Voor een succesvolle Big Brother-comeback is een flinke 2020-update noodzakelijk

[BLOG] Deze week werd bekend dat TV-hit Big Brother na 13 jaar weer terug op de Nederlandse tv komt. Zitten we daar op te wachten?

De televisiewereld heeft de laatste jaren flink wat te verduren. Niet alleen heeft het te maken met de opkomst van internationale platforms zoals Netflix, Disney en Youtube, tanende reclame-inkomsten door online concurrentie en dan nu ook nog corona.  Mensen worden in gure tijden doorgaans creatief. Dat lijkt in de tv-wereld echter niet het geval. Er wordt veelal op safe gespeeld en oude Tv-successen worden afgestoft. Denk aan Man Bijt Hond, Domino D-Day, de 5 Uur Show, Dragons’ Den, Dancing with the stars en De Zwakste Schakel, al is dit slechts hele korte opsomming.

Ook het uitmelken van tv-formats is geen onbekend fenomeen. Big Brother maakte in Nederland zes seizoenen en er kwamen talrijke spin-offs en rip-offs, waaronder Big Brother VIPS, De Bus en De Gouden Kooi. Reality series bestond al voor Big Brother, maar John de Mol wist reality op de kaart te zetten en er een genre van te maken. Ook afgelopen jaren weten diverse reality series op tv nog steeds goed te scoren, waaronder Dreamschool, Temptation Island, Utopia en Chateau Meiland. Bij het reality genre is het van belang om continue de kijker te verrassen, zodat deze een band kan opbouwen met de nieuwe tv-helden die langere tijd in een soort van quarantaine zitten. Saaiheid is dodelijk en er wordt daarom steeds meer van formatmakers en redactie verwacht.

Nu wil RTL het oorspronkelijke format weer op de buis brengen. Het is alsof we weer massaal aan de Senseo koffie gaan, terwijl onze smaak en wensen zijn doorontwikkeld en al tien jaar gewend is aan Nespresso of verse bonen koffie. De (media)wereld is veranderd. Toen Big Brother in 1999 voor het eerst op televisie kwam, werden doodgewone Nederlanders televisiesterren. Door Youtube, TikTok en Instagram is dit -met een beetje geluk- voor iedereen mogelijk. Sommigen doen mee aan Temptation Island om het aantal Insta-volgers een boost te geven en hun influencer-inkomsten snel te laten groeien (al begreep ik dat door de coronarecessie veel adverteerders juist nu nu juist flink bezuinigingen op de nog altijd moeilijk meetbare influencersmarketing). Anno 2020 zijn er vloggers, die helemaal hun neus ophalen voor tv-optredens. Zij willen zelfstandig blijven, hebben al veel eigen bereik via Youtube en zien op financieel en creatief opzicht ook weinig meerwaarde in een move naar tv.

Een uitzondering is StukTV, die door Talpa is binnengehaald en waarbij Giel de Winter gezien werd als ‘de nieuwe John de Mol’. Het liep echter anders. Giel de Winter gaf eerder aan dat hij bij RTL niet serieus genomen werd en bij Talpa lijkt hij volgens bronnen nu ook stuk te lopen. Met StukTV heeft hij veel ludieke acties opgezet en een flinke schare fans opgebouwd, zoals met skilatten  door Utrecht lopen. Mooie ‘wallpaper tv’ om de tijd te doden, maar het is nog geen tv-format waar wereldwijd miljoenen te verdienen mee valt. Ik heb overigens nog weinig vloggers gezien, die naast het behalen van veel views, ook daadwerkelijk een visie hebben waar het met de media heen gaat en hoe mediapartijen, zoals RTL en Talpa, daar hun nieuwe fundamenten op kunnen bouwen. Misschien is deze er wel helemaal niet en moeten grote mediabedrijven berusten in het feit dat Youtubers individueel heel veel geld met hun content kunnen verdienen, maar dat de marges te klein zijn om er een groot mediabedrijf mee op te bouwen.

Terug naar Big Brother. Naar verwachting kan de Nederlandse kijker vanaf begin 2021 weer genieten van deze reality soap. Dit keer overigens niet meer geproduceerd door John de Mol, maar door EndemolShine. We hoeven niet direct medelijden te hebben met John, want de verkoop van zijn ‘love baby’ maakte hem 3 miljard gulden rijker. Grote kans dat John de Mol ook helemaal niet stond te wachten om zijn oude format op eigen Talpa-kanalen terug te brengen.  

Big Brother is nog steeds een succes in diverse landen, waaronder Australië, Duitsland en de Verenigde Staten. Om de veeleisende Nederlandse tv-kijker hier dagelijks op te laten afstemmen zal een flinke update in het format noodzakelijk zijn. Daar zal RTL en de producent zich van bewust zijn.

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

4 Comments

  1. Stuk tv populair bij kleine kinderen maar het wordt wel echt te groot gemaakt. Het blijven mannen die blijkbaar moeite hebben met volwassen worden die filmpjes maken en kleine formatjes online slingeren. Hoewel het altijd als iets totaal nieuws brengen is eigenlijk alles al eens gedaan en vaak beter. De wereld is begonnen bij deze eeuw. Hij bestond al een tijdje. Radio en televisie ook.

    RTL komt weer met Big Brother. Benieuwd hoe het er uit gaat zien. Gek dat het niet al eerder terug was of zelfs ooit van de buis is gegaan. Of dit programma indexeren tijd echt terug had moeten komen weet ik niet. Ik denk dat het eerder de tijd is voor groots buiten amusement. Sterrenslag 2.0z (in de versie vanuit de Efteling) , Way of Life (NL versie van Takshi’s castle), Wanted, Ter land ter zee en in de lucht etc. zouden het heel n deze tijd heel goed doen denk ik.

    De Staatsloterij show (in de originele versie) zou eigenlijk ook terug moeten komen. Het is echt een goede show als het in de originele versie met aan het begin de 4 teams en de stormbaan, de spiraal en het thuiskoppel gespeeld word. Alleen het eindspel met de kokers zou nog wat spannender genaakt kunnen worden alla het kofferspel van Miljoenenjacht. Bij RTL zou het kunnen met Beau en Marieke. Bij SBS6 met Jan Smit en Romy Montero als ze een overstap willen maken.

    RTL zou eigenlijk ook het format X Factor nieuw leven in moeten blazen. Nieuw en grootser van opzet. Op de plek van The Voice. Voor Oh wat een jaar en Weet ik veel zelfs 2 nieuwe formats bedenken. Zo bijzonder zijn de laatste 2 programma’s nu ook weer niet. 2 betere shows in het zelfde genre bedenken hoeft niet moeilijk te zijn. Uit gaan van eigen kracht.

    Eerst maar een zien wat Big Brother gaat doen.

    • Dat kost allemaal nogal veel geld, en in corona-tijden doet dat er nog erger toe. Naast het feit dat bijna alles in deze situatie überhaupt amper te produceren valt.

    • @Michel Met alle respect, maar wil je echt de legendarische status rondom de Staatsloterij Show te grabbel gooien voor een revival die 100% zeker niet gaat lukken? Ik zou normaliter staan te springen want het programma staat als een huis, maar dan heb je het over een duur programma in een tijd waarin de mediamakers van nu niet eens weten hoe ze het moeten produceren. Dat was ongekend toen. De ziel van toen ga je er nu nooit in weten te pompen, en dan wordt het net zo’n pijnlijk forgettable geheel als de Showbizzquiz-revival bij SBS 6.

  2. @Christina Het hoeft ook niet allemaal en niet ook niet nu meteen. Ik wilde slechts wat voorbeelden geven van wat nog steeds zou kunnen in deze tijd naast talentenshows en spelletjes met bekende Nederlanders.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*