
Vanaf deze week worden de televisiegidsen TrosKompas en TV Krant gemaakt en uitgegeven door Bindinc. De eerste edities onder de nieuwe uitgeverij zijn inmiddels verschenen.
Eind 2024 werd bekend dat AVROTROS de bekende tv-gidsen zou onderbrengen bij Bindinc.. Om de overgang soepel te laten verlopen, hebben specialisten op het gebied van redactie, marketing en productie zich maandenlang voorbereid. Alle elementen van de gidsen, van kijk- en filmtips tot puzzels en programmaschema’s, zijn onder de loep genomen. Uit lezersonderzoek bleek onder andere dat TrosKompas-lezers veel waarde hechten aan leuke feitjes en dat het programmaoverzicht tot in detail wordt geraadpleegd.
“Het overnemen van deze twee succesvolle en geliefde titels is een flinke operatie. Vanaf het eerste moment is het hoofddoel duidelijk geweest: ervoor zorgen dat de abonnees en losse kopers niets merken van de grote verhuizing achter de schermen. Want de lezers zijn ronduit tevreden en het is van het grootste belang om dat zo te houden”, aldus Mark de Jonge, uitgever bij Bindinc.
Specialisten van redactie, marketing en productie hebben de komst van beide titels tot in de puntjes voorbereid. “Van toelichtingen tot puzzels, van de kijk- en de filmtips tot aan alle programmagegevens. Alles is doorgelicht en onderzocht. Zodat de lezers iedere week kunnen uitkijken naar hun vertrouwde gidsen, die met veel kennis en zorg worden gemaakt.”
Daarnaast werd nauw samengewerkt met Edger Hamer, de voormalig hoofdredacteur die beide titels jarenlang heeft geleid. “De samenwerking met Edger en zijn team was zeer prettig en constructief. Dat gaf ons de kennis en het vertrouwen om het stokje over te nemen. Het was mooi om te merken met hoeveel vakmanschap en passie de gidsen werden gemaakt”, zegt Marjoleine Tepe, redactiemanager bij Bindinc.
Tegelijkertijd gingen ook de teams van marketing en productie aan de slag. Thuy-Anh Dinh, lead marketing print: “Van werfsleutels tot winacties: alles is besproken en geëvalueerd. Uiteraard hebben we de marketingcampagnes vergeleken met die van de andere gidsen. Zo konden wij de inzichten en ervaringen van de twee nieuwe titels ook gebruiken om onze bestaande marketingactiviteiten nogmaals te toetsen. Voor ons is deze stap dan ook geen sprong in het diepe, maar juist een hele mooie uitbreiding en verdieping.”
Met de eerste exemplaren nu in handen van de lezers, markeert de overname een nieuw hoofdstuk voor de populaire tv-gidsen, terwijl de vertrouwde formule behouden blijft.
Dit persbericht bevat het meest gebakken lucht van het jaar, hopelijk geschreven door AI.. wat een hoop woorden om niks.
Het zou leuk zijn als Troskompas na 23 jaar eens een ander logo krijgt. Pak deze overname aan om het wat op te frissen