
Ondanks de voortdurende digitalisering blijven televisie en radio de onbetwiste pijlers van de Belgische reclamewereld. Dat blijkt uit het nieuwe UMA–UBA Benchmarkrapport Mediabestedingen 2024, waarin de mediabudgetten van 44 sectoren zijn geanalyseerd.
Televisie behoudt met een marktaandeel van 29,5% zijn positie als belangrijkste medium, al daalt dat licht ten opzichte van 2023 (32,8%). De kracht van televisie ligt volgens het rapport niet langer in puur bereik, maar in geloofwaardigheid en merklegitimiteit. Vooral adverteerders die merkvertrouwen willen versterken, blijven investeren in tv, vaak gecombineerd met online video om jongere doelgroepen te bereiken.
Radio bewijst opnieuw zijn stabiliteit met een aandeel van 14,3%, nagenoeg gelijk aan voorgaande jaren. Daarmee is het medium het tweede offline kanaal in België en het enige dat zijn positie weet vast te houden in een markt waar print en traditionele out-of-home verder dalen. Radio wordt steeds vaker aangevuld met digitale audio, zoals streaming en podcasts, waardoor het medium een breder audiolandschap vertegenwoordigt.

Geef als eerste een reactie