Marc Visch (NLPO): ‘Lokale omroepen doen veel buiten radio en tv’

Lokale en streekgebonden omroepen die alleen op radio en televisie actief zijn, missen een flink deel van hun potentiële publiek, zegt Marc Visch, directeur-bestuurder van de Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO). Het gebruik van andere media dan radio en tv voegt zeker wat toe, maar dan moet je wel goed weten wie je op welk platform wilt bereiken.

‘Lokale omroepen doen veel buiten radio en tv,’ vindt Visch. ‘We willen overal zijn waar het publiek is. Daarbij kunnen soms radio en tv leidend zijn, en soms andere media. Het is geen one size fits all, de tijd dat je met een schot hagel hopelijk je publiek treft, ligt al enige tijd achter ons.’ Het gaat er dus om gericht groepen te bereiken, op de plek waar ze zich bevinden en op de manier die hen het meest aanspreekt.

‘Het is geen one size fits all’

Marc Visch

Dat vraagt kennis van zaken. Visch: ‘Je moet goed nadenken en onderzoek doen naar de publieksgroepen waarop je je richt. Een aantal jaren geleden werd elk nieuw sociaal medium meteen opgenomen in het omroepaanbod. Maar elk platform kent z’n eigen aspecten en dingen veranderen, je moet continu opletten. Facebook was eerst populair onder jongeren, maar daarin is een omslag opgetreden: nu zitten er veel ouderen op. Je moet je content aan het medium aanpassen. Instagram gaat tegenwoordig meer om reels, als je daarmee geen rekening houdt, valt een deel ervan buiten beeld. TikTok is een goed medium om jongeren te bereiken, maar je moet wel weten hoe je dat aanpakt. Want je kunt als omroep wel op TikTok gaan, maar als je niet goed aansluit op wat daar gebeurt, is het zonde van alle energie, tijd en geld die je erin stopt. De tolerantiegrens van mensen is ook lager dan vroeger, als het ze niet aanstaat wat je doet, kun je snel worden ontvolgd.’

Creativiteit, kennis en kunde
Lokale omroepen zijn volgens Visch in staat om zich in die dynamische wereld goed te bewegen. ‘Er is veel diversiteit in medewerkers bij lokale omroepen en daardoor ook veel creativiteit. Ze werken vaak met weinig middelen, ook dat stimuleert creativiteit. Er zijn veel jongeren actief bij de lokale omroepen. En aardig wat professionals die ook in Hilversum actief zijn of geweest zijn, werken weer bij lokale omroepen en hun kennis en kunde meenemen. Ze brengen samen een professionelere organisatie een stap dichterbij.’

De Lokale Media Awards, die de NLPO op 10 juni heeft uitgereikt, hebben een aparte categorie ‘Innovatie’. Winnaar was omroep 1Twente met de bijzondere productie ‘1Twente Senior’. Visch: ‘Omroep 1Twente werkte bij dit project samen met een aantal partners, waaronder Twentehoes, de Oudheidkamer Twente en zorginstelling Livio. Bewoners van Livio kregen bij de maaltijd placemats met teksten in de Twentse taal en QR-codes, waarmee ze naar filmpjes in het Twents konden kijken, bijvoorbeeld samen met hun kinderen en kleinkinderen en het zorgpersoneel. Op die manier werd het gesprek tussen generaties gestimuleerd. Een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen een omroep en maatschappelijke organisaties, die ieder hun eigen rol en belangen hebben en elkaar aanvullen en versterken. Erfgoedorganisaties die de geschiedenis levendig willen houden, een zorginstelling die het welzijn van bewoners wil bevorderen en een omroep die creativiteit en techniek aanreikt voor die boodschappen en verbindt.’

Winnaars Lokale Media Awards
– Omroep van het Jaar 2022: Streekomroep ZuidWest (actief in en rond Bergen op Zoom, Roosendaal en Woensdrecht); een eervolle vermelding was er voor de Schiedamse lokale omroep SCHIE.

– Nieuws en achtergronden: ‘Afrekenen met vier jaar gemeentepolitiek’ – Sleutelstad.

– Audio: ‘Eerste hulp bij jezelf zijn’ – Omroep P&M.

– Video: ‘De verzwegen wet’ – 1Twente.

– Innovatie: ‘1Twente Senior’ – 1Twente.

-Presentatietalent: Tjerk van der Ende – SCHIE.

– Omroepvrijwilliger van het Jaar: Ellis Rijkers – Omroep Meierij.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*