7 op de 10 Nederlanders keken naar de Olympische Spelen bij de NOS

Zeven op de tien Nederlanders (69%) hebben naar de Olympische Winterspelen bij de NOS gekeken. Dat zijn 11,1 miljoen Nederlanders. Gemiddeld keek men 9 uur (549 minuten) naar de olympische programma’s bij de NOS. De meest bekeken wedstrijd was de 5000m schaatsen (mannen) met gemiddeld 2,55 miljoen kijkers.  

Meer dan de helft van de TV-kijkers keek naar de Spelen bij de NOS
Hoewel de live-sporten – vanwege het tijdsverschil – van ’s nachts tot in de middag plaatsvonden, zijn de kijkcijfers goed. Gemiddeld keken er dagelijks 600.000 mensen naar de live-sportuitzendingen van de NOS, met een marktaandeel van 57,3%. Dat betekent dat van alle tv-kijkers op dat moment, meer dan de helft inschakelde op de Spelen bij de NOS.
De nachtuitzendingen van NOS Peking Live (2.00 – 6.00 uur) hadden gemiddeld 33.000 kijkers (marktaandeel: 23,4%). In de vroege ochtend (6.00-9.00 uur) waren dat er gemiddeld 206.000 (marktaandeel 37,6%) en de uitzendingen die startten ná 9.00 uur gemiddeld 744.000 kijkers (marktaandeel 52,0%).
19 miljoen livestreams-startsOok online werd er in Nederland volop meegeleefd met de prestaties op de Olympische Spelen. In totaal is er 19 miljoen keer een livestream gestart. Op 8 februari  – de dag van de 1500m mannen – waren er 711.000 mensen die via de livestream inschakelden. De speciale olympische website van de NOS is in twee weken door 1.5 miljoen unieke bezoekers bezocht.
Via social media hield de NOS Nederland ook op de hoogte van de Winterspelen.Op YouTube waren de 23 video’s over de Olympische Spelen goed voor 3.439.352 miljoen weergaven. Op Facebook brachten de 92 video’s van de NOS Sport 10.467.928 miljoen views en 248.765 interacties op: 5.288 shares, 227.585 likes en 15.892 comments. Ook op Instagram reageerde het Nederlandse publiek massaal op de posts over de Winterspelen van @NOSSport: 322.885 interacties (310.683 likes, 1383 comments). De 23 video’s op Instagram leverden 2.352.730 weergaven op.  

NOS Peking Vandaag en NOS Studio Peking hoog gewaardeerd
De olympische NOS-programma’s konden op hoge kijkcijfers en veel waardering van het publiek rekenen. Het samenvattingsprogramma NOS Peking Vandaag met presentator Herman van der Zandt trok gemiddeld 1.015.000 kijkers (marktaandeel: 22,3%) en kreeg een waardering van 7,9. De talkshow met Dione de Graaff, NOS Studio Peking, trok gemiddeld 1.050.000 kijkers (marktaandeel:18,9%) en verdiende ook het rapportcijfer 7,9 van het publiek.

Noorden van het land kijkt het langst naar de Olympische Spelen
Mensen uit de drie noordelijke provincies Friesland, Groningen en Drenthe keken het langst naar de Olympische Spelen, wel 2 uur meer dan mensen uit het zuiden en wel 4 uur meer dan mensen uit de 3 grote stadsgebieden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag).

3 Comments

  1. Wat ben ik blij dat het weer voorbij is en dat we van het eindeloos saaie schaatsen zijn verlost. Waarom kan het niet net als de formule 1 achter een betaalmuur, daar rijden ze ook alleen maar saaie rondjes, dan hebben minder mensen er last van…

  2. Wat ben ik blij dat het weer voorbij is en dat we van het eindeloos saaie schaatsen zijn verlost. Waarom kan het niet net als de formule 1 achter een betaalmuur, daar rijden ze ook alleen maar saaie rondjes, dan hebben er veel minder mensen last van …

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*