Wie volgt Angela de Jong op?

In de nieuwste podcastserie Victor Duidt TV van mediaspecialist Victor Vlam – opvolger van de populaire podcast Communicado’s – staat één vraag centraal: Wie wordt de opvolger van Angela de Jong bij het AD voor de TV-columns? In zijn scherpe, analytische stijl bespreekt Vlam waarom De Jong zoveel impact had op het Nederlandse medialandschap en welke opvolging nu cruciaal is voor de krant.

De invloed van Angela de Jong

Angela de Jong kondigde recent aan te stoppen met haar dagelijkse tv-column in het AD. Vanaf na de zomer zal ze verdergaan als algemeen columnist, wat volgens haarzelf beter past bij haar interesses én energie. De discipline van dagelijks tot diep in de nacht tv-kijken viel haar steeds zwaarder. Bovendien gaf ze aan weinig nieuwe invalshoeken meer te kunnen vinden: “Ik heb alles al een keer opgeschreven.”

Victor Vlam noemt haar “de meest invloedrijke tv-columnist die Nederland ooit heeft gehad.” Dat komt volgens hem door drie factoren:

  1. Recht voor zijn raap – Ze spaarde niemand, van Humberto Tan tot Gordon.
  2. Mediaprofiel – Na haar overwinning bij De Slimste Mens was ze regelmatig te gast in talkshows en media-uitzendingen.
  3. Perspectief van de gewone kijker – Ze schreef niet elitair, maar over programma’s als Ik Hou van Holland, wat haar toegankelijk en herkenbaar maakte.

Volgens Vlam is De Jongs invloed de laatste jaren wel wat afgenomen. “Anderen zijn haar stijl gaan kopiëren – Tina Nijkamp bijvoorbeeld, of zelfs ikzelf,” zegt hij in zijn nieuwe podcast. Bovendien verschoof haar columninhoud volgens hem steeds meer naar maatschappelijke onderwerpen, waarmee ze langzaam al overging naar haar nieuwe rol als algemenere stem in de krant.

De overgang van De Jong laat een groot gat achter op de mediaredactie van het AD. “Ze was die redactie,” aldus Vlam. “Haar column was voor veel mensen reden om een abonnement te nemen.” De opvolging wordt volgens hem van strategisch belang, aangezien hij met dat de concurrentie van De Telegraaf oploopt, waar Tina Nijkamp en Jordi Versteegde steeds meer aandacht trekken.

De vraag is nu of iemand intern De Jong gaat opvolgen of dat het AD kiest voor een columnist buiten de eigen gelederen.

Een interne opvolger ligt volgens Vlam voor de hand als het AD de vertrouwde toon en lezersbinding wil behouden. Het is dan een vertrouwd gezicht dat naadloos aansluit bij de bestaande koers van de krant.
Intern talent beschikt echter meestal nog niet over het brede mediaprofiel dat Angela de Jong inmiddels had opgebouwd. De autoriteit en zichtbaarheid moet dus nog groeien, en dat kost volgens hem jaren tijd – áls het al lukt. Een externe opvolger kan daarentegen direct impact maken. Denk aan een gevestigde journalist of opiniemaker met televisie-ervaring en een sterk persoonlijk merk. Het nadeel volgens Victor Vlam deze persoon is dat degene minder vertrouwd met het AD-DNA en loopt het risico de toon van de krant niet goed aan te voelen.

De volledige aflevering van Victor Duidt TV is te beluisteren via Spotify en Apple Podcasts.


Beluister de aflevering hier:

13 Comments

  1. Er komt geen mediaspecialist meer bij het AD. Ik denk toch dat het te maken heeft met de fusie met DPG. Ze willen gewoon geen enkele kritiek in hun eigen ‘clubvodje’ hebben. Ze zeggen zelf dat het niets met DPG te maken heeft, maar we kennen onze pappenheimers inmiddels. Natuurlijk heeft het hier mee te maken!

  2. Iedereen heeft het over een fusie. Maar er is geen fusie in medialand. Er is een overname. DPG Media heeft RTL Nederland overgenomen.

  3. De mening van Angela is dat wat het is, “een” mening van éên persoon. Waarom is dat zo belangrijk gemaakt? Ik lees ze niet meer.

  4. @Dirk, een mening is idd een mening. Ware het niet dat mevrouw de Jong een scherpe pen blijkt te hebben en een columniste is bij een grote krant en deze ook in regionale dagbladen wordt gepubliceerd. Haar mening wordt dus veel gelezen en gewaardeerd omdat zij niet enkel programma’s kijkt die verstopt zijn op NPO2 waar niemand naar kijkt maar juist in het algemene Hilversumse wereldje is gaan zitten. Zij werd daardoor de luis in de pels.

  5. @Fred ik begrijp de uitleg. Maar haar mening zal mij jeuken. Fijn voor haar dat sommigen haar mening kunnen waarderen. Dat geeft haar het gevoel heel belangrijk te zijn. Terwijl het alleen maar “een” mening is. Ik vind het allemaal prima.

  6. Een column en zeker een tv-column is een aantrekkelijke leessnack. Sinds het begin van de tv-recensie met Nico Scheepmaker zoekt en vindt de tvkijker vooral herkenning in de stukjes. Het maakt niet zoveel uit of je het met de schrijver eens of oneens bent, of dat je een besproken programma wel of niet hebt gezien. Als het scherp en met humor wordt geschreven blijft het een (makkelijk) succes.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*