Traditionele media moeten ook zelf kritiek tonen

Guido van Nispen stelt op Netkwesties dat de brandbrief van grote Nederlandse mediabedrijven aan de informateur vooral hun eigen blinde vlek toont. De sector waarschuwt dat Big Tech bereik, inkomsten en democratische weerbaarheid ondermijnt, maar vergeet volgens hem haar eigen rol in dalend vertrouwen en publiek.

De Mediamonitor 2025 laat juist zien dat Nederland extreem geconcentreerde media kent, gedomineerd door DPG, Mediahuis, NPO en RTL. Terwijl nieuwe spelers — nieuwsfluencers, YouTubers, Substack-journalisten — groeien, blijven zij buiten de brief. Van Nispen vindt dat pas geloofwaardig ingrijpen kan worden gevraagd als traditionele media ook zelfkritiek tonen.

Van Nispen meldt: ‘Heel erg grote woorden allemaal. Is het tijd om media op te nemen in het Noodpakket? Dat is te bezien. Wat ontbreekt, is de vraag die misschien nog belangrijker is: wat is de eigen rol van de gevestigde media in het verlies aan vertrouwen, relevantie en bereik?’

In papieren dagbladen beheersen DPG en Mediahuis samen 94 procent van de markt. In online nieuws bezit de top drie  van DPG, NOS en  Mediahuis 91 procent van de markt. Op radio en tv is de situatie volgens hem nauwelijks anders met consolidatie en minder aanbieders. De gevestigde orde heeft dit volgens Van Nispen zelf gebouwd.

Van Nispen: ‘Niet onder dwang. Niet tegen hun zin. Maar vanuit strategische keuzes om ‘schaalgrootte’ te creëren, om ‘efficiënter’ te worden, om ‘te kunnen concurreren’ met internationale spelers. En nu, in 2025, terwijl de consolidatie zijn eindpunt bereikt, slaat dezelfde sector alarm en wijst met de vinger: Big Tech bedreigt. De hand in eigen boezem? Nee, machtige bestuurders van mediaconcentraties die nu hun hand ophouden bij de informateur.’

2 Comments

  1. De macht van de NPO moet behoorlijk ingeperkt worden en uitsluitend een coördinerende taak krijgen. De omroepen moeten Back to Basics. Daartoe zijn ze destijds toch voor opgericht. Men moet niet willen concurreren met de commercielen. Men moet kwaliteitsprogramma’s maken voor de doelgroep waar ze voor opgericht zijn desnoods met minder radio- en TV-zenders

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*