Veranderingen in TV kijkgedrag: steeds meer gabruikt van smart TV apps

Recent onderzoek van Hub Entertainment Research toont aan dat de manier waarop consumenten beginnen met televisiekijken aanzienlijk is veranderd in de afgelopen twee jaar. Ingebouwde smart TV-apps winnen snel aan populariteit als de standaard keuze voor televisiekijken, en hebben nu een lichte voorsprong op de dalende populariteit van set-top boxen verbonden aan traditionele betaaltelevisie (pay TV) diensten.

Uit Hub’s jaarlijkse “Decoding the Default” onderzoek blijkt dat ongeveer een derde (32%) van de kijkers eerst een smart TV-app aanzet wanneer ze videocontent willen bekijken, een stijging van 10 procentpunten ten opzichte van de 22% in 2021. Het gebruik van set-top boxen (inclusief live, VOD en DVR) is nog steeds populair bij 30% van de kijkers, maar dit is een sterke daling ten opzichte van de 41% in 2021.

Hub Entertainment merkt op dat twee jaar geleden bijna twee keer zoveel kijkers begonnen bij de set-top box in vergelijking met degenen die startten met een smart TV-app. Nu zijn deze echter vrijwel gelijk als standaard kijkopties. Met de afnemende populariteit van set-top boxen en pay TV-abonnementen, lijkt dit ook gunstig voor smart TV-makers’ TVOS die de ingebouwde apps huisvesten. Deze interfaces, die steeds vaker dienen als de toegangspoort tot televisiekijken, bieden niet alleen contentopties maar grijpen ook kansen voor advertenties.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*