Vernieuwing Kijkonderzoek: Uitgesteld kijken voortaan tot en met 27 dagen na uitzenddag te meten

Vanaf 27 januari is het mogelijk om uitgesteld kijken (UGK) tot en met 27 dagen na uitzenddag te meten en te rapporteren. Deze optie is beschikbaar dankzij een aanpassing in de meting van NMO Kijken, uitgevoerd door Kantar Media. Tot dusver was het meten van UGK beperkt tot maximaal zes dagen na uitzenddag.

Voor programmamakers en producenten biedt de verlenging van de UGK-periode nieuwe en waardevolle inzichten. Echter, voor de planning en exploitatie van tv-campagnes blijft de currency gebaseerd op kijkgedrag tot en met zes dagen na uitzenddag. Dit betekent dat de definitieve kijkcijfers die NMO publiceert, blijven bestaan uit live kijken plus UGK 0-6 dagen.

Inzichten uit 2024 en verwachtingen In 2024 was het aandeel UGK 0-6 goed voor 24% van de totale kijktijd (6+). Gemiddeld werd er 31 minuten per dag uitgesteld gekeken binnen deze periode. Op basis van testdata verwacht NMO dat het aandeel UGK 7-27 enkele minuten zal toevoegen aan de totale kijktijd. Vooral onder specifieke doelgroepen, zoals kinderen en jongeren, is het aandeel UGK 7-27 relatief groot. Daarnaast komt uitgesteld kijken buiten de zeven dagen vaak voor bij genres als fictieprogramma’s, muziek & dans en amusement.

Toegang tot data en analysetools Gebruikers van de data kunnen analyses maken van UGK 7-27 via de in de markt beschikbare softwaretools. Niet alle softwarepakketten zijn vanaf de start volledig voorbereid om deze nieuwe analyses uit te voeren. Naar verwachting zullen alle tools eind februari volledig zijn ingeregeld.

Met deze verruiming biedt NMO Kijken nieuwe mogelijkheden om kijkgedrag diepgaander te analyseren en beter inzicht te krijgen in trends en voorkeuren van verschillende doelgroepen.

Patricia Sonius, directeur onderzoek van NMO, over de vernieuwing in het NMO Kijkonderzoek: “We werken continu aan optimalisaties in onze bereiksonderzoeken. De verruiming van het window om UGK te meten is een innovatie in het NMO Kijkonderzoek die aansluit bij veranderend kijkgedrag.”

3 Comments

  1. Ik hoorde gisteren van lererares op een middelbare school dat niemand (!) uit haar klassen meer ‘gewoon’ tv kijkt. Dus dit is hard nodig. En neem dan ook meteen Netflix, HBZo, etc mee.

    • Die mensen zullen ook zelden een meetkastje hebben, dus of het echt uitmaakt voor de kijkcijfers? Dit systeem werkt niet goed meer.

  2. Die 27 dagen uitgesteld kijken wordt een argument voor de makers ( en overbodige managers) van slecht scorende programma’s. Die gaan dan op dag 27 zeggen dat er toch “veel” mensen naar hebben gekeken.
    Managers zijn heer en meester in het goochelen met cijfers in eigen voordeel.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*