YouTube Music steeds grotere concurrent van Spotify

De app van streamingmuziekdienst Spotify stond in het derde kwartaal van 2021 op 43 procent van alle Nederlandse smartphones geïnstalleerd. Dat blijkt uit het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper over het derde kwartaal van 2021. Spotify is daarmee in Nederland gemeten naar het aantal appinstallaties met ruime afstand marktleider op de markt voor streamingmuziekaanbieders. Toch ziet Telecompaper lichte verschuivingen ontstaan in de marktverdeling van streamingmuziekaanbieders. De installed base van Spotify groeit niet langer, terwijl YouTube Music er sinds de lancering in is geslaagd de tweede plek op de Nederlandse markt voor streamingmuziekaanbieders te veroveren.

Na jaren van groei in de zogenaamde ‘installed base’ van de Spotify-app, lijkt deze groei dit jaar voor Spotify tot stilstand te zijn gekomen. Tussen het derde kwartaal van 2018 en het derde kwartaal van 2020 groeide de installed base van Spotify nog met 9 procentpunten. In het derde kwartaal van 2021 lag de installed base één procentpunt lager dan in het derde kwartaal van 2020.

Installed base groeit alleen bij YouTube Music

YouTube Music laat juist aan één stuk door groei zien en had in het derde kwartaal van 2021 een gemeten installed base van 14 procent ten opzichte van 11 procent een jaar eerder. De daadwerkelijke installed base van YouTube Music ligt hoger aangezien de app standaard onderdeel is van het pakket apps dat smartphonefabrikanten verplicht moeten meeleveren op Android-smartphones. De gemeten installed base geeft daarbij dan ook een goede indicatie over het percentage Nederlanders dat bewust gebruik maakt van de YouTube Music-app.

De installed base van zowel Apple Music als Deezer zijn tussen het derde kwartaal van 2018 en het derde kwartaal van 2021 niet significant gewijzigd. De installed base van Apple Music schommelt tussen de 3 en 5 procent en de installed base van Deezer tussen de 2 en 4 procent. Daarbij geeft de gemeten installed base van Apple Music net als bij YouTube Music een goede indicatie van het percentage Nederlanders dat de app gebruikt, aangezien ook Apple Music standaard geïnstalleerd staat op iPhones.

Spotify meest intensief gebruikte muziekdienst

In het Dutch Apps Market-rapport concludeert Telecompaper verder dat de Spotify-app naast de hoogste installed base ook het meest intensief wordt gebruikt, gemiddeld 115 minuten per week. Net als de installed base van de Spotify-app neemt ook de intensiteit van het gebruik van de app iets af. Gebruikers van de Apple Music- en Deezer-apps maken 62 tot 65 minuten per week gebruik van deze apps.

Ruim helft gebruikers heeft betaald account

Tot slot blijkt uit het rapport van Telecompaper dat Nederland een lucratief land is voor streamingmuziekdiensten. 55 procent van alle gebruikers van streamingmuziekapps heeft een betaald account. Dit ligt onder 20- tot 29-jarigen het hoogste met 77 procent. Uit de kwartaalcijfers van Spotify over het derde kwartaal van 2021 bleek dat wereldwijd 45 procent van alle maandelijkse actieve gebruikers een betaald account heeft.

Accountsharing nauwelijks een probleem op streamingmuziekmarkt

Accountsharing, waarbij iemand gratis gebruik maakt van het betaalde account van iemand anders, is in tegenstelling tot streamingvideodiensten nauwelijks een probleem bij streamingmuziekdiensten. Vier procent van alle gebruikers van streamingmuziekapps maken gebruik van het account van iemand anders. Dit percentage ligt onder jongeren in de leeftijd 16-19 jaar met 8 procent het hoogste. Dit lage percentage komt vooral door de hoge mate van personalisatie, het feit dat slechts één gelijktijdige audiostream mogelijk is en bij streamingmuziekdiensten het niet mogelijk is om meerdere gebruikersprofielen in te stellen, zoals dat wel mogelijk is bij streamingvideodiensten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*