![](https://www.spreekbuis.nl/wp-content/uploads/2023/11/IMG_0755-1024x1024.webp)
Recent onderzoek van Hub Entertainment Research toont aan dat de manier waarop consumenten beginnen met televisiekijken aanzienlijk is veranderd in de afgelopen twee jaar. Ingebouwde smart TV-apps winnen snel aan populariteit als de standaard keuze voor televisiekijken, en hebben nu een lichte voorsprong op de dalende populariteit van set-top boxen verbonden aan traditionele betaaltelevisie (pay TV) diensten.
Uit Hub’s jaarlijkse “Decoding the Default” onderzoek blijkt dat ongeveer een derde (32%) van de kijkers eerst een smart TV-app aanzet wanneer ze videocontent willen bekijken, een stijging van 10 procentpunten ten opzichte van de 22% in 2021. Het gebruik van set-top boxen (inclusief live, VOD en DVR) is nog steeds populair bij 30% van de kijkers, maar dit is een sterke daling ten opzichte van de 41% in 2021.
Hub Entertainment merkt op dat twee jaar geleden bijna twee keer zoveel kijkers begonnen bij de set-top box in vergelijking met degenen die startten met een smart TV-app. Nu zijn deze echter vrijwel gelijk als standaard kijkopties. Met de afnemende populariteit van set-top boxen en pay TV-abonnementen, lijkt dit ook gunstig voor smart TV-makers’ TVOS die de ingebouwde apps huisvesten. Deze interfaces, die steeds vaker dienen als de toegangspoort tot televisiekijken, bieden niet alleen contentopties maar grijpen ook kansen voor advertenties.
![](https://www.spreekbuis.nl/wp-content/uploads/2023/12/tv-apps.webp)
Geef als eerste een reactie