Interview

Kees Toering: “Het zou mooi zijn als het hele radioveld het radiojaar 2019 gaat omarmen”

Door: Peter Schavemaker - November 15, 2018

In 2019 wordt het honderd jarig bestaan van de radio gevierd. Om dit jubileum luister bij te zetten zullen evenementen, exposities en congressen worden georganiseerd, verschijnen er boeken en komen er uiteraard radio- , televisie- en podcastuitzendingen. Kees Toering, bedenker van de Top 2000 en voormalig Radio 2 en Radio 5 zendermanager, is de projectcoördinator van het 100 jaar radioproject Forever Radio.

Na je vertrek bij NPO Radio op 1 januari 2015 heb je veel achter de schermen gewerkt. Het Forever Radio project zet je weer in de spotlight. Tijdens de boekpresentatie van We waren erbij van Jan Westerhof trad je weer op voor een volle zaal.
“In de spotlights staan was een tijdje geleden, dat klopt. Ik vind het prettig om achter de schermen te werken, dat is mij in de afgelopen jaren goed bevallen. Als projectcoördinator heb ik van het stichtingsbestuur de opdracht gekregen om, het komend jaar, zoveel mogelijk aandacht voor het medium radio en het project Forever Radio te creëren. Mijn rol is niet om in de frontlinie te staan, zoals ik dat jaren heb gedaan bij Radio 2, de Top 2000 en Radio 5. Het is niet mijn bedoeling om te pas en te onpas presentaties te geven. Zie mij maar als een verbindingsofficier, die zijn netwerk, goede naam en ervaring gebruikt om iedereen die iets met radio, binnen het project Forever Radio, wil doen te enthousiasmeren.”

Zie je deze opdracht als erkenning voor je bewezen diensten op verschillende vlakken binnen de radiowereld? 2019 wordt een belangrijk jaar voor de radio.
“Erkenning? Ik vind het wel een eer om het te mogen doen. Het past ook bij wat ik in het verleden heb gedaan, ook bij Radio 2 en binnen de NPO heb ik projecten gecoördineerd en was ik een soort verbindingsofficier. Alleen was is daar formeel de aanvoerder van het team en werd er op afgerekend.”

Wie zitten er in het stichtingsbestuur van Forever Radio?
“De voorzitter is Dave Kentie, manager audio van KRO-NCRV, verder Eppo van Nispen, directeur van Beeld en Geluid, historicus Huub Wijfjes, Sjors Fröhlich, hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio en Jaap Schut, voormalig interim directielid BNNVARA. De samenstelling van het bestuur is nog niet definitief. Ik maak zelf geen deel uit van het stichtingsbestuur, men heeft mij ingehuurd.”

Wat wordt de rol van de commerciële- en regionale omroep binnen de viering van 100 jaar radio?
“De regionale omroepen, bij monde van de hoofredacteuren, staan heel positief in het verhaal. Edwin de Kort, hoofdredacteur van Omroep Zeeland, coördineert dit overleg. Begin december ben ik aanwezig tijdens een vergadering van de hoofdredacteuren. Dan wordt er besloten hoe de dertien regionale omroepen, apart of gezamenlijk, mee zullen doen aan de viering. In principe sluit men aan, daar wordt besproken hoe dat zou kunnen. Ik hoop begin december ook op ideeën. Is het essentieel dat ze meedoen? De regionale omroep bestaan nog geen 100 jaar, zo zou je kunnen redeneren, maar zo’n belangrijke radiopartij mag eigenlijk bij dit jubileum van de radio niet ontbreken."

"Het zou mooi zijn als het hele radioveld het radiojaar 2019 gaat omarmen. Ook met de VCR, de vertegenwoordigers van de commerciële omroepen, heb ik gesprekken gevoerd. In het begin was men enthousiast om met de publieke omroepen samen te werken binnen de viering van 100 jaar radio, maar de VCR heeft uiteindelijk, in goede harmonie, toch gekozen om in 2019 wel aandacht te besteden aan het jubileum maar niet meteen aan het begin van het jaar. De VCR wil graag in november 2019, wanneer het op 6 november daadwerkelijk 100 jaar geleden is dat Hanso Idzerda de eerste Nederlandse radio-uitzending maakte, stil staan bij het jubileum. Men zal zich dan vooral richten op de adverteerders en minder rechtstreeks op de luisteraars. Ik vind dit natuurlijk jammer maar ook weer niet zo raar; de commerciële zenders moeten in eerste instantie denken aan de adverteerders. In de loop van 2019 kan het ook zo zijn dat iedereen toch mee gaat doen aan een project. BNR heeft als commercieel radiostation wel gekozen voor een samenwerking met de publieke omroep, de reden dat Sjors Fröhlich ook in het stichtingsbestuur heeft plaatsgenomen.”

‘De commerciële radiostations doen hun geschiedenis tekort als ze 100 jaar radio in 2019 niet willen vieren’, zei Jan Westerhof in een interview op Spreekbuis. Ben je het hiermee eens?
“Ik sluit niks uit, op dit moment is er nog geen officiële viering in gezamenlijk verband gepland. De commerciële omroepen hebben niet de lange geschiedenis van 100 jaar, maar een belangrijk deel van de geschiedenis – zo’n zestig jaar – doet men mee, te beginnen bij Veronica. Ik hoop dat er vanuit de commerciële radio dus alsnog dingen gaan gebeuren in de viering van 100 jaar radio, gericht op hun eigen geschiedenis vooral. Natuurlijk zal er in allerlei publicaties en activiteiten, ook die door de publieke omroepen zullen worden uitgezonden en op andere manieren, aandacht zijn voor de geschiedenis van de commerciële radio.”

Komt er ook een website of Facebookpagina van Forever Radio?
“Er zijn geen plannen voor een centrale website voor Forever Radio. Wij zijn alleen maar een faciliterend platform dat er voor moet zorgen dat allerlei partijen de boodschap over de viering 100 jaar radio overbrengen. De stichting is niet rechtstreeks in contact met het publiek, dat geldt wel voor alle andere partijen die meedoen. Zij kunnen al hun informatie over eigen uitzendingen, evenementen, interviews enz… over 100 jaar radio delen via eigen kanalen.”

Zijn er al concrete plannen?
“Zeker! De nodige programmatische plannen, radio, televisie, podcasts en in ieder geval twee congressen. Verder boeken (oa. van mediahistoricus Huub Wijfjes, red.), exposities en publieksevents zoals concerten. In radio- en televisieprogramma’s zal er aandacht zijn voor deze activiteiten. Beeld en Geluid promoot zelf haar expositie. Ook in het Philips museum in Eindhoven zal in 2019 een tentoonstelling worden georganiseerd over het design van de radio. Je zult dan aandacht zien in de landelijke pers, maar ook in regionale kranten en bij regionale omroepen. Dat gaat ook gelden voor een congres over de toekomst van het medium radio dat waarschijnlijk in Den Haag zal worden gehouden, de stad waar de eerste radio-uitzending plaatsvond. Op deze manier ontstaat er een olievlek vol aandacht voor de viering van 100 jaar radio. Mijn rol is om dit alles in goede banen te leiden zodat er zoveel mogelijk onder de vlag van Forever Radio dingen plaatsvinden, maar de stichting organiseert zelf geen events. De gemeente Hilversum wil ook meedoen met Forever Radio.”

Je bent de bedenker van de Top 2000. Welke rol zou dit programma, dat een claim op de pop – en radiogeschiedenis heeft gelegd, moeten spelen als afsluiting van de viering van 100 jaar radio?
“Ik heb omroepen gevraagd om met plannen te komen om komend jaar aandacht te besteden aan Forever Radio en het 100-jarig bestaan van de radio. Het zou kunnen dat de Top 2000 die volgend jaar 20 jaar bestaat hierbij een rol gaat spelen. Maar ik ben niet meer degene die daarover gaat, dat is aan de NPO en de omroepen.”

Naast het terugblikken op de geschiedenis van 100 jaar radio is er vanuit de stichting ook duidelijk de wens om te kijken naar de toekomstbestendigheid van de radio.
“Dat klopt. De viering moet vooral ook gaan over de toekomst van het medium, daarom heet het project ook Forever Radio en geen 100 jaar radio. Radio bestaat weliswaar 100 jaar, maar radio moet ook blijven. En dat gaat niet zomaar, dat vraagt om een visie bijvoorbeeld op de technologische ontwikkelingen en innovatie. Tijdens congressen en in radioprogramma’s moeten ook lastige vragen worden gesteld, bijvoorbeeld of jongeren in de toekomst nog wel naar de ouderwetse radio willen blijven luisteren.”

Onzorgvuldigheden of inhoudelijke feedback? Meld het ons.


« VVD wil dat het NPO-geoblock ook buiten de EU vervalt RPO maakt geen aanspraak op compensatie »

Deze site is gemaakt door Two Kings en draait op Bolt.