’Veronica creëerde huidig radiolandschap’

Bijna 44 jaar geleden staakte Radio Veronica haar uitzendingen vanaf het zendschip Norderney. De legendarische zeezender is niet alleen een belangrijk hoofdstuk in de Nederlandse omroepgeschiedenis, maar ook voor de opbloeiende jeugdcultuur van eind jaren zestig. Ad Bouman, Bert Verweij, Juul Geleick en Niels Zack proberen daarom anno 2018 het erfgoed van de zeezender Veronica levend te houden. Met de Stichting Norderney willen zij de duizenden uren aan radio-uitzendingen, veel documentatie, maar ook foto- en videomateriaal voor volgende generaties te behouden.

We doen dit interview in de oude Radio Veronica-studio Lapershoek. Niet alleen op het schip de Norderney, maar ook in dit pand is geschiedenis geschreven. Het is nu al jaren een restaurant en hotel. Heeft dit gebouw nog betekenis voor jullie?
Ad Bouman: ,”In het begin had ik er nog wel een gevoel bij, maar ben nu zo vaak in het schip en deze villa geweest, maar door de tand des tijd zie ik het gewoon als een gebouw.’’ Voor Bert Verweij heeft het pand nog wel waarde. “Dit pand is nog destijds in ’69 door mijn vader gekocht en verhuurd aan Veronica, waar hij mede-eigenaar van was’’, aldus de zoon van de Veronica-medeoprichter Jaap Verweij.

Ad Bouman, Bert Verweij en Juul Geleick voor Hotel Lapershoek.

(Foto: Bert Verweij, Juul Geleick en Ad Bouman voor Hotel Lapershoek.)

Op 31 augustus 1974 hield het hoofdstuk van zeezender Veronica op en werden de uitzendingen gestaakt. Had dit voorkomen worden?
Bert Verweij: “De regering was in eerste instantie helemaal niet van plan om in te grijpen en de zeezender uit de lucht te halen. Toenmalig staatssecretaris Henk Vonhoff gaf aan dat één zeezender geen probleem zou zijn, maar meerdere zeezenders voor de Nederlandse kust zouden niet alleen storingen, maar ook politieke druk brengen. Daarom heeft de Veronica-directie met eigenaar van Radio Noordzee Internationaal (RNI) een deal van 1 miljoen gulden gemaakt, zodat zij niet zouden uitzenden in de Nederlandse wateren. Op een gegeven moment wilde de Zwitserse partij achter RNI de deal terugdraaien en het geld teruggeven. De Veronica-directie wilde deze concurrent niet in de buurt hebben en daarom het contract niet verbreken. Er is toen een bomaanslag op het RNI-geweest waarvan Veronica mede-oprichter Bull Verweij de schuld op zich nam. Het kwaad was toen al geschied en de politiek steunde ons niet meer.’’

Ad Bouman aan de knoppen in tijden van weleer.

(Foto: Ad Bouman aan de knoppen in tijden van weleer.)

De Veronica-historie kent vele hoofdstukken. Het eerste deel eindigde nadat de zeezender uit de lucht ging. Is het Veronica van hierna te vergelijken met de de radiozender op zee?
Ad Bouman: “Jazeker, ik ging nadat de zeezender uit de lucht ging werken bij de Veronica omroeporganisatie in Hilversum en daar we wilden ons bewijzen. We voelden ons genaaid en wilden daarom de grootste omroep van Nederland worden. Dat strijdgevoel is zeker meegegaan.’’

De Veronicastudio was gevestigd in deze villa, nu Hotel Lapershoek in Hilversum.

(Foto: De Veronicastudio was gevestigd in deze villa, nu Hotel Lapershoek in Hilversum.)

Radio Veronica is niet alleen zeer belangrijk geweest voor de omroephistorie, maar ook de jeugdcultuur. Wordt deze historie nog op voldoende waarde geschat?
Ad Bouman: “Nee, langzamerhand wordt onze geschiedenis herschreven. Wat mij irriteert is dat de Veronica-geschiedenis door huidige dj’s wordt gebagatelliseerd, terwijl de basis van het huidige radiolandschap door Radio Veronica is gecreëerd. Een goed voorbeeld is de zeer succesvolle Top2000, dat eigenlijk een kopie is van de Veronica Top100 Allertijden naar het idee van Lex Harding en Willem van Kooten. Het is de moeder van de Top2000, maar wordt tegenwoordig volledig weggeschreven. Ook de Top40 en de Veronica drive-in shows werden in een iets andere vorm door andere partijen gekopieerd.’’

Nadat Veronica uit het publieke bestel ging en haar commerciële avontuur startte is alles zeker niet van een leien dakje gegaan. Radio, tv en het blad werden gesplitst en formats wisselden regelmatig. Hoe keken jullie na de perikelen van het ooit populairste omroepmerk?
Ad Bouman: “Veronica werd op een gegeven moment een merk inclusief merchandising. Toen het geld waard werd kwamen de aasgieren en onstond een grote teringzooi.’’ Juul Geleick heeft minder moeite met het verval van het Veronica-merk na de zeezender. Geleick: “Ik ben nadat de zeezender uit de lucht ging, naar de Tros gegaan en heb het niet meer gevolgd. In feite heb ik het het Veronica-hoofdstuk toen voor mijzelf afgesloten. Ik had een soort muur omhooggetrokken en had gewoonweg geen relatie meer met het Veronica-merk van na de zeezender.’’

In 2014 is er een flink conflict geweest tussen Stichting Norderney en de Vereniging Veronica en de Sky Radio Group over de merkrechten. Hoe is dat afgelopen?
Juul Geleick: “Vereniging Veronica wilde niet dat we logo’s, jingles en afbeeldingen op onze Stichting Nordeney-website gebruiken. We hebben later in de rechtszaal afgesproken dat beide partijen elkaars tijdperiodes zullen respecteren. Toen Erik de Zwart directeur werd is de relatie met de Sky Radio Group ook intensiever geweest en hadden wij zelfs onze 192Radio streams met veel originele oude uitzendingen op hun site staan, en gaven ze de stream door. Toen Erik de Zwart vertrok en John de Mol met Talpa Radio de Radio Veronica-zender overnam werden de links naar 192Radio van hun site verwijderd.’’

(Foto: Lex Harding en Juul Geleick)

Met Stichting Norderney conserveren jullie het erfgoed van de Veronica zeezender. Jullie hebben alle documenten en uitzendingen ook gedigitaliseerd. In Nederland is er Beeld en Geluid die dit soort materiaal archiveert. Waarom hebben jullie niet alles daar onder gebracht?
Juul Geleick: “We hebben enkele jaren terug contact met hen gehad en kwamen er toen niet helemaal uit, waardoor er geen vervolg op de gesprekken kwam. Nu mijn oud-Tros collega Eppo van Nispen tot Sevenaer directeur van Beeld en Geluid is geworden moeten we met hem maar eens koffie drinken. Al heeft Museum RockArt ook interesse om ons archief over te nemen. Belangrijkste voor ons is dat het gehele Radio Veronica-zeezenderarchief bij elkaar blijft.’’

Anno 2018 ziet het er niet goed uit voor het merk Veronica. De radio- en tv-zender behoren niet meer tot de top en vorige week werd bekend dat Veronica Magazine in één jaar tijd bijna een kwart van haar betaalde abonnees is kwijtgeraakt. Gaat het nog goedkomen met Veronica?
Ad Bouman: “Ik luister wel af en toe naar Radio Veronica en bemerk dat de muziek wat steviger is geworden. Ik heb niet meer het gevoel van ’da’s mijn oude zender’. Ik denk ook dat voor nieuwe generaties het merk Veronica weinig betekenis meer heeft, of het moet zichzelf in de toekomst weer opnieuw gaan bewijzen.’’

Copyrights foto’s Stichting Norderney (www.norderney.nl)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*