder prominente plekken kunnen anderen verder groeien. Lukt het niet dan houdt het een keer op. Dat er dan meer mannen te horen zijn dan vrouwen, so what? In andere sectoren zijn vrouwen juist oververtegenwoordigd. Lekker laten gaan, laat mensen doen waar ze goed in zijn.

      • Ja, dat heet emancipatie om vrouwen ook de kans te geven een goede dj te worden, of te zijn. Ook mannen worden geselecteerd op vooroordelen en op kwaliteiten die ze niet waar kunnen maken. En kennelijk vindt de luisteraar die afwisseling van mannen en vrouwen wel prima bij Radio 2, anders zouden ze niet de populairste zender zijn. Mij spreekt die afwisseling me in ieder geval aan.

        • Het heet ‘iemand voor de leeuwen werpen’ als je ze meteen landelijk programmeert. De meesten zouden veel meer vlieguren op een lokale of regionale zender moeten maken om daarna goed beslagen ten ijs te komen.

          Probleem gaat verder dan dat, de commerciële regionale radiomarkt is op sterven na dood dus kansen om tegen betaling veel vlieguren te maken zijn voor een vrouw nog kleiner dan voor de mannelijke collega’s. Die pakken het dan ook vaak gewoon onbetaald als hobby op, wat vrouwen zelden doen.

        • Als emancipatie een verschijnsel is ‘omdat het moet’ en niet omdat het kan, dan vrees ik dat niet serieus te hoeven nemen.

  25. Het is maar radio. En het belangrijkste is dat de muzieksoort een beetje aansluit bij je smaak en dat de presentator geen ergenis opwekt. Ik zit echt niet op iemand met DJ-skills te wachten. Mijn ergenissen: Eddy Keur toen hij Ruud verving. Constant dezelfde grapjes en gesprekjes worden vermoeiend. Nu hij minder op de radio is, is hij heel goed te pruimen. Good old Jeroen van Inkel wekt ook ergenis op en vooral met zijn stomme bel-itempje. Wat een kleuter niveau. En Tannaz natuurlijk. Die moet een side kick rol hebben bij een presentator/DJ die weerwoord kan geven.

      • Omdat Max de ochtend kreeg en iemand moest hebben voor de presentatie. Die was er al, Evert Duipmans, die opzij werd geschoven. Zeven maanden later wordt hij nog steeds gemist door veel luisteraars

  26. Wees een radiovrouw, zeiden ze.
    Laat jezelf horen. Maar niet te luid.
    Je stem is te hoog. Je stem is te laag.
    Je klinkt te onzeker. Je klinkt te dominant.
    Praat eens natuurlijk. Doe iets aan je stem.
    Doe gewoon normaal.

    Wees spontaan, zeiden ze.
    Laat je personality horen.
    Wees jezelf. Maar niet teveel.
    Niet zo ingetogen. Niet zo uitgesproken.
    Niet zo grappig. Niet zo serieus.
    Wees luchtig, maar niet te oppervlakkig.
    Heb een mening, maar niet te vaak.
    Wees scherp, maar niet fel.
    Lach, maar niet als een giechelmeisje.

    Wees professioneel, zeiden ze.
    Ken je muziek. Maar wees niet te betweterig.
    Bereid je goed voor. Maar klink spontaan.
    Wees ontspannen. Maar maak geen fouten.
    Schuif zelf, maar wees niet teveel DJ.
    Wees gewoon one of the guys. Maar wel vrouwelijk.
    Wees goed. Maar verras niemand.

    Wees zichtbaar, zeiden ze.
    Post op Insta. Maar niet te aanwezig.
    Niet zo bezig met jezelf. Focus op je vak.
    Laat zien wie je bent. Maar niet te sexy.
    Niet te blij. Niet te serieus.
    Niet teveel selfies. Niet zo ijdel.

    Wees een radiovrouw, zeiden ze.
    Niet omdat ze geloven dat je het kan.
    Maar omdat het hoort. Voor de schijn van het evenwicht.
    Wees aanwezig. Maar ken je plek.
    Wees hoorbaar. Maar maak geen geluid.

    • Lijkt mij een lastige scheidslijn om elke dag langs te lopen. Ik wens je veel lol en plezier in je werk, je doet het goed.

    • Haa..alleen maar roepers aan de zijlijn.
      Hier nog een radio/levensles voor jou; Stel je kwetsbaar op. Dan weet je heel snel wie er over je heen proberen te walsen en wie je vrienden zijn.
      Groetjes
      Sijbrand

    • Mijn advies zou zijn Marisa: spijker jezelf zo veel mogelijk bij over het radiovak, slurp alles op wat er aan cursusmateriaal te koop is. Het maakt je zekerder van je zaak zodat je spontaan jezelf durft te zijn. En dus niet meer afhankelijk bent van de spaarzame of tegenstrijdige feedback die je krijgt van PD’s, collega’s en luisteraars

      • Opvallend hoe je mijn reflectie op jouw seksisme leest als respons van PD’s, collega’s en luisteraars. Maar als je alles door een megafoon benadert, klinkt nuance al snel als feedback.

  27. Mooi Marisa! In één keer het seksisme en de dubbele standaard duidelijk. Veel respect voor jou en alle andere radiodames. Dat mag ook weleens gezegd.

  28. Niemand dwingt toch deze mevrouw Heutink om dj te spelen? Je kunt ook opstappen en wat anders gaan doen. Dat heet zelfkennis. En Veronica knapt er van op. Geldt trouwens ook voor die knul die het liefst niks voorbereid. Frank v.d. Lende. Die kan beter in een coffeeshop wiet gaan verkopen.

  29. Zelfkennis? Goeie tip. Begin jij vast? Je projecteert harder dan een beamer op een bedrijfsfeest. Doe eens rustig, maat.

  30. Heel radio 2 is verworden tot een zender vol flauwheid.
    De verschrikkelijke Bart Arens die iedere dag al zijn favoriete artiesten draait dag in dag uit hetzelfde.Billy Joel hangt duidelijk boven zijn bed
    . Annemieke Schollaardt was op het andere tijdstip bete en moet die irritante Nathan weglaten met zijn gemaakte lach.
    Paul Rabbering is een mompelende dorpspastoor waar totaal geen passie in zit.
    Ruud de Wild spant de kroon met zijn dagelijkse gekeuvel over dingen die geen hond interesseren.
    Eddy Keur was in het begin nog wel aardig maar we weten nu wel dat hij van de club is , dus dat behoeft geen verdere uitleg.
    Dit allemaal hebben we te danken aan die geweldige baas, die van heel de NPO een commerciële flauwe troep heeft gemaakt.
    Ben even zijn naam kwijt , hij heeft npo 3 ten grave gedragen.

    • Dat is Jurre Bosman. NPO Radio 2 moet op de schop. Er zit niet veel kwaliteit meer. DJ’s waar ik enthousiast over ben zijn: Ruud de Wild, Emmely de Wilt Jan Willem Roodbeen, Bart Arens, Daniel Lippens en Tim op ‘t Broek. Tannaz Hajebi, Evelien de Bruijn en Eddy Keur mogen wieberen. De rest is redelijk. Voor mij niet te begrijpen dat Eddy, Tannaz en Evelien mogen uitzenden: Eddy met zijn uitgekauwde flauwe grappen en zijn “goedemiddaggggg”. Tannaz met haar stomme, flauwe grappen en de luisteraars treiteren en Evelien die er niks van kan en de luisteraars toespreekt alsof ze kleuters zijn. Rick van Velthuysen loopt nog werkeloos rond. NPO Radio 2; Wakker worden!!’ Deze man heeft zoveel energie en passie voor het vak! Haal hem terug. En haal ook Evert Duipmans terug.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*