YouTube stopt met delen streamingdata met Billboard

YouTube zal vanaf half januari stoppen met het aanleveren van muziekstreamingdata aan Billboard. De videoplatformgigant is het oneens met de manier waarop Billboard streams weegt in zijn hitlijsten, waarbij betaalde en abonnementstreams zwaarder meetellen dan advertentie-ondersteunde streams.

Volgens YouTube weerspiegelt die methode niet hoe mensen tegenwoordig muziek consumeren. Hoewel Billboard onlangs aankondigde de weging aan te passen, vindt YouTube de veranderingen onvoldoende en trekt het zich volledig terug als databron.

De stap is opvallend, omdat YouTube wereldwijd een zeer grote rol speelt in muziekconsumptie. Ongeveer 30 tot 35 procent van alle muziekbeluistering vindt plaats via YouTube, waarmee het platform één van de belangrijkste kanalen is voor muziekontdekking en -gebruik, vooral onder jongere doelgroepen.

Billboard laat weten vast te houden aan zijn aangepaste rekenmethode en hoopt dat YouTube alsnog terugkeert.

Billboard wordt wereldwijd gezien als de belangrijkste hitlijst.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*