Vliegende start Serious Request: 3x meer opbrengst dan vorig jaar

5,1 miljoen euro in drie dagen ingezameld

Serious Request van 3FM heeft in slechts drie dagen al een indrukwekkende 5,1 miljoen euro opgehaald. Dit bedrag is bijna drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar, waarmee het evenement een vliegende start kent.

Het iconische Glazen Huis, dit jaar geplaatst op het Rodetorenplein in Zwolle, vormt het middelpunt van de actie. Drie dj’s van 3FM laten zich zes dagen opsluiten zonder vast voedsel om geld in te zamelen voor Metakids, een organisatie die zich inzet voor onderzoek naar metabole ziekten bij kinderen.

Enorme belangstelling in Zwolle

De actie trekt enorme belangstelling. Het Rodetorenplein is regelmatig bomvol, waardoor de gemeente het plein meerdere keren heeft moeten afsluiten. Bezoekers worden dan doorverwezen naar andere plekken in de stad om de actie via schermen te volgen.

Zwolle heeft zich volledig ondergedompeld in de sfeer van Serious Request. Lokale ondernemers, scholen en inwoners dragen op allerlei manieren bij aan de actie, met spontane inzamelingen, sponsoracties en evenementen.

Hartverwarmende donaties

De opbrengst groeit sneller dan ooit. Organisatoren schrijven dit succes toe aan de betrokkenheid van zowel het publiek als de sponsoren. “Het is hartverwarmend om te zien hoe iedereen samenkomt om een verschil te maken,” zegt een woordvoerder van 3FM.

De actie duurt nog tot en met kerstavond, en de verwachting is dat het eindbedrag nog veel hoger zal uitvallen. Met het recordbedrag tot nu toe lijkt deze editie van Serious Request een van de meest succesvolle ooit te worden.

35 Comments

    • Inderdaad heel raar dat men sowieso door blijft gaat met de zender 3FM. Wat ook raar is dat ze deze actie op 3FM blijven houden. Er valt veel meer uit te halen door het net als de TOP 2000 op Radio 2 en NPO1 te doen. Maar ja, we doen het altijd al zo hé.

      Als men veranderingen omtrent de jongeren doelgroep en Serious Request zou gaan doorvoeren dan zal vrij snel duidelijk worden dat Jurre Bosman in het verleden hele grote fouten heeft gemaakt en al jaren een verkeerd beleid voert. Dat heeft echt miljoenen gekost. Jammer want die miljoenen hadden beter ingezet kunnen worden om de jongeren te bereiken met o.a. radio en Serious Request weer breder te laten leven in Nederland. En Jurre zichzelf maar op de schouder kloppen op social media. De enige 2 weken dat hij actief is op social media

      • Dat geld krijgen ze toch wel. Ze krijgen nog steeds genoeg ook na de bezuinigingen. Dat is weer een heel andere discussie. Intern kan er zoveel anders bij de NPO zelf en de omroepen. De kijker zou er niets hoeven te veranderen. Daar gooit men het nú continu op. Stemmingmakerij om maar niet intern te hoeven hervormen en eigen hoge baantjes kwijt te raken. Daarom moet eén onafhankelijke commissie los van de NPO, de omroepen en de politiek de opdracht krijgen om de publieke omroep te hervormen. Naar gunst van de kijker, die behoord op 1 te staan. Maar zoals ik al zei, dat is een heel andere discussie.

        Waar het mij hier om gaat is dat als je dan toch die miljoenen beschikbaar hebt, zet ze dan ook goed in en blijf niet altijd maar gewoon doen omdat dit het minste werk kost. We doen het altijd al zo dus we blijven lekker slapen. Zo gaat het in heel veel bedrijven alleen die houden zelf de broek op. De NPO krijgt geld dus juist die moeten dat juist inzetten.

        Radio en tv voor jongeren hoort al jaren op een groot platform voor jongeren te zitten en niet op een radiozender. Voor de grote actie als Serious Request wil je volgens mij het hoogste er uithalen en zoveel mogelijk mensen bereiken. Dan ga je niet op 3FM houden omdat het daar nu eenmaal altijd al staat. Met dj’s die eigenlijk dit helemaal niet kunnen dragen als het vergelijkt met de hoogtij jaren in 2012, 2013 en 2014. Het kan prima op Radio 2

        Week 49 De TOP 2000 Stemweek
        Week 51 Het Glazen Huis (nieuwe naam Serious Request)
        Week 52 De Top 2000
        Week 1 Afkicken TOP 2000 de eerste 2 dagen en daarna tot aan de 2e week alle platen die nog gedraaid moeten worden van Het Glazen Huis die aangevraagd waren.

        Beide vanaf de zelfde locatie, elkjaar in andere stad. Daar ook dat TOP 2000 café opzetten. Of eigenlijk beter, beide vanuit Beeld & Geluid. Zo is het voor heel Nederland makkelijk bereikbaar. Live stream online en een themakanaal. Alle tv programma’s rondom beide events niet op NPO3 maar op NPO1.

        • Hahaha en dan opa van Inkel in het huis luchtgitaar spelen en Bart Arens de opening met een mix. Gaaf man. Laat radio 2 zich gewoon lekker bezig houden met ouwe mensen radio, dat kunnen ze prima.

          • Radio 2 is voor een breed publiek en niet voor ouwe mensen.
            3FM is bedoeld voor jongeren en die luisteren al jaren niet. Het moet dus anders.

          • radio 2 is alleen voor oudjes die het allemaal niet te snel willen en vooral oudjes luisteren radio dus zijn ze zo groot gewoon het hele jaar top 2000 uitzenden elke dag queen!!!!!!!

          • @schapenhoeder Het kan anders en het kan beter dat is absoluut waar. Ze zijn het er beetje kwijt de afgelopen 2 jaar.

  1. Er stond een stuk in de VK over de top2000. Een actieve om de oude plaaten te redden.

    Het “verjongen” is erg doorgeslagen. Gelukkig is er de; radio5 Evergreen top1000.

    • Radio 5 op de plek van Radio 2. Radio 2 opheffen. Dan heb je 3 voor de jongeren en nieuwe muziek en 5 voor de ouderen en oudere muziek.

      • Dat zou inderdaad ook een goede optie zijn alleen jongeren luisteren anno 2024 niet naar de radio. Die zitten op online sites and op socials. Dus moet je als NPO daar iets maken als je ze wilt bereiken. Iedere cent in 3FM en tv speciaal voor jongeren op NPO3 is weggegooid geld. Al ruim dan 10 jaar verspild de NPO hier miljoenen aan.

        3FM, NPO3 in huidige vorm (al geld dat niet helemaal voor alle programma’s) kunnen opgaan in een nieuw jongeren platform. Eigenlijk zijn ze daar al te laat mee. Dit nieuwe platform zal goed moeten gaan samenwerken met al bestaande platforms voor jongeren en social media kanalen. Dat zal lastig worden daar de NPO dat niet graag doet.

        Luisteren en dus geen radio maar kijken wel tv in gezinsverband zoals naar voetbal, Songfestival, Wie is de Mol etc. Maar uit zichzelf dat opzetten zoals wij vroeger deden, dat doen ze niet. Op een enkeling na.

  2. Weetje. Jaren geleden verdwenen platen zaken door waarschijnlijk internet.

    Nu is het weer hip en betalen junkies goud voor een elpee.

    Met andere worden…radio kan ooit weer hip worden. En je neerleggen bij: De jeugd is alleen nog maar online…

    Bovendien is het de taak van de npo voor iedereen er te zijn. Ook jongeren, kinderen, ouderen en alles wat er tussen zit. Het een zal meer succesvol zijn dan het andere. Met het een betaal je het andere. 3fm is dus wel van waarde. Beetje Zendermanager zou zijn doelgroep moeten kunnen bereiken. Zal geen nr 1 zijn in luistercijfers maar dat is bij dit soort zenders ook nier realistisch.

      • En juppies moet yuppies zijn. 😉 Maar je hebt gelijk, 3FM is zeker van waarde voor twintigers en dertigers. Online gaan betekent de nekslag, want dat gaat mislukken. De NPO kan niet concurreren met Spotify en TikTok. En wat kost 3FM nou op de totale begroting van de NPO? Peanuts.

        En ik luister er af en toe met plezier naar. Maar radio voor tieners komt nooit meer terug.

  3. 3FM slaat zich in elk persbericht op de borst: we hebben meer opbrengst dan vorig jaar. Logisch! De inflatie is ook 3-6x gegaan afgelopen jaar. Feit blijft dat er geen hond luistert naar deze zender.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*