Zo gebruik je sociale media voor het genererenvan organische leads

Source: Dribbble

Het gebruik van sociale media kan marketeers helpen bij het genereren van relevante leads. Gebruik deze kanalen om in contact te blijven met de doelgroep van je organisatie en nieuwe potentiële klanten te vinden. Steeds vaker worden Facebook, Linkedin, Instagram en soortgelijke netwerken gezien als een krachtige bron voor het genereren van kwalitatieve leads. Het maakt dat de strategie voor het promoten van een bedrijf standaard een component sociale media zou moeten bevatten.

Bij vormen van online marketing gericht op sociale media gaat het niet uitsluitend om het bouwen aan een grotere naamsbekendheid voor je merk of bedrijf. Het gaat hierbij om de fundamentele benadering om tegen minimale kosten een steeds breder publiek te bereiken en verkoopleads te stimuleren.

Sociale media voor leadgeneratie
Het onderzoeksbureau Newcom publiceerde recent, voor de dertiende keer, haar Nationale Social Media onderzoek 2023. Dit onderzoek laat zien dat Nederland in 2023 14,1 miljoen gebruikers op sociale media kent. Ter vergelijking: een jaar eerder waren dit er nog 13,5 miljoen. Het toont aan dat het aantal gebruikers van social media nog altijd groeit. Overigens groeit niet alleen het aantal gebruikers; ook de tijd die mensen op sociale kanalen doorbrengen neemt toe. Over alle leeftijdsgroepen bezien gaat het om gemiddeld zo’n 114 minuten per dag.

Leadgeneratie via kanalen op sociale media wint aan populariteit in het bedrijfsleven. Onder meer door in te zetten op advertenties binnen deze platforms. Er zijn drie belangrijke doelstellingen te onderscheiden, die maken dat het leadgeneratie proces via virtuele netwerken en communities interessant kan zijn voor bedrijven:

  1. Vergroten van je naamsbekendheid;
  2. Verbeter de betrokkenheid van je klantenkring;
  3. Genereer meer verkeer naar je website.

Naast de hierboven genoemde belangrijkste doelstellingen van leadgeneratie via sociale media, profiteren bedrijven van andere voordelen. Zo is het ten eerste mogelijk om content op de meest efficiënte manier te verspreiden onder de doelgroep van de organisatie. Je kunt bijvoorbeeld je meest recente artikel op een blog delen (preview posts) via sociale kanalen, of je doelgroep informeren over nieuwe productlijnen (pakketten, kortingen, etc.).

Daarnaast helpen sociale media ondernemers om de volgende stappen te zetten op het gebied van:

  • Verhoog het aantal loyale klanten van je organisatie (goede merkbeïnvloeding door vaste consumenten);
  • Verbeter de klantondersteuning (vragen beantwoorden, aanbevelingen doen, geschillen oplossen via sociale kanalen);
  • Voer een effectief influencer-marketingprogramma uit (maatwerk sociale media management ten behoeve van je online zichtbaarheid).

Tips voor het genereren van leads
Hoe genereer je leads op social media? We zetten vijf relevante tips op een rijtje, om meer uit je inspanningen op dit vlak te kunnen halen.

#1 Creëer content voor het genereren van leads

Begin met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek, wat je helpt de markt te verkennen en straks de aandacht van je doelgroep te trekken. Het vormt de basis voor het creëren van unieke content. Maak gebruik van een zoekwoordengenerator om nieuwe zoekwoord suggesties te ontdekken, het potentieel daarvan te meten en de best presterende zoekwoorden zoekopdrachten te selecteren. Met behulp van een SEO-tool zoals SE Ranking deze biedt, kunnen marketeers de doelgroep van hun organisatie bereiken. Dergelijke tools maken het mogelijk om vanaf nul lijsten met sleutelzinnen samen te stellen. Ook kun je websites van concurrenten en historische data over de prestaties van zoekwoorden analyseren om meer te weten te komen over de strategie van concurrenten om meer organisch verkeer aan te trekken. Informatie die van pas komt bij het vormgeven van de eigen strategie.

Laten we de verschillende soorten content op sociale media bekijken die het meest wordt gebruikt voor het genereren van leads:

1.   Blogposts – als je regelmatig koopgidsen of bijvoorbeeld artikelen van experts op je website plaatst, is het heel verstandig deze content op sociale media te delen om zo nieuwe leads te genereren. Je kunt een bericht maken dat een kort en pakkend overzicht biedt van het volledige artikel. Vergeet geen deelbare link in dit korte bericht op te nemen!

2.    Video’s – het voorgaande geldt zeker ook voor video’s die je maakt. Je kunt een kort fragment van je nieuwe informatieve video laten zien als promo, of bijvoorbeeld een videoreview maken van een aantal nieuwe producten of diensten. Deze videoreview deel je vervolgens in z’n geheel via sociale kanalen. Kies de lengte van een video op basis van het netwerk waarop je deze publiceert. YouTube biedt je bijvoorbeeld alle ruimte voor langere video’s met gedetailleerde video reviews; Facebook is ideaal voor een kort fragment.

3.    Infographics – een ander type content voor het genereren van leads, maar een hele nuttige! Het voordeel van infographics is dat deze vaak klikbaar en daarnaast eenvoudig deelbaar zijn. Als je een unieke en relevante infographic hebt gemaakt, deel deze dan altijd met je doelgroep op sociale media.

4.   Podcasts — de beste manier om bijvoorbeeld een lang webinar om te zetten naar een overzichtelijke serie met kortere fragmenten, welke gedeeld kunnen worden op sociale media. Kijk daarnaast ook naar de mogelijkheden van een bedrijfspodcast.

#2 Start een webshop op sociale media om leads te genereren

Elk platform biedt tegenwoordig mogelijkheden om producten te verkopen, die je kunnen helpen slim en snel nieuwe leads te genereren. Laten we de meest populaire opties bekijken:

  • Facebook Shops & Messenger — creëer een productcatalogus met behulp van de Facebook Shops-functie. Deze optie is mobielvriendelijk en wordt gebruikt om je merk, goederen en diensten onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Reken daarnaast op de uniforme aanwezigheid van je producten op Facebook met de functionaliteit van de FB Marktplaats.
  • Instagram-winkels — Instagram biedt een functie voor marketeers binnen het bedrijfsleven. Deze functie kan enkel worden geactiveerd in een zakelijk account. Gebruikers zien de knop Bekijk winkel. Een slimme toevoeging voor het genereren van leads als ondernemer.
  • Twitter Shopping Card — dit is een relatief nieuwe functie, maar het is je aandacht waard. Je kunt elk bericht tweeten dat met behulp van de Twitter Shopping Card lead-driven wordt. Het belangrijkste idee hierachter is dat producten en de naam van een aanbieder gecombineerd worden met hun actuele prijzen. De actieknop Winkelen wordt onder de post geplaatst.
  • YouTube-shopping — deze functie op YouTube omvat shopping-advertenties die je strategie voor het genereren van leads kunnen ondersteunen. De advertentie verschijnt in de homefeed en zoekresultaten. Daarnaast kunnen er advertenties getoond worden in de videocarrousel. Houd er rekening mee dat het bètatestformaat op YouTube voor livestreaming toegankelijk is. Negeer deze functies niet, want ze zorgen voor meer verkeer naar je website en daarmee voor mogelijke leads.

#3 Bied verschillende lead-incentives aan

Vergeet de prikkels voor leads niet, welke ervoor zorgen dat gebruikers je bedrijf, producten en diensten zullen waarderen. Als je regelmatig het gedrag van de doelgroep onderzoekt, weet je wat verbeterde reacties bij hen uitlokt en daarmee je leadgeneratie stimuleert. Het aanbevolen om op hetzelfde moment zoveel mogelijk verschillende benaderingen te gebruiken.

Speciale aanbiedingen

Verwelkom je leads met behulp van aantrekkelijke acties op social media. Een heel eenvoudig te implementeren optie. Je kunt een speciale aanbieding in je biografie plaatsen, of een bericht delen dat gewijd is aan een weggeefactie of promo voor nieuwkomers.

Promo codes

Een andere manier om nieuwe leads op sociale media te verzamelen, is door promotiecodes te delen op je Instagram-, Twitter- en Facebook-accounts. Daarnaast kun je speciale kortingen onder de aandacht brengen door een promotiecode in je YouTube- en TikTok-video’s te tonen.

Referral campagnes

Het is slim om doorlopend een referral programma aan te bieden. Vergeet echter niet om informatie over deze programma’s te delen op sociale media-accounts en ze daarmee te promoten. Je programma moet goed doordacht zijn en je leadgeneratie ondersteunen. Zo geven sommige bedrijven bijvoorbeeld slechts bonussen aan klanten die erin slagen om referrals aan te trekken. Een andere categorie bedrijven biedt niet alleen bestaande klanten een bonus, maar ook kortingen aan de referrals die zij aanbrengen.

Educatieve content

Deel educatieve content met je doelgroep in ruil voor hun persoonlijke informatie, zoals een naam en e-mailadres. Bovendien kunnen informerende, educatieve berichten, video’s en afbeeldingen viraal gaan, als je mensen vriendelijk vraagt deze te delen; het helpt je jouw merkbekendheid te vergroten en meer leads te genereren.

#4 Deel recensies voor leads

Deel de recensies van klanten om nieuwe leads te werven. Deze recensies vormen het beste sociale bewijs van je competentie, verantwoordelijkheid en de kwaliteit van producten en diensten. Je kunt beoordelingen, verhalen en recensies toevoegen aan zowel je tekst- als video-content. Veel winkels en bedrijven op Instagram lichten regelmatig verhalen en berichten uit, met daarin dankbare reacties van klanten. Mensen kijken vaak niet alleen naar de beoordelingen binnen Google (Maps) en op je website, maar ook naar die daarbuiten.

Aangezien een video de aandacht van de doelgroep vaak langer vasthoudt, kun je testimonials van klanten toevoegen aan reclameclips en productrecensies. Bovendien kun je berichten met klantverhalen linken naar een externe website of marktplaats; het leidt mogelijk tot nieuwe leads. Veel gesponsorde Facebook-publicaties bevatten testimonials en recensies met een kort interview van een tevreden consument. Dit is een hele slimme manier van lead acquisitie.

#5 Reageer snel op vragen van klanten in een DM of bij de opmerkingen

Sociale media kunnen je helpen je potentiële klanten te laten zien hoe snel je reageert op eventuele geschillen, positieve en negatieve opmerkingen, vragen, enz. Het is jouw taak om een snelle follow-up te bieden en uitdagende situaties met ontevreden klanten op nette wijze op te lossen met respect voor de consument. Het wordt niet alleen gewaardeerd door de consument, maar ook door mogelijke leads.

Om deze taak te vereenvoudigen, kun je chatbots implementeren op sociale media-accounts. Het zal de klantervaring verbeteren en voorkomen dat je warme leads verliest.

Slotwoord

De meest gerenommeerde bedrijven en merken richten zich tegenwoordig op social media marketing, die hen hoogwaardige leads oplevert. Volg hun voorbeeld en optimaliseer je social media accounts voor een efficiënte leadgeneratie. Een integrale aanpak is hierbij aan te raden. Kies voor betaalde advertenties op Instagram, Facebook, Linkedin, YouTube en Twitter, creëer hoogwaardige content en voer regelmatig een zoekwoordenonderzoek en een analyse van concurrenten uit. Alles is er hierbij op gericht om geen leads te verliezen, voldoende aandacht te besteden aan promoties en direct te reageren op de vragen, opmerkingen en klachten van potentiële klanten.